Toppackning skillnad mellan 97-01 01-04

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
Kerra
Nykomling
Nykomling

Toppackning skillnad mellan 97-01 01-04

Inlägg av Kerra »

Har en corvette c5 -01,
Bytte blockpackning på högra sidan men packningen som jag fick var till den nya modellen ( Den i metal)
Jag bytte och satte ihop bilen i hopp om att det skulle fungera ändå.
Bilen funkar och går nu men ryker väldigt mycket!
Tror inte att det blev helt tätt!?
Hur är det egentligen med att byta på bara en sida?
Hur funkar det om man sätter dit nya modellen på packningen på en bil där det ska vara den gamla?
Bilen tickar väldigt när den är kall också, vad kan vara felet eller ska det vara så?
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Re: Toppackning skillnad mellan 97-01 01-04

Inlägg av vette.se »

Kerra skrev:Har en corvette c5 -01,
Bytte blockpackning på högra sidan men packningen som jag fick var till den nya modellen ( Den i metal)
Jag bytte och satte ihop bilen i hopp om att det skulle fungera ändå.
Bilen funkar och går nu men ryker väldigt mycket!
Tror inte att det blev helt tätt!?
Hur är det egentligen med att byta på bara en sida?
Hur funkar det om man sätter dit nya modellen på packningen på en bil där det ska vara den gamla?
Bilen tickar väldigt när den är kall också, vad kan vara felet eller ska det vara så?
GM's MLS packning ska fungera utmärkt from -99 och framåt. 97-98 hade en liten 'notch' i kanten på toppen vilket gör att det läcker kylarvatten om du försöker använda den nyare packningen. Det viktiga är vända packningen åt rätt håll, den är märkt hur den ska sitta men det kan vara lätt att missa. Att byta på bara en sida är inget problem så länge som tjockleken på packningen är densamma på båda sidor, annars får du olika kompression.
Tickar väldigt mycket är väl en ganska subjektiv bedömning eftersom alla definierar 'mycket' på olika sätt :) De brukar ticka en del och 01-02 har oftast piston slap vilket hörs på tomgång när den är kall - kanske är det du tycker tickar ?
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Skriv svar