Sida 1 av 1

Oljetråg

Postat: ons maj 12, 2004 20:42
av stingray350
Är det någon som vet hur hårt man ska dra skruvarna till oljetråget?
Har just bytt oljetrågspackning och den bakre vevaxeltätningen.
Vid provturen så ran det olja från den främre delen på tråget.
Ganska mycket :evil: Jag använde lite tätningssilicon i "skarven" mellan gummidelen och korkpackningen som jag fått sagt till mig att man ska göra. Jag undrar om jag dragit skruvarna löst eller "glömt" något.
De två främre och två bakre skruvarna är ju grövre precis under lager överfallen... ska de kanske dras hårdare än de övriga?

Nån som vet?
Andreas
Corvette 75:a

Postat: ons maj 12, 2004 21:08
av eriksson
det kan ju vara så att det läcker mellan tråget och transmissionskåpan, det gör det på min, ska ta ner tråget imorgon och häva på lite mer silikon i skarven

Postat: ons maj 12, 2004 21:39
av frisk
ajajaj.. silikon på bilar?? det trodde jag var förbjudet!? :roll:

Postat: ons maj 12, 2004 21:44
av stingray350
Vad ska man ha om man inte får ha silicon.....för man ska väl täta med något.

Postat: tor maj 13, 2004 6:19
av eriksson
när jag drog mina toppar så köpte jag ngn form av silikontätning som man skulle ha på gängorna till bultarna, det har funkat klockrent till all annan tätning också, löses inte upp av olja eller bensin, vit tub med svart innehåll, kommer dock inte ihåg vad det hette... kan ha vart nån sorts locktite, köpt hos Custom Racing i örebro, så det bör ju finnas både här å där

Postat: tor maj 13, 2004 13:08
av Erik
Andreas -> Hade du bytt oljetråg själv tidigare? Jag har köpt en ny uppsättning tätningar till min, men har inte bytt ännu eftersom jag inte var säker på om jag skulle bli stående. Gick det bra, förutom att det läcker?

Har fått rådet om att limma fast korkpackningarna så att de inte vandrar, och täta med lite silikon i skarvarna också, så det är jag införstådd med. Men har som sagt var inte vågat plocka ner tråget ännu.

Postat: tor maj 13, 2004 17:10
av StingrayRacing
En annan variant är att köpa den dyrare varianten av packning som är skarvlös och som har 'bågarna' integrerade.

Bild

Postat: tor maj 13, 2004 17:19
av Erik
Damn! Varför fick jag inte reda på att en fanns en sån i affären. :)

Postat: tor maj 13, 2004 17:21
av stingray350
Eric-> Jag har inte bytt tråg tidigare. Jag gjorde precis som du säger.. lima fast korkpackningarna och lite silicon vid skarvarna. Jag tyckte att det gick bra trots att det är lite pillrigt att få allt på plats. Har pratat med en kille idag som säger att den främre gummitätningen är lite större från 1975 och framåt. Jag är lite inne på om jag har 74:an version av oljetråg på min (75:a). Ska precis gå ut och lägga mig under bilen och kolla :cry: Det skiljer tydligen ganska lite.
Jag återkommer när jag får ordning på det..troligen i helgen.

Postat: tor maj 13, 2004 19:16
av frisk
Jo! hehe... det jag sa kom sig eftersom jag jobbat på volvo, där allt som innehåller silikon e förbjudet! anledningen ska vara för att silikon "flyger" :shock: tydligen och lägger sig på lacken, vilket gör att det inte blir nån vidare fin lack!... om nån nu bryr sig och om det spelar nån roll förutom när man just lackerar. :wink: