Vilken kylare till C6A med procharger D1?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
Lars Jakobsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 512
Blev medlem: ons nov 14, 2007 21:52
Ort: Örebro

Vilken kylare till C6A med procharger D1?

Inlägg av Lars Jakobsson »

Har kollat runt lite och det skiljer en hel del mellan olika kylare..

Allt från Ecklers på ca 5000:- och LGmotorsports på ca 9000:-


Nån som har kompressor och kör med annan kylare än orginal?
Corvette C6 Procharged
798hp/1121nm
Följ projektet mot sveriges snabbaste Corvette 201?.
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vilken kylare till C6A med procharger D1?

Inlägg av vette.se »

Lars Jakobsson skrev:Har kollat runt lite och det skiljer en hel del mellan olika kylare..

Allt från Ecklers på ca 5000:- och LGmotorsports på ca 9000:-


Nån som har kompressor och kör med annan kylare än orginal?
Vi har monterat DRM's kylare på ett flertal bilar tillsammans med kompressorkit, både på vanliga C6, Z51 och Z06. Passar utmärkt tillsammans med allt original runt om så inget måste modifieras. Finns i lite olika varianter på beroende på om du har vanlig C6, Z51 eller Z06, manuell/automat. Till vanliga C6'an finns även ett kit med oljekylare för motoroljan.

Egentligen är det ett måste med en bättre kylare vid överladdning eftersom originalkylaren är gjord för att kyla motorn med originaleffekt men många sparar tyvärr in på det och upptäcker ganska så fort att vid lite hård körning och/eller att det är varmt ute så går bilen väldigt varm.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
bengtsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 49
Blev medlem: tor dec 13, 2007 1:37
Ort: Lidköping

Re: Vilken kylare till C6A med procharger D1?

Inlägg av bengtsson »

Jag kör oxå med Procharger och tycker att temperaturen går upp lite högt.
Så jag har oxå funderat på en annan kylare, men någon sa att det inte är någon fara om temperaturen stiger till 110 grader, är det skitsnack eller är det ingen fara? Det känns inte helt bra när den kommer över 100.

Till Anders på vette, Vad kostar det att etanol konvertera en C6 2006 som har kompressor?
Tar motorn stryk av det gemfört med bensin? Vad händer med avgasvärdena?
Bör väl sjunka, eller tar det ut varandra eftersom bilen måste få mer bränsle?
C6 Cabbe 2006 Supercharged 494 RWHP
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vilken kylare till C6A med procharger D1?

Inlägg av vette.se »

bengtsson skrev:Jag kör oxå med Procharger och tycker att temperaturen går upp lite högt.
Så jag har oxå funderat på en annan kylare, men någon sa att det inte är någon fara om temperaturen stiger till 110 grader, är det skitsnack eller är det ingen fara? Det känns inte helt bra när den kommer över 100.
Det är ingen fara med 110grader men nackdelen är den att du tappar en massa effekt destå högre temp du har. Vi 100grader vattentemp drar den tillbaks tändningen -3 grader vilket är omkring 15-25hk vid effekttoppen, vid 110grader -5 grader osv.
Dessutom blir luften varmare under huven vilket gör att insugstempen går upp och redan vid 30grader så drar den tillbaks tändningen med ytterligare -2 grader och vid 35 grader -5grader osv vilket adderas till vad den tar bort baserat på kylartempen. Detta är alltså vid belastning med typ 50% eller mer i gaspådrag, vid lägre belastning drar den tillbaks tändningen mindre.
Med andra ord ....... se till att hålla allt så svalt som möjligt !!

Du har PM angående din andra fråga.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Skriv svar