Har en 89-cab som jag besiktade igår,men fick tvåor på CO och HC värdet?
Har någon haft samma problem och vad kande vara som är fel????
Tror själv på tjuvluft???
Tacksam för svar
Mvh Jörgen P
CO och HC värden för höga?
Co halt och HC värde
Om det är tjuvluft brukar co2 stiga och det brukar bilprovaren påpeka och tipsa om.Men vet ej om dom skriver upp co2 värdet.Men det är väl bara att kolla med ex. startgas runt anslutningar och tätningsytor.Men när bytte du olja sist?, och har bilen varit på någon långstyrning i vår elller aldeles före du ställde av?,om du åker på en långstyrning blir motorn riktigt varm och bränner bort bensinen som stannar i oljan(HC bildaren).Byt olja och kolla upp stift och sådana grejer,se till att bilen blir riktigt varmkörd innan avgastestet.Låg värdet mycket över det godkända? isåfall kanske service engine soon lampan lyser? ,eljest kan faktiskt ett oljebyte och väl varmkörd motor räcka.Men koloxiden är normalt sett väldigt låg på l98 orna.Lite soppa och minst 10% sprit är väl också ett klassiskt tips att få ner co och hc värden.
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 269
- Blev medlem: tor okt 23, 2003 20:23
- Ort: Örnsköldsvik
Andra saker som kan orsaka felaktiga värden är:
Trasig termostat som gör att motorn inte går upp i temp som den ska. Felaktig vattentempgivare. Dessa två är ganska så vanliga felorsaker på moderna bilar. Datorn är direkt beroende av motorns temp för att reglera riktigt. En annan möjlig orsak är en dålig lambdasond.
Tempgivare och termostat är billiga delar så börja med att byta dessa. Som nämndes ovan så är det bra med service och fräsch olja också.
Mvh, Björn
Trasig termostat som gör att motorn inte går upp i temp som den ska. Felaktig vattentempgivare. Dessa två är ganska så vanliga felorsaker på moderna bilar. Datorn är direkt beroende av motorns temp för att reglera riktigt. En annan möjlig orsak är en dålig lambdasond.
Tempgivare och termostat är billiga delar så börja med att byta dessa. Som nämndes ovan så är det bra med service och fräsch olja också.
Mvh, Björn