Sida 1 av 2

Bantningskur!

Postat: lör dec 27, 2008 22:48
av Jake
Jag skulle vilja banta vetten. nån som vet hur mycket man kan spara på att göra en vettig gjutning av huven. kan tänka mig att bakskärmarna väger en aning också? Bakrutan? Framrutan, eller ska den få sitta för vridstyvheten? Nåt annat som är tungt och som kan avvaras eller byggas nytt?

Hur långt kan man nå? 100kg? 150kg?

Tänkte dock försöka behålla inredningen ett tag till, tyvärr så kan jag inte banta nåt på magen då jag väger så lite redan :D

Postat: sön dec 28, 2008 11:42
av puramuk
stolar brukar ju väga som fan

fälgar blir stor skillnad d med fast dyrt så ini h.l.e.te

finns sparco stolar för 2000 tror dom väger 8kg

tja

Postat: sön dec 28, 2008 14:29
av Ingo
Lättare gjutna huvar borde ge en del,men ska man ha kolfiber blir det ju inte gratis.
Stolar är ju inte så kul till vetten eftersom de flesta tillbehörsstolar är högre,så är man en reslig skandinav får man cellskräck eller fastnar under taket.
Men visst hade du jake vägt dina orginalstolar ,och dom var inte speciellt tunga.
Men elstyrning väger givetvis.
Men bakrutan torde väl vara rätt "bra" vikt,som ligger över bakhjulen.
Hjulen blir ju tyngre ju större dom är,men att gå ned i storlek skapar ju konflikt med bromsarna.
Men finns ju en del äldre magnesiumfälgar som kanske kunde fungera till hyfsat pris...
men acprylar är väl det jag tänker på först när det gällaer att lätta,elhissmotorer i dörrar,stereo..
angående stolar så grubblar jag på dom här,men har ingen koll på om dom är höga..
http://www.blocket.se/vi/18737983.htm?ca=2_s

Postat: sön dec 28, 2008 15:56
av Jake
Jag ställde mina stolar på vågen så stannade den på 6kg med underrede om jag inte missminner mig :)

ACn är putsväck redan :) ska spara in på ICn till kompressorn också. alutoppar sitter redan där. bara där ligger väl en 50 kg. ;)

Postat: sön dec 28, 2008 18:14
av Robie
Reservhjulet är ju en början :D

Postat: sön dec 28, 2008 21:41
av Hot Rod
Original-prylar väger bly...

Tog ur mina stolar i somras för att kunna smörja in dom ordentligt, original-stolar med luftkompressorer, förarstolen som är elmanövrerad vägde 20 kg med skenor, pass-stolen som är manuell vägde 16 kg.

Mekade lite annat C4 för några år sedan och en tom C4-huv väger ca 40 kg, finns nog en hel del kilon att spara där. En dörr komplett med allt i (inkl ruta) men utan dörrsidor o backspeglar har jag en anteckning om att den vägde 28 kg, många kilon att spara där med...

Jag tror att det går att spara många kilon på att ta bort/plasta om/byta ut prylar.

Re: Bantningskur!

Postat: tor jan 15, 2009 0:30
av kuggen
res.hjulet är bra.
ryck ut alla mattor väger betydligt mer än vad man kan tro. testa.
va j-vligt tungt o bära skiten. berodde kanske på volymen?

Re: Bantningskur!

Postat: sön jan 18, 2009 22:28
av 745
Tack för en bra tråd!
I Touring Challenge for Corvette får bilen inkl. förare väga minst 3.100 pound.
Där plockar man ur fönster, lampor, hela inredningen stolar, mattor, radio, AC, Värmepaket m.m. men behåller instrumentbrädan.
Monterar bur & riktiga stolar & akryl fönster (som kan köpas ex.vis. hos Melroset-tops). Men jag funderar på att ta fram fönster själv och är det fler som är intresserade borde det bli billigare. :D
Jag funderar även på att byta till C5 lätta Magnesiumfälgar och på det sättet spara både ofjädrad vikt och roterande massa.
En del C5 ägare sätter på magnesium bak fälgar både fram & bak och en del byter bort magnesium fälgarna mot tyngre alternativ.
Frågan är då hur mycket jobb det är med att få ordning på vägenskaperna efter ett byte då framfälgarna är smalare än C4.ans och bakfälgarna är större.
När det gäller huven som verkar var tung har jag bara hört om en som valt att göra en kolfiberhuv men det lär ha varit p.g.a. värmeproblem då han hadde "fixat" till motorn.

Re: Bantningskur!

Postat: mån jan 19, 2009 10:29
av Jake
akrylfönster är jag mycket intresserad av. har nämligen en felaktig vänsterframruta?!?! så det regnar in. (hur i helvet har nån lyckats med det???)

ang kolfiber så har vi ett gäng gubbar på jobbet som träffas för att baka kolfiber på fritiden. de bygger lättviktsbåtar, bilar och fan och hans moster. men de har kommit fram till att viktbesparningen kolfiber jmfrt bra glasfibergjutning är ytterst liten. När de upptäckte det gav några upp och några forsatte för att det blir ju snyggt.
Så jag tänkte satsa på en glasfibergjutning. Ska bara få tid till att göra den också :)

Re: Bantningskur!

Postat: ons jan 21, 2009 18:00
av 745
"Acryl"glas här är några olika lösningar jag hittat.
Sido- & bakfönster
1. Limma & eller skruva dit en tunn plastskiva(ca 500:-) istället (lätt, enkelt & billigt men inte den snyggaste lösningen) OBS :!: Avråder från denna lösningen när det gäller sidofönstren då du måste besluta om du ska vara på in eller utsidan av bilen i fortsättningen :lol:
2. Gör en lätt (aluminum) ram som har samma yttermåt som glasrutan och fäst plastskivan på den.
3. Använd bef. ruta som form och lägg i eller på en 200 grader varm plastskiva och hoppas att glaset håller och att plasten håller formen när den kallnar. Nackdel beroende på om du lagt i eller på plasten får du en för liten eller stor ruta. Pris ca 2.500.
4. Köp färdiga fönster från ex.vis Melroset-tops.com
5. Beställ en egen 2 delad form pris ca 80.000:-/del :shock:
6. Strunta i allt och gör något kul m.pengarna.

Personligen funderar jag på alternativ 6
Priserna ovan är ungefärliga och jag fått dom från ett företag som har bl.a. har tillverkat ett och annat plastfönster till bil.

Re: Bantningskur!

Postat: ons jan 21, 2009 19:31
av Jake
huga det där var inte billigt :shock: ... rutorna är kanske fel ände att börja i ändå

Re: Bantningskur!

Postat: ons jan 21, 2009 20:06
av Ingo
Att bygga en form under femtio tusen kan ju inte vara så svårt....
Antar att en plåtslagare skulle kunna forma till en plåt som passar utanpå rutan ,som man efter lite stabilisering kunde använda till att forma lexen/ plexi till en ruta..
Men eljest finns ju min favorit...
http://www.ecklers.com/product.asp?pf%5 ... %5Fid=1403
men den här utseendeförhöjaren verkar ha gått ur produktion.. :roll:

Re: Bantningskur!

Postat: ons jan 21, 2009 20:57
av 745
:shock: Du måste varna känsliga tittare :lol:

Här är en annan lösning

Re: Bantningskur!

Postat: sön feb 01, 2009 23:18
av 745
Kolfiber:
Lingenfelter säljer förutom ett glasfiber karosskit, 2 olika kolfiber huvar för 3 resp 3,500 usd till C4. Det borde innebära att man kan spara en hel del vikt på en kolfiber huv(vem skulle annars någon betala så mycket?)

En C4 ZR-1 ombygd med kolfiber kaross lättade nästan 600 pound(ca 270kg) låter nästan för bra för att vara sant. :?

Men kolfíber är ju som sagt var inte gratis (vad kostar materialet till t.ex. en huv?) och sen är det ju en hel del jobb också men om vi är flera som delar på en form t.ex. kan vi spara en hel del jobb & pengar. :idea:

Re: Bantningskur!

Postat: mån feb 02, 2009 15:24
av Ingo
Kolfiber är djävulskt mycket dyrare än plast,och vikt besparingen är inte speciellt stor.
En motor lucka till panteran räknar man nätt 20000 för.
Finns en fördel med kolfiber och det är att det inte luktar vid produktionen.
Men att gå från plast till kolfiber verkar vara en väldigt dyr väg att gå.

Re: Bantningskur!

Postat: mån feb 02, 2009 17:31
av Jake
Kolfiber vs. Glasfiber är att det är inte fibern som är det tunga utan plastmassan emellan. Förelen med kolfiber är att fibern i sig är starkare och därför kan man använda en matta med lägre ytvikt än med glasfiber. Detta är bra när man ligger på marinalen :)

Men nu ska vi tänka på att våra corvetter inte är gjutna med fibermattor utan bakade med glasfibermassa. Glasfibermasas är 5-10mm tjock jämfört med en vaccumsugen glasfibermatta som ligger på 1-2mm. om ni någonsin sett en vettehuv som är paj så ser ni arr det är inte många fibrer som håller ihop huven. Skall man ha styrka kan man antingen gjuta in stavar av balsaträ eller så kör man honeycomb distansmatreal och sedan ett lager glasfiber på insidan.
Föredelen med detta är att plastbiten blir lika stark i alla riktningar.

Tilläggas kan att enligt hållfasthetens alla underbara lagar så gäller det att ha två tunna skal som är förbunda via ett tunt skal. Se tex en H-balk som är betydligt styvare än motsvarande rund eller fyrkanstsrör.

Re: Bantningskur!

Postat: fre feb 06, 2009 0:07
av Staffan...
Jake skrev:Kolfiber vs. Glasfiber är att det är inte fibern som är det tunga utan plastmassan emellan. Förelen med kolfiber är att fibern i sig är starkare och därför kan man använda en matta med lägre ytvikt än med glasfiber. Detta är bra när man ligger på marinalen :).
Precis! Plasten är det tunga. Har köpt all utrustning för att ha lite roligt med. Gjorde ett test med att lägga alla lager med filt, film och allt sånt och sedan sög jag ut överflödig plast. Blev förvånad över hur lite det vägde, men däremot var ju ytan inte vad man hade förväntat sig. Blir kanske bra om man klarlackar. Visst är det dyrt, men gör man jobbet själv går det att komma skapligt billigt undan. För att spara lite pengar kan man ha twillväv innanför kolfibret. Jag köpte vaccumsug, breather, bleeder, vaccumduk, släppvax, 9 kvadrat kolfiberväv, epoxy, och härdare för 9 tusen. Men sen kostar ju pluggarna en del att tillverka. Kolla på ABIC om du är sugen på att bygga i kolfiber, för det kan du spara en del vikt på.

Re: Bantningskur!

Postat: sön feb 08, 2009 13:39
av 745
Som du säkert förstår är jag och kanske några andra intresserade av att hyra/köpa dina formar.

Re: Bantningskur!

Postat: sön feb 08, 2009 23:18
av Staffan...
Jag har inte gjort några formar till Corvette, men är man några som går ihop bör det ju inte bli så dyrt att göra.

Re: Bantningskur!

Postat: mån feb 09, 2009 21:58
av 745
Bra sida för den som vill minska vikten :D
exoticmuscle.com (tack Mange 85)
Lätta huvar dörrar & fönster med en del uppgifter om viktbesparingar.
Sen fanns det givetvis en hel del andra bra att ha saker.

Re: Bantningskur!

Postat: mån feb 09, 2009 23:15
av Jake
hmmm har kollat på exoticmuscle och är det bara jag som tycker att det ser ut som om de använder orginalramen för att fästa kolfiberöverdraget i ??

Skulle ju vara SKITENKELT om man kunde göra så.

Re: Bantningskur!

Postat: tor feb 26, 2009 9:15
av Jake
Fick en fråga om fälgar hjul och vikt som jag besvarar här istället :). bra att ha allt på samma ställe.

frågan gäller C5an magnesiumfälgar som enl utsago väger ca 7.5 rep 8.5 kg. jag vet inte vad däcket väger. Är detta rätt väg att gå?

Men generellt så går det ganska enkelt att bevisa att kurvtagningsförmågan ytterst sällan blir bättre av att sätta på en fetare fälg, snarare tvärt om. varför då?
1. enligt alla mekanikens lagar så är den bästa formen för något som skall accelereras resp decceleras ofta en solid skiva. en tunn ring (en lätt fälg med några varv eltejp) kräver ordentligt mycket med energi för att börja/sluta snurra.
2. ofta måste man använda spacers vilker gör att själva hubben kommer att kränga lite. och däckets vinkel mot asfalten blir inte riktigt vad det är inställt för.
3. När man börjar bygga en ny bil, iallafall om man gör rätt. Så börjar man med att välja hjul och däck, sedan räknas hjulbas tillåten vikt, styrgeometri osv osv fram. Sedan designar man bilen, och gör avkall på vissa saker för att bilen skall hålla samt gå och köra. Byter man däck eller fälgar så måste vissa saker ändras för att det skall bli lika bra som tidigare.
4. Ofjädrad massa dvs hjulet och däckets förmåga att svälja ojämnheter i vägbanan, det är ju inga salsgolv vi kör på. Med ett lätt hjul kommer inte fjärdingen att jobba lika hårt samt att hjulet kommer inte att vara "lättat" från vägbanan lika länge. Ett aningen mer förlåtande däck, lite mer profil sväljer mindre ojämnheter bättre.

Så hur skall man göra för att komma snabbast ur kurvan? Vad har stört betydelse för prestandan. Fram med vågen och hitta den lättaste fälgen i orginaldimension. Ändra aldrig offset och om du absolut inte behöver bitigare bromsar eller den alternativa fälgen är rejält mycket lättare gå inte upp i fälgdimension.

Varför kör de på 65 profil i F1? och två varv eltejp i STCC?

Re: Bantningskur!

Postat: fre feb 27, 2009 19:35
av Jake
Har vägt mina hjul idag.
Jag har en eftermarknadsfälg från tidigt 90tal. Såldes av ecklers under benämningen "eurowheels".
Z51 offset, 16x9 med 255or runt om. Vikt 21-22kg

jmfr med bruksbilen 17x8.5 225 vikt 17.5kg.

Skulle helst vilja komma närmare 10kg/hjul :?. blir nog svårt, förslag någon?

Re: Bantningskur!

Postat: sön mar 15, 2009 19:19
av 745
C5 Magnesium bakhjul 18X9 med 275/40 väger 20,2 kg :( Inte så lätt som jag hoppats)
Här är en bra tråd om hjulvikt http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=2 ... ea85e67937

Re: Bantningskur!

Postat: sön mar 15, 2009 21:59
av Mange_C5
745 skrev:C5 Magnesium bakhjul 18X9 med 275/40 väger 20,2 kg :( Inte så lätt som jag hoppats)
Här är en bra tråd om hjulvikt http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=2 ... ea85e67937
Vad har du för däck på fälgarna?

Re: Bantningskur!

Postat: mån mar 16, 2009 10:47
av Jake
745 skrev:C5 Magnesium bakhjul 18X9 med 275/40 väger 20,2 kg :( Inte så lätt som jag hoppats)
Här är en bra tråd om hjulvikt http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=2 ... ea85e67937
Usch va tungt. får fortsätta leta efter något lättare.

Re: Bantningskur!

Postat: mån mar 16, 2009 16:16
av 745
Mange_C5 skrev:
745 skrev:C5 Magnesium bakhjul 18X9 med 275/40 väger 20,2 kg :( Inte så lätt som jag hoppats)
Här är en bra tråd om hjulvikt http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=2 ... ea85e67937
Vad har du för däck på fälgarna?
Michelin PS

Re: Bantningskur!

Postat: mån mar 23, 2009 21:15
av Mange_C5
Vägt bakdäcket:
Good Year F1 295/35R18 däck, ca 12kg.
Good Year F1 295/35R18 med C5 Z06 fälg, ca 22kg
fälgen gissningsvis runt 10kg :wink:

Re: Bantningskur!

Postat: tis apr 07, 2009 23:16
av MickeW
Jake, detta kanske är nåt för dig?

http://forums.corvetteforum.com/c4-part ... ction.html

mvh
MickeW

Re: Bantningskur!

Postat: ons aug 12, 2009 12:13
av 745
Jag har inte bantat :D !
Både jag och bilen väger för mycket.
MEN
Jag har provat bilen på bana vid 3 tillfällen i år
OCH
vikten sliter hårt på bromsar & däck(räkna med 1 uppsättning/dag :( ).
DESSUTOM
har jag hittat en (uppskatad) vikt 1.450kg för Bakerracings SCCA Escort Corvette (1988)

Det borde innebära att det inte finns några enkla vägar att spara vikt, men för den som ändå vill satsa på bankörning kan det vara lönsamt att satsa några kronor på att spara vikt för att därigenom bl.a. sänka däckskostnaden.