Sida 1 av 1
Byte av kylare corvette c4, hur går man till väga ?
Postat: tis feb 03, 2009 16:59
av chevlt1
Tjenna, jo som ämnet lyder så ska jag nu byta kylare då den gamla har spruckigt en smula.
Och undrar nu hur jag ska tappa ur vattnet ur blocket då det nog behöver bytas i samband med ny kylare.(vilken glykol skall man använda sig av som funkar bäst? röd?)
och sen ifall jag behöver lufta oljan eller dylikt till växellådan, (som om jag inte minns fel går genom vattenkylaren också)
eller ifall det bara är att tömma vatten från blocket och skruva dit den nya kylaren med oljerör och vattenrör
-sen fylla i med nytt vatten sen se glad ut?
Var ett tag sen jag skruvade av den gamla kylaren för att jag trodde kylarköpet skulle gå snabbare än vad det gjorde.
så rören har stått ur-pluggade nu i garaget under en månad ungefär kan det vara nån fara tro? det har inte droppat lr dylikt så har inte brytt mig om att göra några åtgärder.
men som sagt, behöver tips om saker jag ska tänka på så jag inte pajjar nått innan jag börjar skruva dit den nya
tacksam för svar! mvh stoffe
p.s det är en corvette LT1 -92 automat
Re: Byte av kylare corvette c4, hur går man till väga ?
Postat: tis feb 03, 2009 18:37
av Peter sp2000
Hej!
Jag fick rådet att använda röd glykol när jag gjorde detta på min bil.
För att tappa vattnet i blocket får man ta bort knack sensorerna,dessa är täckta med var sin plåt som skydd och är placerade på var sin sida om oljesumpen.
Lycka till!
Peter GBG
PS.Det kommer en hel del vatten när man tar bort knack sensorerna,bara så du är förberedd på det.

Re: Byte av kylare corvette c4, hur går man till väga ?
Postat: tis feb 03, 2009 19:29
av chevlt1
Peter sp2000 skrev:Hej!
Jag fick rådet att använda röd glykol när jag gjorde detta på min bil.
För att tappa vattnet i blocket får man ta bort knack sensorerna,dessa är täckta med var sin plåt som skydd och är placerade på var sin sida om oljesumpen.
Lycka till!
Peter GBG
PS.Det kommer en hel del vatten när man tar bort knack sensorerna,bara så du är förberedd på det.

tjenna!
Okej vilken tur! Jag var å köpte röd förrut

hur många liter ska de vara ? ( köpte 5 liter konsentrerad ) kan väl inte vara mer än 10L i systemet ? är det "Jätte viktigt" att man använder distilerat lr kan man ta vanligt kranvatten?
och vart sitter oljesumpen?
Re: Byte av kylare corvette c4, hur går man till väga ?
Postat: tis feb 03, 2009 20:40
av bigmoose
hej. Jag förstår inte varför du vill tömma blocket på kylvätska,det är bara en massa extra jobb att ta bort sensorerna gör så här montera den nya kylaren skruva på alla slangar och rör.fyll kylaren starta bilen fyll på efterhand som det försvinner i kylaren ha koll på temperaturen. växellådan luftar sig själv Färgen på kylvattnet kan du se i tryckkärlet,eller fyll på det som biltillverkaren rekomenderar. Jag gör själv på detta sätt ,men alt är på eget ansvar.MVH Bigmoose
Re: Byte av kylare corvette c4, hur går man till väga ?
Postat: tis feb 03, 2009 22:24
av Mange85
Systemet rymmer 17.8 quarts dvs 16.8450824 Liter

Re: Byte av kylare corvette c4, hur går man till väga ?
Postat: ons feb 04, 2009 15:14
av chevlt1
Mange85 skrev:Systemet rymmer 17.8 quarts dvs 16.8450824 Liter

okej, får bli att köpa några några pytsar extra då

Re: Byte av kylare corvette c4, hur går man till väga ?
Postat: ons feb 04, 2009 21:02
av Hot Rod
Hej.
Om du inte vet hur gammal din kylvätska är så tycker jag att du absolut ska försöka byta så mycket av möjligt av den, alltså försöka tappa ur den gamla överallt. Vill du göra lite extra så är det dessutom bra att försöka spola ur systemet, även värmepaketet som då helst spolas ur "åt andra hållet". Det samlas en del "klegg" under årens lopp och dessutom är inte kylvätska nån evighetsprodukt.
Här finns lite mer att läsa
http://fmcs.mer.nu/forum/showthread.php?p=373574 Scrolla ner en bit så fort du kan så du slipper se vad som står högst upp på den sidan

Re: Byte av kylare corvette c4, hur går man till väga ?
Postat: tor feb 05, 2009 19:40
av chevlt1
tackar, nu fick jag lite mer kött på benen, men sjävla problemet är just nu att jag ska försöka spola ur systemet men
kommer inte på nått bra sett att göra det på

(anledningen till jag ska spola systemet är för att jag är osäker på vad som var innan och tror killen innan blandade lite olika för han trodde det var en volvo lr nått)
jag har hört man skall kunna ta en vanlig trädgårds slang och sticka ner där termostaten sitter och där igenom spola igenom motorn lite lätt, men det verkar som att vattnet bara går direkt igenom till slangen som ska förse kylaren med vatten = vattnet går inte igenom motorn.