Sida 1 av 1

kopplingspedalen som stannar kvar halvvägs upp

Postat: tis feb 17, 2009 21:45
av Bengt
Mycket bra info från Ranger om kopplingspedaler som fastnar.
Vem har inte haft det problemet...

http://forums.corvetteforum.com/c5-z06- ... ssues.html

Re: kopplingspedalen som stannar kvar halvvägs upp

Postat: ons feb 18, 2009 13:36
av vette.se
Bengt skrev:Mycket bra info från Ranger om kopplingspedaler som fastnar.
Vem har inte haft det problemet...

http://forums.corvetteforum.com/c5-z06- ... ssues.html

Det är tyvärr väldigt vanligt att jag får in bilar med nån svart geggig sörja i behållaren för kopplingsvätskan. Det lite lustiga i sammanhanget är att de flesta är väldigt noggranna med att byta alla andra oljor i bilen .......... men kopplingen är det ingen som bryr sig om, faktum är att du behöver byta kopplingsvätskan oftare än bromsoljan.

Re: kopplingspedalen som stannar kvar halvvägs upp

Postat: fre feb 20, 2009 18:38
av Bengt
Hmm meningen med inlägget var nu inte att ta jobben ifrån dig Anders... :mrgreen:

Re: kopplingspedalen som stannar kvar halvvägs upp

Postat: tis feb 24, 2009 16:25
av Lars J
Såvitt jag kunde se så tömde man bara behållaren i motorrummet och gjorde rent. Jag skulle vilja köra igenom ny olja/vätska genom slavcylindern där det bör vara som skitigast! Som det visades på filmen så ser det ju rent och fint ut i behållaren men är säkert skitigt i slavcylindern och slangen ner dit.

Det är samma med bromsarna, vad hjälper det att göra rent och fint i behållaren om du inte har ny fin bromsvätska ända ut i samtliga ok!

/Lars/

Re: kopplingspedalen som stannar kvar halvvägs upp

Postat: tis feb 24, 2009 16:46
av Bengt
Tror att du måste se videon en gång till :wink:
Efter att man bytt bromsvätskan så skall man trampa 30ggr. Blir bromsvätskan kontaminerad byter man och trampar 30ggr till. Detta gör man tills vätskan är klar. Efter några dagars körning kan man testa igen. Bromsvätskan byts ut hela vägen på detta sätt. Gjorde själv på detta sätt innan jag bytte koppling första gången. Att göra det på något annat sätt utan en remote bleeder behöver du Vette.se till... Är packningen i slaven redan skadad hjälper det kanske ändå inte. Är packningen ok skall du slippa problemet framöver, givetvis i samband med att man kör ovanstående procedur efter varje besök på räserbanan...

Re: kopplingspedalen som stannar kvar halvvägs upp

Postat: tis feb 24, 2009 18:21
av Lars J
Vi är väl överens om att behållaren sitter ovanpå huvudcylindern, därefter slang ner till slavcylindern inne i kopplingskåpan. Hur menar du att man får upp den smutsiga oljan från slavcylindern - genom slangen - genom huvudcylindern och upp i behållaren?

/Lars/

Re: kopplingspedalen som stannar kvar halvvägs upp

Postat: tis feb 24, 2009 21:00
av Bengt
Bäste Corvettekollega. Jag skrev att du skulle se videon igen men att läsa själva tråden är också av vikt. Närmare bestämt nedan svar från Ranger.
Ett gammal problem har fått en lösning :!:
Hi Rob.

It’s always a good idea to go to the source document for a definitive description of the operation of the clutch hydraulics. In this case the Corvette Service Manual 2006, Volume 3, page 7-360, and I quote:

The clutch hydraulic system consists of a master cylinder and an actuator cylinder.

When pressure is applied to the clutch pedal (pedal depressed), the pushrod contacts the plunger and pushes it down the bore of the master cylinder.

In the first 0.8 mm (0.031 in) of movement, the recuperation seal closes the port to the fluid reservoir tank, and as the plunger continues to move down the bore of the cylinder, the fluid is forced through the outlet line to the actuator cylinder mounted to the driveline support assembly.

As fluid is pushed down the pipe from the master cylinder, this in turn forces the piston in the actuator cylinder outward.

As the actuator cylinder moves forward, it forces the release bearing to disengage the clutch pressure plate from the clutch disc.

On the return stroke (pedal released), the plunger moves back as a result of the return pressure of the clutch.

Fluid returns to the master cylinder and the final movement of the plunger opens the port to the fluid reservoir, allowing an unrestricted flow between system and reservoir….

There you have if from the source.

Summary: Clutch fluid circulates between the master and actuator (slave).

Note: The volume of fluid in the entire system is a very few ounces. One ounce is in the master cylinder reservoir until diminished as you depress the pedal and create the flow described above.

Hope that helps.

Ranger

Re: kopplingspedalen som stannar kvar halvvägs upp

Postat: ons feb 25, 2009 10:37
av Lars J
Ok! jag får väl ge mig då :oops: Jag tackar för ett uttömmande svar Bengt! Jag har läst en del tidigare inlägg av Ranger och den killen verkar ju veta vad han håller på med.

/Lars/

Re: kopplingspedalen som stannar kvar halvvägs upp

Postat: ons feb 25, 2009 10:50
av Bengt
Jag hoppas iaf på det för jag fattar det inte riktigt själv heller.... :D

Re: kopplingspedalen som stannar kvar halvvägs upp

Postat: ons feb 25, 2009 19:25
av gibson
Som sagt, vem har inte råkat ut för det! Lite konstigt dock att detta händer även nya C6 och Z06 om man läser på USA forumen..
Jag har testat "Ranger" metoden utan framgång, varje gång bilen kördes hårt ett tag så började det strula.
Läste sen på "andra sidan" Atlanten forumen om att prova med att ta bort fjädern på kopplingspedalen och vips så va problemet borta....

Re: kopplingspedalen som stannar kvar halvvägs upp

Postat: ons feb 25, 2009 19:35
av Bengt
Vad händer i praktiken när du tar bort fjädern ??? Hur känns pedalen ? Förvinner "glappet" innan kopplingen tar ? Några negativa effekter ?

Re: kopplingspedalen som stannar kvar halvvägs upp

Postat: ons feb 25, 2009 20:53
av gibson
Detta är förklaringen till fjädern ur service manualen och vad som kan hända med den borttagen:
It appears that some Corvette owners are removing or disconnecting the clutch over center spring on their vehicles.

This is not a recommended practice and customers should be advised of the implications of such an action.

Recommendation/Instructions:
The clutch master cylinder has a compensation port that is positioned within 1 MM of the top of the stroke. The compensation port allows internal pressure in the clutch hydraulic system to be exhausted into the master cylinder and also provides for system refill as the clutch disc wears.

One purpose of the over center spring is to return the clutch pedal to the very top of the stroke to expose the compensation port. The second purpose of the spring is to provide for the designed clutch pedal feel.

Removing or disconnecting the spring may allow the clutch pedal to hang in an at rest position with the piston short of the compensation port. If the internal pressure is not exhausted the CSC may get stroked too far and a clutch hydraulic system failure may result. The C5 clutch hydraulic systems were built by AP. The C6 systems were manufactured by FTE. Also, the pedal must be in the full up position, with the compensation port exposed, to bleed properly.

Anytime a dealer gets a hydraulic system complaint, the tech should inspect to insure that the spring is in place and properly connected. Related customer complaints might include poor shift performance, improper clutch release or transmission synchronizer damage.


Kopplingen blir lite trögare och får en mer linjär känsla, innan så kände man mittpunkten (over center spring..)ganska väl,men nu är ingreppet linjärt.
Glappet finns fortfarande kvar som innan och så länge man känner det borde pedalen vara i sitt högsta läge och ovanstående risk vara minimal.