Röda blinkers!
Röda blinkers!
Har en tysk importerad c4 -cab 89 med röda blinkers bak.
Går det igenom besiktningen i sverige,eller måste dom vara orange?
M.v.h Jörgen
Går det igenom besiktningen i sverige,eller måste dom vara orange?
M.v.h Jörgen
belysningsproblem
Jo det är slumpen som avgör.Är det en bilprovare är sannolikheten ganska stor att den går igenom,bara du slipper en Rookie,men är det en besiktningsman(dom som gör typbesiktningar)är risken tämligen stor att det blir gnäll.Men en tyskimport varför har dom bemödat sig att montera röda blinkers?
Re: belysningsproblem
Vet inte hur Tyskarnas regler ser ut men de kan ju vara en fyttgodsareIngo skrev:varför har dom bemödat sig att montera röda blinkers?

blinkers
I och för sig ser dom ju för vidriga ut med gula blinkers,speciellt när blinkersen sitter ytterst.När man kommer upp bakom ser bilen så vansinnigt smal ut.Men hur är det monterat har du bromsljus på alla fyra? och då givetvis dubbla blinkers också?,eller har man bara satt dit röda glas?.
Lagtexten säger ordagrant: Röda bakre körriktningsvisare kan godkännas
Hur ska det tolkas? Antar att det är upp till den enskilde besiktningsmannen...
Själv har min gått igenom lika många gånger som jag fått nedslag med helröda dubbelkopplade bakljus enligt amerikansk standard (dubbla blinkande röda bromsljus). Har även fått nedslag på oranga positionsljus fram, vita blinkers fram och även på vita sidopositionsljus. (Alla ljus är i amerikanskt originalutförande.)
Hur ska det tolkas? Antar att det är upp till den enskilde besiktningsmannen...
Själv har min gått igenom lika många gånger som jag fått nedslag med helröda dubbelkopplade bakljus enligt amerikansk standard (dubbla blinkande röda bromsljus). Har även fått nedslag på oranga positionsljus fram, vita blinkers fram och även på vita sidopositionsljus. (Alla ljus är i amerikanskt originalutförande.)
Ja, jag har nu ett par provisoriska oranga besiktningsblinkers dolda bakom nummerskylten bak med en meter kabel som jag tar fram vid besiktning och klistrar på med dubbelhäftande tejp där bak. Samtidigt har jag en snabbkoppling bakom nummerskylten som jag kopplar om så att de provisoriska lamporna blinkar istället för originalljusen. Har även en snabbkoppling vid bromspedalen. De provisoriska blinkersen köpte jag på Mekonomen för några tior. Men för att koppla in dem första gången så var det en del jobb som synes på bilden nedan, fick ta bort bakpartiet för att komma åt alla kablar

och så fick jag dra en extra kabel från bromsljuskontakten vid bromspedalen bak till ljusen. Vad jag gör nu vid besiktning är att skifta en snabbkoppling vid pedalen, en snabbkoppling bakom nummerskylten bak samt drar ut och klistrar på de provisoriska blinkersen. Efter besiktning återställer jag det till original. Går på någon minut.
Det var lite extrajobb med min eftersom den inte hade något tredje bromsljus, finns ett sådant så kan man dra kabeln därifrån och till bakljusen istället.

och så fick jag dra en extra kabel från bromsljuskontakten vid bromspedalen bak till ljusen. Vad jag gör nu vid besiktning är att skifta en snabbkoppling vid pedalen, en snabbkoppling bakom nummerskylten bak samt drar ut och klistrar på de provisoriska blinkersen. Efter besiktning återställer jag det till original. Går på någon minut.

Det var lite extrajobb med min eftersom den inte hade något tredje bromsljus, finns ett sådant så kan man dra kabeln därifrån och till bakljusen istället.