Sida 2 av 2

Re: Felkod 34 med mera.

Postat: mån aug 24, 2009 20:09
av tjerk
Inte säkert, det kan vara just gas-spjällets axel som hakar upp sig.
Kolla noga så att spjället går lätt tillbaka när du vrider på den.
Det är sällan TPSen det är fel på, kan det vara, men billigare att kolla om det verkligen är den eller axeln.

Bara en tanke...

Re: Felkod 34 med mera.

Postat: mån aug 24, 2009 21:41
av Vettemannen
VetteFreddan skrev:Benny: Mätte du upp Throttel positionsgivaren någon gång? Jag har även problem med den just nu. Det skall vara 0,54v vid tomgång och bläddra upp till Ca 5v vid fullgas. Min bil sätter felkoder på den hela tiden just nu och när jag mätte igen stod den på 0,74V på tomgång och så provade jag vrida på gaspjället igen och släppa tillbaka då var den åter på 0,54v så något är skumt är det med min TPS i allafall. Prova och mät upp den (om du inte redan gjort det). Det är mellan A och B du mäter. Jag tog 3st lösa trådar som jag kopplade mellan kontakt och TPS och skalde dem på mitten och lindade runt testpinnarna på multimetern så slipper du "klippa och klistra" på orginal kablaget.
Skall beställa en ny TPS snarast möjligt.

Mvh Fredrik
Nej, har inte gjort det då jag är så jäkla dålig på sånt, måste be nån som är mer elektriskt kunnig......


/Benny

Re: Felkod 34 med mera.

Postat: tis aug 25, 2009 8:38
av VetteFreddan
Okej det kan vara värt ett försök.

Tjerk: Tack för synpunkter! Jag har elimenerat detta fenomen du beskriver genom att jag har ett nytt gasspjäll från BBK med väldigt stark returfjäder och det smackar igen rejält när man släpper det. Jag har även bara rört själva TPS:en med en skruvmejsel utan att röra gasreglaget. Då när gasreglaget står i sin rätta position och jag trycker ner och släpper upp TPS får jag olika värden när den slår tillbaka mot spjället. Så med all säkerhet är det nog TPS:en som är felaktig. Håller på en del i mitt jobb med olika sorters potetiometrar och har sett liknade fenomen. Och TPS:en är ju just en sådan.

MVh Fredrik

Re: Felkod 34 med mera.

Postat: fre aug 28, 2009 16:10
av Vettemannen
Är det nåt som kan paja om man tar bort elkontakten till TPS:en och kör en tur? Om det fungerar då kan det vara TPS:en som är paj? Kommer inte ihåg vad vi har sagt i tråden tidigare, är just nu för trött för att läsa igenom allt. Hoppas på ett snabbt svar. Ska annars byta Burn Off och Burn Off Controll när jag ställer av bilen.

/Benny

Re: Felkod 34 med mera.

Postat: fre aug 28, 2009 23:48
av romaju
TPS är en vridpotentiometer som mäter hur mycket gasspjället står öppet och skickar motsvarande spänning till ECM/Electronic Control Module som sen reglerar bränsleinsprutningen så du kan inte köra utan inkopplad TPS.

Re: Felkod 34 med mera.

Postat: sön aug 30, 2009 23:38
av RikardS
TPS, MAF, Insprut Mekar helg :-)
Jag föreslår att vi fixar en mekar helg, för att finjustera eller fixa fel.
Har precis köpt bok, felkods-USB-datorkabel, bränsletrycksmätare, och har ett garage i Uppsala fullt med verktyg.
Dessutom finns det plats för typ 20 corvetter i krokarna kring garaget :-)
Antingen till våren, eller om några veckor. (Min bil är borta och får lacken fixad just nu).
Alternativt att vi gör det i samband med någon annan aktivitet i clubben.

Re: Felkod 34 med mera.

Postat: mån aug 31, 2009 16:39
av Vettemannen
RikardS skrev:TPS, MAF, Insprut Mekar helg :-)
Jag föreslår att vi fixar en mekar helg, för att finjustera eller fixa fel.
Har precis köpt bok, felkods-USB-datorkabel, bränsletrycksmätare, och har ett garage i Uppsala fullt med verktyg.
Dessutom finns det plats för typ 20 corvetter i krokarna kring garaget :-)
Antingen till våren, eller om några veckor. (Min bil är borta och får lacken fixad just nu).
Alternativt att vi gör det i samband med någon annan aktivitet i clubben.
Det låter great.....kanske till våren....kan faktiskt vara intresserad av detta här!

/Benny

Re: Felkod 34 med mera.

Postat: fre sep 18, 2009 22:12
av Vettemannen
Det här med min ojämna tomgång så har jag en fundering....förkasta den om ni inte tror på den. På ett annat forum kom vi fram till att det skulle kunna vara tändfördelaren för det var en kille som hade ung. samma problem och han kom tillrätta med den taskiga tomgången. Vad säger ni?

/Benny

Re: Felkod 34 med mera.

Postat: fre sep 18, 2009 23:28
av tjerk
Den såkallade ignition coil, och om jag nu inte minns fel sitter den under fördelar locket.

När jag bytte locket hade jag en grej därunder som jag fick sätta över till den nya, men kommer inte ihåg hur det såg ut, en sak var väl att en liten gummiring i centret var helt borta.

Det blev däremot ingen större skillnad efter jag hade bytt till nytt lock.

Sen finns det en ignition module, men var den sitter har jag ingen aning om.

Så länge bilen funkar letar man inte upp sånt.

Har du demonterat IAC´n och sprejat in den med WD-40?

Re: Felkod 34 med mera.

Postat: lör sep 19, 2009 7:51
av Vettemannen
tjerk skrev:Den såkallade ignition coil, och om jag nu inte minns fel sitter den under fördelar locket.

När jag bytte locket hade jag en grej därunder som jag fick sätta över till den nya, men kommer inte ihåg hur det såg ut, en sak var väl att en liten gummiring i centret var helt borta.

Det blev däremot ingen större skillnad efter jag hade bytt till nytt lock.

Sen finns det en ignition module, men var den sitter har jag ingen aning om.

Så länge bilen funkar letar man inte upp sånt.

Har du demonterat IAC´n och sprejat in den med WD-40?
Nej, men kan prova det. :D

/Benny

Re: Felkod 34 med mera.

Postat: lör sep 19, 2009 8:07
av tjerk
Ska bara lägga till att om du demonterar IAC, det som sitter kvar på skruvtråden (grönaktig klet), ska sitta kvar.

Sätt nu inte ditt kabeln igen (med tändning på) för att se om/hur den funkar, för då kan du leta delar i en tiometers radie runt bilen.

Spreja i den, och låt verka i tio minuter/kvart, tillbaka i motorn och se om det har hjälpt.

Re: Felkod 34 med mera.

Postat: lör sep 19, 2009 9:59
av Vettemannen
tjerk skrev:Ska bara lägga till att om du demonterar IAC, det som sitter kvar på skruvtråden (grönaktig klet), ska sitta kvar.

Sätt nu inte ditt kabeln igen (med tändning på) för att se om/hur den funkar, för då kan du leta delar i en tiometers radie runt bilen.

Spreja i den, och låt verka i tio minuter/kvart, tillbaka i motorn och se om det har hjälpt.
Hahaha!!! Ja, det var ju tur att jag inte fått bort IAC än då. :)
Ska man ha specialverktyg för att få bort den eller måste man ta bort trottelhuset först?


/Benny

Re: Felkod 34 med mera.

Postat: lör sep 19, 2009 10:07
av tjerk
Är väl enklast om man tar bort throttle huset, så kan man göra rent den samtidigt.

Kolla packningen bara, kanske en bra idé att kolla upp var du kan få tag på en ny, USA delar i Ö-vik eller Umeå Van-service eller Hansen-Racing eller varför inte höra med GM (om inte bara för att jämföra priser).

Re: Felkod 34 med mera.

Postat: lör sep 19, 2009 11:30
av Vettemannen
tjerk skrev:Är väl enklast om man tar bort throttle huset, så kan man göra rent den samtidigt.

Kolla packningen bara, kanske en bra idé att kolla upp var du kan få tag på en ny, USA delar i Ö-vik eller Umeå Van-service eller Hansen-Racing eller varför inte höra med GM (om inte bara för att jämföra priser).
Okay! Tack! Ska ta och göra det snarast.....ja inte idag men snart. Hehehe!!!


/Benny