Sida 1 av 1
Skillnad på bensin?
Postat: sön jan 18, 2009 22:47
av A-son
Vinterfundering: Jag kör min C6:a på 95-oktanig bensin. Gör ni det också? Är det ngn som kör på V-Power el dylikt - och känner ngn skillnad? Vad är bäst för motorn?
Re: Skillnad på bensin?
Postat: mån jan 19, 2009 9:52
av Snoopy
Kör på V-power men jag vet inte om det ger nån mera effekt. Blev iaf rekomenderad att köra den på 98 när jag köpte den. Men som sagt, jag vet inte om man får ut nånting mera av den men det är väl som med kattmat ! VBill man skämma bort katten köper man "SHEBA" annars handlar man Euroshopper! *S*
Re: Skillnad på bensin?
Postat: mån jan 19, 2009 11:33
av Corinthian
jag kör på V-Power men jag har aldrigt tankat 95 oktan så jag kan inte säga att jag upplevt skillnad i min C6'a
det var en markant skillnad i min hoj dock, Kawasaki ZX-9R med 155bhp/136rwhp.
det finns en annan tråd öppen för denna diskussion som kan vara intressant:
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... =22&t=7249
Re: Skillnad på bensin?
Postat: mån jan 19, 2009 20:28
av bengtsson
Brukar köra på V power, dom säger ju att högre oktantal ska ge lite mer effekt.
Tyckte kanske att det blev lite bättre fart i bilen, men det kanske lika gärna kunde vara att det var mer syre i luften och lite svalare..
Men som sagt, dom säger ju att tro kan försätta berg..

Re: Skillnad på bensin?
Postat: mån jan 19, 2009 21:57
av Corinthian
bengtsson skrev:...men det kanske lika gärna kunde vara att det var mer syre i luften och lite svalare..
Men som sagt, dom säger ju att tro kan försätta berg..

Håller med till fullo!
Tror det är betydligt större skillnad när det är svalt och tor luft ute (10°-15°) än när det är varmt och fuktigt (25°), då kan man ju iallafall verkligen känna effektminskningen.
Jag tror också att effektvinst/förluster är större på högkompressionsmotorer (MC) samt överladdade vid olika temperaturer
Re: Skillnad på bensin?
Postat: fre jan 23, 2009 21:33
av forsberg
de e ju som med allting annat
vill man köra en corvette ska man inte köpa en skoda...
vill du dricka en god singelmaltare så ska du inte köpa en blended..
got the picture ????
Re: Skillnad på bensin?
Postat: lör jan 24, 2009 9:12
av vette.se
98 oktan ger inte mer effekt än 95oktan under normala förhållanden med originalmappning i motorstyrningen, vpower påstås hålla förbränningskammrarna renare genom nån tillsats.
Det är endast om insugstemperaturen och/eller kylarvattentempen är så pass hög att motorn börjar knacka som 98oktan ger mer effekt. Anledningen är att temperaturen måste stiga mer för att motorn ska börja knacka med 98oktan och ännu mer om det ska börja knacka med 102oktan racesoppa, börjar det knacka dras tändningen tillbaks=minskad effekt.
Det gör att man på en originalbil kan höja tändningen en del i mappningen och plocka ur mer effekt om man kör enbart på 98 oktan men då får man låta bli fullgas om man är tvungen att tanka 95 av någon anledning.
Det här är ännu känsligare på en överladdad bil oavsett turbo eller kompressor pga den mycket högre temperaturen i insugsluften, på en sådan bil kan du känna stor skillnad mellan en kall dag och en varm dag.
Original med lugn körning, långkörningar etc=95oktan
Original med hård körning=98oktan
Överladdat=alltid 98oktan eller bättre
Re: Skillnad på bensin?
Postat: tis feb 10, 2009 1:59
av A-son
Ok, tack för alla svaren. Känns ju som om Vette.se har bäst koll vad gäller bensinfrågan
När det handlar om whiskyn är jag nog på säkrare mark själv...
För mig handlar det inte om snålhet, har bara fått för mig att man over there faktiskt har sämre soppa än vi - och att min importerade bil är konstruerad efter det, typ.
F ö känns det skönt att man som Corvettenybörjare ändå kan ställa "sina dumma frågor" här på forumet. Tycker ofta att så fort man parkerat ngnstans så dyker det upp ngn som ska sätta en på plats med besserwisserattityd - och en massa hemsnickrade tips & råd. Har tänkt på att de aldrig kör Corvette själva...
Tack för hjälpen - och MacAllan på er!