Nått tidagre snille till ägare har kopplat lite el själv för att kunna styra fläktarna manuellt, men endast den främre lilla fläkten funkra om man slår på knappen. Stora kylfläkten den funkar jag har haft ur den och kollat den så den är ok.
Är det ngn som har en bild på hur elen ska se ut från början , en hel del verkar ändrat på min se bilder. Jag håller på att bli knäpp på allt detta och behöver på ngt sätt få igång kylfläkten så alla tips e välkomna .
Den vit/gröna kabeln som går till sekundärfläktensrellä är kapat se pil 1 samt en blåkabel pil 2 är också kapad samt att det är en röd tjock strömkabel med tejpad ända. Andra relläet verkar inte vara orginal va? har det suttit 2 stycken lika orginal?
Sen mynnar det ut i den här "konstruktionen" ifram som går vidare till främre fläkten.
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
Tror att den tidiagre ägaren köpt ngt sånt där kitt från midamericamotors om det hjälper.
Huvudsaken är att fläkten fungerar så hur det görs spelar inte så stor roll men all hjälp uppskattas då bilel inte riktigt e min grej.
Hej på dig.Jag tycker det ser rörigt ut,jag undrar om kylfläkten startar automatisk när motorn blir varm om den inte gör det så kolla temperaturgivaren och kablelanslutningen, givaren sitter på motorblocket mellan 6:ans och 8:ans cylinder på passageraresidan, ett sätt att kolla givaren är att ta lös kabeln på givaren och jorda den,då ska fläkten starta om inte då är givaren kass.MVH Bigmoose
Jag lät den gå upp till typ 118-120 grader i höstas och nada enchillada hände , fläkten stod still.
Dum fråga men hur jordar man den kontakten ( el e inte min grej)
Vit 1989 Corvette
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
Ja, det ser lite rörigt ut... Det lilla fyrkantliga relät är inte original men borde väl funka ändå.
Tempgivaren i toppen på passagerarsidan styr den lilla fläkten som sitter framför kylaren. Den stora fläkten styrs av ECM´n.
Jag har också en separat switch som jag kan styra fläktarna med (installerat själv). Den har ett mittläge där båda fläktarna är off (automatiken styr då) och ett läge där en fläkt går och ett läge där båda går.
Du bor väl inte så långt ifrån mig så känner du för en utflykt för att titta på min så är du välkommen.
1971 Coupe, 496, 4-vxl. 1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar. Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17. 1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
Jo jag har sett den tidigare men blev inte så mycket klockare tyvärr , hur jordar man kontakten som ngn förslog i tidigre inlägg , kan vara kul att prova iaf
Vit 1989 Corvette
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
Kontakten i toppen jordar när vattnet kommit upp i rätt temp (har glömt exakt men kanske 112 grader?) och om allt annat i elkretsen är ok så ska den främre fläkten starta.
Tändning på, ta bort sladden från kontakten, stick in en mejsel eller spik eller nåt i anslutningen på sladden och håll mot jord. Startar fläkten så fungerar det elektriska, möjligen är kontakten trasig men kom ihåg att den inte ska starta förrän vid väldigt hög temp. Startar den inte så är något fel i det elektriska, kanske relät, fläkten eller sladdarna.
Du borde kunna kontrollera den bakre fläkten också genom att jorda relät (som jag antar att ECM´n normalt gör för att starta den). Leta reda på relät till bakre fläkten och den sladd som jordar det, du behöver nog ett elschema.
Senast redigerad av Hot Rod den ons jan 07, 2009 19:19, redigerad totalt 1 gånger.
1971 Coupe, 496, 4-vxl. 1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar. Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17. 1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
Provade att jorda kontaktenoch ingen effekt av det , dock fungerar ju den fläkten när jag slårpå strömbrytaren i bilen så den är ok.
Om vi övergrå att bena ut relääerna på bilden, vad är det som ser ut som ett orginalrelä till ? Den har en rosa kabel med svart på.
Den lilla reläet har ju en svart/röd till kylfläkten, rödkabel som ärfrån batteriet , en till jord och sen en orange som går via ngn snylt anordning till den rosa/svarta kabeln pådet andra reläet . Vilka ska man bygla för att få igång fläkten ????
Vit 1989 Corvette
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
Sen den vit/gröna som går till sekundär fläkten är kapad men ena ändan är tvinnad och verkar ha suttit någonstans men jag vet inte var , ngn som har en gissning ?
Vit 1989 Corvette
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
Brr ,inte kul.
Men skulle tro det ser värre ut än det är.
Skyddshöljet runt kablarna är väl borttaget för att enklare skarva in nya kablar o relän.
men sådana här tattarmodifieringar görs av någon anledning.
troligtvis är det någon sensor som lagt av,så då modifierar man istället.
Först och främst försök finna ett elschema över området kring fläkten så du vet vilken kabel som hör till respektive objekt.
du har verkligen provat alt,sista förslaget jag har är att det kan vara din ECM (databox) som det är fel på eftersom fläkten inte startar när du jordar kontakten,men kan starta med en strömbrytare.Tidigare ägare har då gjort dessa omkopplingar för att få det till att fungera.MVH Bigmoose
Byglade i det lilla reläet ikväll , den röda pluskabeln och kabeln till fläkten. Då gick den igång och fungerade , sen är det en svart jordkabel från reläet plus den där orangea kabeln som vi en koppling snyltar någonting från reläet brevid. Den sitter på den rosa med svart streck , ingen aning varför nån som vet vad reläet är till och vad den rosa med svart rand e för ngn kabel.
Hur som helst så är jag ett steg närmare nu och det känns skönt.
Vit 1989 Corvette
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar