Sida 2 av 2

Postat: sön jan 02, 2005 17:03
av mrv8
Kommer nog att gå mycket bra ändå Frisk

Så oroa dig inte :D

Ser mycket fin ut, man blir frestad att köpa en lika dan!! :P

Mvh
MrV8

Postat: sön jan 02, 2005 18:39
av StingrayRacing
frisk skrev::oops:
står allt men inte data om balanseringen... bara att den e balanserad.
Ingen fara på taket alls. 8)
Balansering, deckning och honing med stressplatta gör på din maskin 17 HK / 13 lb-ft, mao: 3% resp 2% ökning. Jag skulle sova tryggt och drömma om en skön sommar om jag var du! :wink:

Här kan du läsa artikeln: http://www.chevyhiperformance.com/techa ... index.html

Postat: sön jan 02, 2005 18:57
av Terner
Oroa dig inte för motorn Frisk. Klart att den är helt ok. Det är bara att stoppa i och köra hehe. :P

/Terner

Postat: sön jan 02, 2005 19:25
av frisk
Tack hehe
3% e ju ingenting. det klarar man ju nästan inte av att göra bättre på racingbilar och dom motorerna gårs ju igenom efter varje tävling.

Oroa mig gör jag inte hehe, det la jag av med när jag blev corvette-ägare :lol: det ska bli väldigt kul att se vilka hästkrafter det blir när den e färdig. men att headerserna skulle göra så mycke hästkrafter!??

Postat: sön jan 02, 2005 19:41
av Terner
Jo du Frisk ju hetare avgaser desto mer plats tar dom alltså är konkurrensen om utrymmet störst i början på avgassystemet.
Dessutom är headers avstämda via rörlängden så att avgaspuffarna kommer i tur och ordning ut i collectorn så dom inte motverkar varandra.

Ju längre bak du kommer desto svalare avgaser och desto mindre rördiameter krävs.

Jag skrattar gott varje gång jag ser en riskokare med ett avloppsrör som sticker ut i baken. Så onödigt...

Bra diameter på rören efter kollektorn och sen in i dämpare med bra flöde så klarar du dig med 1,5" rör sista biten. Fast 2" är ju inte fel för mullrets skull hehe. :evil:

/Terner

Postat: sön jan 02, 2005 19:46
av frisk
Jo hehe men vad jag menade va att om motorn sägs vara på 502hk så trodde jag att det va max. alltså med bästa förutsättningar. men så va det inte då eller? :D

Postat: sön jan 02, 2005 19:49
av Terner
Tror man räknar med att du använder headers på en sån motor eller?

Annars borde det ju stå någonstans hur dom räknar. Fast å andra sidan har du ju gott mått att ta av så dom räcker säkert :shock:

/Terner

Postat: sön jan 02, 2005 20:03
av KrilleN
Nja......räcker verkligen 1,5" rör för att en trimmad motor ska bli av med allt....det tror inte jag......

Postat: sön jan 02, 2005 20:40
av frisk
här en länk till dom men det står inga mått. nån som vet? Jag har dom inte hemma.
http://www.store.yahoo.com/racingsupers ... nswap.html

Postat: sön jan 02, 2005 20:54
av Terner
KrilleN skrev:Nja......räcker verkligen 1,5" rör för att en trimmad motor ska bli av med allt....det tror inte jag......
Teoretiskt sätt gör det det men vem fan tycker teori är roligt och teori mullrar inte hehe... och då menar jag slutrören inget annat.

/Terner

Postat: sön jan 02, 2005 21:02
av StingrayRacing
KrilleN skrev:Nja......räcker verkligen 1,5" rör för att en trimmad motor ska bli av med allt....det tror inte jag......
Terner menar så klart åtta stycken slutrör. :D Å jag som bara har fyra...

Postat: sön jan 02, 2005 22:43
av Terner
StingrayRacing skrev:
KrilleN skrev:Nja......räcker verkligen 1,5" rör för att en trimmad motor ska bli av med allt....det tror inte jag......
Terner menar så klart åtta stycken slutrör. :D Å jag som bara har fyra...
Haha den va fin :D

Aja kläm på med vad ni vill där bak så ni blir nöjda, men hellrte lite ettrigt än "distant drums" OK?

Postat: mån jan 03, 2005 8:26
av 2QIK4U
Låter som du har en kul vår framför dig frisken,,,

Har du kollat att headersen ligger i tändföld??...som Terner beskrev,,,
Du har väl köpt riktiga headers till guldklimpen,,,*s*
mvh

Postat: mån jan 03, 2005 8:34
av 2QIK4U
mrv8 skrev:hmm intressant.

En bekant till mig som var motrrenoverare på 80 talet.

Säger till mig att standard är en amrikansk V8 balancerad för att klara
5000 rpm utan att börja skaka för mycket. Stämmer det?

Sen om man vill varva mer då måste man balancera motorn och han säger att man även ska kontrolera vinklarna på motorn som hur vevstakarna står imot vevaxeln och liknande, han säger att det inte brukar vara helt perfekt orginal det heller.

Insugen som även har varit på tapeten säger han dom är orginal på 70 talet var gjutna ungefär med samma precision som en stekpanna.

Han har även berättat för mig att på om det var 60 eller 70 talet så planna man toparna innan montering med någon sorts plan slip som brukade gå uppåt när man plana så han säger att när han gjorde i ordning såna motorer så var det inte ovanligt när han mätte upp toppen att det skillde 0,9 mm från enna sidan till andra.

Men det fungerar så länge man inte trimar för mycket eller varvar över
5000 rpm.

Kan nämna att han trots dessa ord är helt amerika frälst och det är bara jänkare som gäller för honom.

Nu säger han att han har inte så stor kol på nyare motorer utan det här kan han bara säga om det fram till 80 talet när han sluta jobba som motrrenoverare.

Han är min största läromästare vad det gäller motorer och trimning.

Men är lite nyfiken på vad ni tycker om hans svar ligger det till så eller har ni en annan uppfatning.

Mvh
MrV8
en hel del av det din läromästare säger stämmer,,,med modifikation,,,vissa motorer byggdes nogramnnare än andra,,,hos GM byggdes de av fabriken i Tonawanda... och även där fanns de olika linjer beroende på användningsområde,,,då LIKSOM idag har de visserligen en balans norm som säger att kolvarna ska ligga inom 30 g....en seriös renoverare lägger de inom 3gr....är man petimeter ska de vara inom 1 g...
vad gäller olika balans inom olika varvtal finns det flera skolor om det med överbalansering etc,,,vissa säger nys,,,andra kan dö för det,,,det viktiga är nog att man håller sig inom goda svenska normer...

vad gäller gjutning och maskinbearbetening i övrigt bör vi tänka på att dessa bilar( även vettarna) är gjorda för att forsla gamla blåhåriga tanter mellan hemmet , kyrkan och afäären,,,vill man sen ha en riktigt välmående maskin ....som både presterar max...och håller så bra det går,,,får man allt ta isär och göra allt rätt...så visst har euro/japs folket rätt...till viss del i det de säger,,,men jag har alltid sagt att Corvette är världen s absolut bästa halvfabrikat,,,fabriken har gjort sitt och om man själv sedan gör rätt åtgärder får man en veritale vägmaskin som INGET kan slå.....
men då räcker det inte att göra som de flest corvetteägare,,köpa en kaffe mugg och en T-shirt...*s*
mvh

Postat: mån jan 03, 2005 21:12
av mrv8
Ahhha

Jag tackar för ditt svar 2QIK4U det är alltid intressant att höra fler åsikter i det här ämnet.

Hans egen har han tagit isär och gjort alla balanceringar och borat om den för att den skulle ha vevstakar som står rakt mot vevaxeln m.m
Han säger även att han har extra mycket spel på lagren för att den ska tåla höga varvtal.

Han sa att han har för sig att i mitten på 80 talet tog dom 12.000kr för att göra en sån balancering på blocket med borning och allt sen kunnde man varva dom 10.000 rpm sa han
förutsatt att man hade resterande av grejerna som tålde det bulltar m.m

Det jag slår mig av är att den låter lite anorlunda hans motor mullrar inte speciellt mycket på tomgång och så utan mest vid belastning.
Nu har han inte extremtrimat den men den drar till 7000rpm i alla fall

Undras vad en sån här balancering kostar idag???

Mvh
MrV8