Sida 1 av 1

-08 Z06 med QM600 kam, AR headers mm

Postat: lör dec 13, 2008 17:29
av vette.se
Jag har precis gjort klart en -08 Z06 med lite smågodis installerat.
Bild

Dynokörningen innan (helt original) visade på 437hk/557Nm på bakhjulen, sen installerades ett Callaway Honker insug, American Racing 1 7/8 headers med racekattar samt en QM600 kam med tillhörande fjäderkit.
Bild

Efter mappning har jag kramat ur 531,8hk/652,2Nm på bakhjulen vilket är en imponerande effektökning med de få modifikationerna !
Bild

Den har en helt underbar tomgång där man både hör och känner att det är en extrem kam :)
Det fina med de nyare bilarna är att man har större möjligheter att justera för en så extrem kam än i tidigare bilar (-05 och bakåt) så tomgången är inget problem, inget tjuvstannande och andra egenheter. Dock är den inte lika bekväm som med original, det betyder i klartext att det kan vara lite småryckningar vid låga varvtal/hög växel som man tyvärr måste leva med men det är det värt flera gånger om.

Vad är haken ? ............ Den är inte avgaslegal, den går alltså inte igenom besiktning med denna kam monterad. Ägaren är förstås fullt medveten om det men han har 3 år till första besiktning :roll:

Köpa sig fri

Postat: sön dec 14, 2008 17:28
av Ingo
Hur funkar det med flyttgods nu för tiden,kan man fortfarande köpa sig fri från avgasreningen?,eller har reglerna förändrats?

Postat: sön dec 14, 2008 18:19
av worldchamp
Vad kostar denna uppgradering totalt?

Kan man inte köra en "snällare" programmering vid besikningen?

Postat: sön dec 14, 2008 20:21
av puramuk
gissar på 50 ink mapp å montering :roll:

Postat: sön dec 14, 2008 23:02
av vette.se
worldchamp skrev:Vad kostar denna uppgradering totalt?

Kan man inte köra en "snällare" programmering vid besikningen?
Det är inte mappningen som är avgörande, med en så extrem kam som QM600 så är det mycket overlapp vilket bla ger för mycket oförbränd soppa ut i avgassystemet, dvs hc värdet blir alldeles för högt, co brukar inte vara något problem.

Denna installation inklusive Callaway Honker insug, AR 1 7/8 headers, racekattar, QM600 kam, ventilfjäderkit, packningar+packbox, motorolja, DexCool glykol - helt nyckelfärdigt är ca 70'kr

Postat: mån dec 15, 2008 10:50
av Lars J
Hur mycket kan du krama ur på Z06 2006 med mildare kam och övrigt som går att besiktiga med tror du?

/Lars/

Postat: ons dec 17, 2008 18:50
av Lars J
När du får tid Anders så skulle det vara intressant att höra om du tycker det är lönt, eller om det ger för lite om det skall vara besiktningsbart!

/Lars/

Postat: tor dec 18, 2008 10:11
av vette.se
Lars J skrev:Hur mycket kan du krama ur på Z06 2006 med mildare kam och övrigt som går att besiktiga med tror du?

/Lars/
Med bättre insug, headers samt kattar +30-35hk extra på bakhjulen. Med en lite vassare kam kanske 30-40hk till, svårt att säga.
Problemet är vad som går igenom besiktning i sverige, att en kam klarar avgaskraven i USA är ingen garanti för att den klarar de svenska kraven, dessutom är avgaskraven olika i olika stater i USA.

Ett exempel, en low-emission kam till C5'an är LG Motorsports LGG5X1-E som är speciellt gjord för låga utsläpp. Den klarar utsläppskraven i Texas men här i sverige är det bekymmer, för att få igenom den behövs extra kattar eller att man lägger in en E85 mapp och tankar fullt E85 innan besiktning.

Jag kan hjälpa dig med en kam men jag kan aldrig garantera att den klarar svensk besiktning.
Det behövs bygga upp lite kunskap kring vad som fungerar och vad inte fungerar men underlaget i sverige är så litet att det tar tid, det är alltid någon som måste vara först och ta risken att den inte klarar avgaskraven.
Skulle jag montera en kam som inte är testad i sverige skulle jag samtidigt montera en delad frontkåpa på motorn för att slippa riva så mycket om kammen måste bytas igen.