Hello Ladies and Gentlemen ( splittrad tråd)
Jag tänkte på min lekmanna nivå, försöka reda ut min egen begreppsförvirring om grundläggande likheter eller skillnader i den regel djungel som råder inom Banracing. Vi får se vad det slutar..
Anledningen till att jag började ”grotta” i detta är mycket enkelt; Snart börjar säsongen 2009 och varför inte lite smart ”fact finding” innan man öppnar lädret, bygger fast sig eller i värsta fall bygger galet?!
Det är mycket korsreferenser hit och dit så jag har säkert missat nåt men det är i alla fall en början. Jag kommer framöver att försöka åskådliggöra det som jag tror kan vara relevanta för de entusiaster som kör eller tänker börja tävla med sin gatreggade bil på bana (Roadsport).
Ni som är betydligt mer tekniskt begåvade och sitter inne med detaljkunskap avseende materiel tjocklek, konstruktions beskrivningar som inte är relevanta till Corvette, rena sakfel, svensk bilprovning m.m. anmodas kommentera (om ni orkar), hehe..
Jag har tagit mej friheten att förstärka viktig text och valt bort viss ”brödtext” men försöker lämna referens för den som vill läsa och fördjupa sig. Man kan ju som bekant alltid läsa regler som fan läser bibeln men grundtesen är att allt som inte är tillåtet är förbjudet. Så vilka regler gäller?
Jag tänkte börja med bälten (förutsätter att en godkänd stol är monterad).
Varför inte kolla in vad reglerna säjer i först Roadsport (2.1 Bälten och förarstol/nackskydd), och sen G TR 5.6.1.
(2.1 Bälten och förarstol/nackskydd)
”Samtliga bilar ska vara utrustade med FIA-homologerade bälten och stolar. Se Gemensamma Tekniska Regler TR 5.16 Stolar och stolsfastsättning .
Undantag för små bilar där det är omöjligt att montera FIA godkänd stol. Bältena ska vara minst 4-punkts och 3” breda axelband. Se respektive klassreglemente”.
Och sen i det generella reglementet...
(TR 5.6.1)
”4-punktsbälte: Bälte med två axelband och ett midjeband. Antal fästpunkter ska vara två för midjeband och en eller två för axelbanden.
6-punktsbälte: Bälte med två axelband, ett midjeband och två för benen. Antal fästpunkter ska vara två för midjeband, en eller två för axelband och två för banden över benen.
Dessa bälten ska överensstämma med FIA Standard 8854, 8853, 8854/98 eller 8853/98.
Dock behöver FIAs åldersgräns inte uppfyllas avseende sista användningsdag. För Racing, Rallycross/Backe är det krav på ”vrid-lås” öppning. För Rally rekommenderas s.k. ”push-button” öppning. Ett ASN kan homologera monteringspunkter för bälten i skyddsburen i samband med skyddsburhomologeringen (se art. 253.8.4.), under förutsättning att dessa testas.
Tillämpning: Enligt respektive klassreglemente”
Ett 3” brett 6-punktsbälte motsvarande FIA 8853/98 med ”vrid-lås” borde då vara det enda vettiga alternativet om man vill alternera mellan dragracing och banracing
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter! http://www.spvm.se/ Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Nu till ämne som är ganska krångligt och svårt att få ett helhetsgrepp om, där det är ganska vanligt med "jag tror" eller "jag tycker" i största allmänhet. Så varför inte försöka skrapa lite på ytan först?
Och därmed tänkte jag övergå till kraven på båge när man kör racing. Som jag skrivit tidigare så inriktar jag mej på Roadsport (2.8.4 Roadsport och Streetsport), en klass som kräver följande:
”En vertikal båge med två strävor bakåt från bågens högsta del. Skyddsbur rekommenderas. Andra utföranden kan godkännas på grund av bilens uppbyggnad”
Den till synes enkla skrivningen ger vid handen, att en båge krävs men inte i vilket utförande, därför är det dags att sondera “Tekniska Regler för Rally, Racing samt Rallycross”.
Att hitta hur en båge är uppbyggd är inte helt enkelt, eftersom reglementet föreskriver bur konstruktion, det jag nu tänker göra är att försöka sortera ut de delar som är väsentliga för att uppfylla Roadsports krav (I TR 5.8 Skyddsbur) men inte specificerat ner till den nivå som krävs vid eget bygge . Dessa minimikrav är ett klass specifikt undantag, ”Eftersom grundtanken är att bilarna är avsedda för gatbruk sätts de ramar som reglementet utgör så att allt för stora modifieringar ej ska göras”.
För att anse en konstruktion (hemmabyggd eller prefabricerad) allmänt godkänd för Roadsport krävs förmodligen att en bil med konstruktionen (dvs båge) monterad, genomgår besiktning och utfärdande (vagnsbok) av klass tekniker. Jag vet endast en sådan (tävlad med) och det är Anders (Vette.se) för några år sedan. Hur som helst, TR 5.8.3.3 Materialspecifikationer anger minimikraven och specifikationerna som gäller:
”Endast rör med cirkulär sektion är tillåtna”.
”Minimum materialkvalité:
Huvudbågen eller längsgående huvud-Båge; Kalldragna sömlösa olegerade stålrör innehållande max 0,3% kol, Min sträckgräns på 350 N/mm2, Min dimension mm45 alt 1,75” X 2,5 alt 0,095” eller 50 alt 2,0” X 2,0 alt 0,083”
För övriga delar på skyddsburen; Kalldragna sömlösa olegerade stålrör, innehållande max 0,3% kol, Min sträckgräns på 350 N/mm2, Min dimension i mm 45 alt 1,75” X
2,5 alt 0,095” eller 50 alt 2,0” X 2,0 alt 0,083”
Olegerat stål får maximalt innehålla 1 % mangan och 0,5 % andra ämnen.
Ovanstående är minimikrav. Vid val av stål, ska hänsyn tas till förlängningsegenskaperna och svetsbarhet. Rören ska vara böjda i kallt tillstånd och radien på böjen ska vara minst 3 ggr rördiametern. Om röret blir ovalt under böjningen ska förhållandet mellan minsta och största diametern vara minst 0,9 eller större. Ytan på röret efter bockning ska vara jämn och plan, utan krusning eller sprickor.
TR 5.8.3.4 Svetsinstruktioner: "Svetsningen ska utföras runt hela omkretsen av röret.
Alla svetsar ska vara av hög kvalitet med full genomträngning (ljusbågsvetsning varvid TIG eller MIG svetsning rekommenderas).
När härdade rörmaterial används ska noggrant tillverkarens rekommendationer angående svetsmetod, följas.
Det bör påpekas att användning av härdat stål och hög kolhalt kan resultera i en försämring av hållfasthet och flexibilitet".
TR 5.8.3.2.6 Montering av skyddsbur i kaross/chassi: "Minimum fästpunkter av skyddsburen:
- 1 för varje rörände på huvudbågen eller längsgående båge;
- 1 för varje rörände på främre båge;
- 1 för varje rörände på bakåtsträva.
För att få en effektivt fungerande installation av en skyddsbur, är det tillåtet att lokalt modifiera klädsel, stoppning för att bereda plats för skyddsburens rör och fastsättningsplattor, genom att skära ur eller pressa ihop.
Det är inte tillåtet att ta bort klädsel, stoppning helt.
Det är tillåtet att flytta säkringsdosa om så behövs för att montera skyddsburen.
Monteringspunkter för främre, huvud, längsgående och längsgående delbågar: Varje monteringspunkt ska inkludera en fastsättningsplatta, med en min. tjocklek på 3 mm.
Denna fastsättningsplatta ska monteras med minst tre (3) st. skruvar i en förstärkningsplatta som är min. tjocklek på 3 mm och ha en area på min. 120 cm2 area som ska svetsas i kaross/chassi.
För bilar som är homologerade fr.o.m. 2007-01-01, ska arean på 120 cm2 vara kontaktytan mellan förstärkningsplattan och kaross/chassi.
Olika möjligheter för infästningar se skiss 253-50 till 253-56.
För skisserna 253-50 och 253-52 behöver dessa inte vara svetsade till karossen. Fastsättningsskruvarna ska vara av min. M8 dimension min. kvalité 8.8. (ISO standard.) Fastsättningen ska vara självlåsande eller försedda med låsbrickor.
Monteringspunkter för bakåtstag: Varje bakåtsträva ska fästas med min. två (2) skruvar och identiska förstärkningsplattor med en area på minst 60 cm2 (se skiss 253-57).
En skruv monterad i konsol enligt skiss 253-58 är tillåtet under förutsättning att skruv och material i konsol är av tillräcklig dimension och hållfasthet och att en bussning är monterad och svetsad i röret.
Detta är minimikrav på fastsättning. Som tillägg till dessa krav, får flera skruvar användas, fastsättningsplattorna på rören får svetsas till förstärkningsplattorna, skyddsburen (se definition 253-8.1.3) får svetsas till chassie/kaross.
Specialfall:
För karosseri / chassi tillverkade i ”icke stål” ex. aluminium är det förbjudet att svetsa skyddsbur mot karosseri/chassi. Endast annan fastsättning av förstärkningsplattor är tillåtet".
Här bör noteras att inom Racing beskrivs ett krav på en fastsättningsplatta på 120cm2 för huvudbågen och 60cm2 för stöttornatill skillnad från Dragracing där fastsättningsplattorna har dimensionen 150 x 150 mm (6 x 6 tum) X min. av 3 mm (1/8 tum).Tolkningen av regelverket kring dessa plattor brukar vara spretande, men JAG tolkar det som att åtminstone inom racing så krävs först en platta fastsatt i ramen/chassiet och sedan en ytterliggare fastsatt på själva huvudbåge/sträva röret.
En annan detalj att tänka på att kontrollera vid införskaffande av båge är till exempel infästningen för bälten (TR 5.6.2). “Ett stag som är avsett för montering av bälten ska vara rör med min dimension 38 x 2,5 mm eller 40 x 2 mm, och kvalitén på röret ska vara samma som skyddsburkraven”
”Monteringshöjden på ett sådant rör ska vara avpassat så att axelbandens riktning bakåt har en vinkel mellan 10 till 45 grader i förhållande till horisontalplanet, men vinkeln 10 grader rekommenderas”
” Varje monteringspunkt måste ha en hållfasthet som motsvarar en kraft av 14700 N med undantag för benbanden där 7200 N räcker. Om samma monteringspunkt används för två bältesband ska summan av erforderlig hållfasthet beräknas genom att lägga samman kraven på varje band”.
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter! http://www.spvm.se/ Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong