Sida 1 av 1

Konkurs...

Postat: lör nov 22, 2008 12:54
av Cobra65
Vad kommer att hända med Corvette vid en GM konkurs tro?

Postat: lör nov 22, 2008 15:51
av forsberg
troligtvis uppköpta av nån annan .. :roll: :shock:

Postat: lör nov 22, 2008 16:00
av frisk
Lika bra dom lägger ner hela USA... Dom e ju bara korkade, dryga å feta där borta ändå! :P

Å inte kan dom tillverka hållbara bensintankar heller... eller motorer... Däck ska vi inte prata om! Dom tar ju slut fortare än jag har sex för fan!!

Postat: lör nov 22, 2008 16:12
av Peter
Daewoo kliver väll in och flyttar allt till Korea.
Daewoo Corvette ZR-1 låter väll sportigt?

Postat: lör nov 22, 2008 17:04
av forsberg
frisk skrev:Lika bra dom lägger ner hela USA... Dom e ju bara korkade, dryga å feta där borta ändå! :P

Å inte kan dom tillverka hållbara bensintankar heller... eller motorer... Däck ska vi inte prata om! Dom tar ju slut fortare än jag har sex för fan!!
..men dem gör stora motorhuvar som man kan ha sex på.. :roll: :shock: :wink: 8)

Postat: lör nov 22, 2008 17:20
av Tegman
Kina tar väl över allt i USA tänk er att köpa en ny vette för 55000 kr made in china....va hemskt det skulle va. Då e det ju ingen jänkare längre....Hmm... Om vi skramlar ihop lite stålar alla corvette fanatiker i världen så kanske vi kan ge GM ett bud ? :wink: Men då får vi nog skramla väldigt väldigt hårt. Nää hoppas att det löser sig. Gm kan väl sälja allt utom Corvette ?! Måste ju tänka på oss som brinner för Corvette.

Postat: lör nov 22, 2008 21:08
av Mange_C5
frisk skrev:Lika bra dom lägger ner hela USA... Dom e ju bara korkade, dryga å feta där borta ändå! :P

Å inte kan dom tillverka hållbara bensintankar heller... eller motorer... Däck ska vi inte prata om! Dom tar ju slut fortare än jag har sex för fan!!
Hoppas verkligen att det inte är nån direkt koppling mellan däckbyte och sex, isåfall blir det att asa sej hemåt och börja svarva ner några mm eller i ditt fall kanske tvärtom beroende på vad du prioriterar :mrgreen: (eller som ordspråket lyder; Det är alltid lätt att skita när röven är full) :oops: :wink:

Konkurs

Postat: sön nov 23, 2008 11:30
av Ingo
Om det blir konkurs så kommer det som går att göra lönsamt att knoppas av.
Corvetten har ju mest varit reklampelare och experimentverkstad för ny teknik,alltså inget man direkt tjänat pengar på.
Då finns det två möjligheter,den ena är att man bara lägger ner,den andra är att man använder varumärket men gör en enklare mer urvattnad produkt som det är lättare att tjäna penagar på.
Inget av de alternativen är direkt lockande.

Postat: sön nov 23, 2008 11:55
av Jake
Frågan är om/hur länge vetten finns kvar ens innom GM. Gm har ju lagt ner all utveckling i 2års tid. och nu med bittrare tider, så försvinner ju poängen med en exprimentverkstad som de inte tjänar pengar på och efter som det är en "lyx produkt" så kommer säkerligen försäljningen att gå ner.

:(

Postat: sön nov 23, 2008 14:20
av Lars J
Det såg inte så ljust ut heller i början av 90-talet. Då lade GM locket på vad gäller utvecklingen av nästa generation (C-5). Utvecklingsavdelningen fick mycket sparsamt med pengar för att vidareutveckla C-4:an efter en del klagomål från C-4 ägare om vad som behövde förbättras.

När motorpressen ställde frågor om när nästa generation skulle vara färdigutvecklad så sköt ledningen för GM bara upp svaret gång på gång. Teamet däremot som hade arbetat med det gav inte upp utan fortsatte i "smyg" med utvecklingen av kommande C5. Chefen för Corvettesidan smusslade över pengar från andra projekt olovandes och till slut läckte de ut bilder på en modell till motorpressen på "nya" C5:an utan att GM:s ledning visste ett smack.

Det blev succe och nu hade ledningen för GM svårt att hålla emot. Det chefen för Corvette hade gjort med alla överföringarna av pengar till utvecklingen var dock åtalbart och kunde slutat med fängelse och stort skadeståd till GM. Det gjorde det dock inte, utan C-5:an sattes i produktion istället.

Den som är intresserad av alla detaljer kan läsa boken: All Corvettes Are Red. Det finns alltså verkliga entuiaster jobbar för att Corvetten skall leva vidare. I en stor global kris hjälper naturligtvis inte det men det vore ju en katastrof om den skulle bli en "kinesbil".

Att produktionen av Corvetten inte skulla vara lönsam håller jag inte med om, den lär generara en bra vinst till GM, till skillnad från Hummer. Mycket av den "exprimentverkstad" som finns runt Corvetten generar också delar som används i andra GM modeller. Genom att använda ex. samma plattform när de bygger olika modeller så kan de hålla nere kostnaderna.

Det är väl bara att hålla tummarna gott folk och hoppas att Vetten förblir i Amerikansk ägo!

/Lars/

Postat: sön nov 23, 2008 23:59
av frisk
Det är väl bara att hålla tummarna gott folk och hoppas att Vetten förblir i Amerikansk ägo!
Eller svensk!

?

:)

Postat: mån nov 24, 2008 11:14
av Stingray73
Vore det inte något för fabriken i Trollhättan , roligt om det kom ut något vackert därifrån ! 8)

Hmm

Postat: fre dec 19, 2008 3:56
av sebban78
Visst vore det otroligt tråkigt om GM konkade.... men det enda possitiva måste ju vara att värdet på våra vettar lär väl bli högre om inte nu så i ett senare skede! Alltså fortare än normalt kanske man skall tillägga! :roll:

Postat: sön dec 21, 2008 0:47
av Stefan
frisk skrev:
Det är väl bara att hålla tummarna gott folk och hoppas att Vetten förblir i Amerikansk ägo!
Eller svensk!

?

:)
NEJ då blir den ju framhjulsdriven :cry:

GM säljer ut delar av sitt Museum/Bilarkiv m. många Corvette

Postat: mån dec 22, 2008 14:18
av Mr SIXPACK

Re: Konkurs...

Postat: sön feb 01, 2009 3:21
av Stingray
Det är när dom lägger ner GM som vi med C1-C3 räcker lång näsa till alla som vill åka ny bil :mrgreen:

Re: Konkurs...

Postat: mån feb 02, 2009 0:42
av COOLMACHINE
Stingray skrev:Det är när dom lägger ner GM som vi med C1-C3 räcker lång näsa till alla som vill åka ny bil :mrgreen:
Kan du utveckla detta resonemang? Vad menar du Tommy ? :?

Re: Konkurs...

Postat: ons jun 03, 2009 14:13
av Jake
dax att riva igång spekulationerna igen :)

hur som GM har ju begärt konkurskydd.... och börjar man läsa det finstilta så ser vi att cheva, cadillac, buick och gmc skall ingå in det nya "Government Motors"... Dvs corvette ska avyttras eller läggas ner!?!

Re: Konkurs...

Postat: ons jun 03, 2009 14:35
av COOLMACHINE
Jag tror ju inte att dom gör sig av med Corvette, den är ju själva "Guldägget" i hela GM konsernen :D

Re: Konkurs...

Postat: ons jun 03, 2009 15:25
av Ingo
Corvetten är ju faktisk en chevrolet även om den marknadsförs som "corvette",och tillverkas tillsammans med cadillac.

Re: Konkurs...

Postat: ons jun 03, 2009 16:20
av 745
Chevrolet har med Corvetten tagit fram ett prisvärt alternativ till andra sportbilar som kan leverera vinst några år till.
Men för att behålla den positionen måste man satsa en hel del på produktutveckling och frågan är om den nya ägaren kan/får/vill satsa de pengarna som behövs.
Så det är ju inte helt otroligt att den framtida ägaren gör några ytterligare uppdateringar utav C5an, och sedan lägger ner.
Och då kan det bli så att vi som redan har förstått meningen med att köra Corvette kommer att köra vidare med våra bilar som kommer att bli mer och mer ovanliga.

Om du tror att det är lätt att få fram pengar till utvecklingen av en ny Corvette, kör igång du kan nog få köpa rättigheterna billigt nu!

Re: Konkurs...

Postat: ons jun 03, 2009 23:54
av Jake
Ingo skrev:Corvetten är ju faktisk en chevrolet även om den marknadsförs som "corvette",och tillverkas tillsammans med cadillac.
corvette blev eget märke innom GM 2006 eller 2007... DVS det har samma särstatus dom saab. iofs möjligt att det snabbt blir en chevrolet igen, men det har inte hänt än, och sånt brukar glömmas snabbt när det är brådis vid tex konkurser

Re: Konkurs...

Postat: tor jun 04, 2009 19:40
av Ingo
Jake skrev:
Ingo skrev:Corvetten är ju faktisk en chevrolet även om den marknadsförs som "corvette",och tillverkas tillsammans med cadillac.
corvette blev eget märke innom GM 2006 eller 2007... DVS det har samma särstatus dom saab. iofs möjligt att det snabbt blir en chevrolet igen, men det har inte hänt än, och sånt brukar glömmas snabbt när det är brådis vid tex konkurser
NIX,går inte att jämföra!!!.
Corvetten görs i usa på en fabrik som tillhört chevrolet väldigt länge.
att man klassat ner chevrolet till koreanska småbilar är anledningen till att corvette fått egen status.
Men Saab skiter amerikanska myndigheter och fackrförbund totalt i,men knappast fabriken i Bowling Green..
För övrigt är det väl camaro som produceras mest nu,och det är ju också en chevrolet.

Re: Konkurs...

Postat: fre jun 05, 2009 14:37
av 745
För staten och facket är det nog bara avkastning som gäller(vilket Corvetten borde kunna ge i ytterligare några år utan några större investeringar), eftersom det är det enda som det amerikanska folket & fackmedlemmarna kan leva på.
Det borde innebära att om någon annan intressent kommer in och lägger ett bra bud på Corvette-biten så säljer man den oavsett om var fabriken ligger & om det är en Chevrolet eller inte.