Sida 2 av 5

Postat: lör jan 08, 2005 11:46
av Peter
2QIK4U skrev:*RYS*...vilken fläktkåpa....hoppas även inneskärmarna fått lite ny nyans...*s*
Onej,det vore bara fel.

Postat: lör jan 08, 2005 15:29
av Terner
@Frisk

Var hos Olle på EAT häromdagen. han har en massa C3 delar från bilar han skrotat genom årens lopp och han har med all säkerhet en original fläktkåpa till dig.

Kom just från garaget och har nu snart lagt 20 timmar på motorrumet men hittar nya grejor hela tiden som behöver snyggas upp...

Ju längre ner det blir fint desto värre ser ju resten ut hehe.

Men får nog stoppa nu om jag ska få i motorn innan sommaren.

Hur nära bromsservon kom din ventilkåpa? Har du ett uttag i kåpan för servon eller det gick ändå?

Postat: lör jan 08, 2005 15:55
av frisk
:oops: Jag har ingen bromsservo. Den e borta helt, trodde bara dom hade kopplat ur den men den e väck. så det gick jättebra :lol:
har du nått telefonnummer till den här Olle? så jag kan ringa och höra. :D

Postat: lör jan 08, 2005 16:01
av Terner
EAT Corvette parts
Olle Eriksson
Häradsvägen 23
343 96 Hallaryd
0479-722 55, fax 0479-722 88
info@eatab.com
www.eatab.com
Begagnade och nya Corvettedelar, tillbehör, automatlådor

Trevlig kille dessutom :D

Postat: lör jan 08, 2005 16:07
av 2QIK4U
Tilläggas kan att Olle har telefon tid mellan 8-12.00 resten av dagen svarar han inte....
mvh

Postat: lör jan 08, 2005 18:32
av Terner
En bit på väg för 454:ans krypin.

http://www.carandit.se/vetten/motorrum.jpg

Sen är det slangar och el som ska fixas så klart :P

Postat: lör jan 08, 2005 19:00
av Erik
Tänk den som ändå hade möjligheten att ge sig på en sån där uppfräschning... :)

Postat: lör jan 08, 2005 20:23
av Terner
Erik Beijnoff skrev:Tänk den som ändå hade möjligheten att ge sig på en sån där uppfräschning... :)
Aja det skulle säkert kunna görs mycket bättre men har koncentrerat mig på de bitarna som är i stort sett omöjliga att göra när motorn väl är i.

Vi vet ju alla hur vi tänker ibland "det tar jag sen har inte tid nu" och lite sånt finns säkert här med...

Som t ex en del av länkarmar och sånt som är åtkomligt utifrån hjulhusen får jag ta senare.

Sen när man målar ramen fram så ökar ju aptiten på att få hela ramen målad men då är det bara att dra i bromsen annars blir det nog inget gasa närmaste 2 åren.

Har ju inte köpt bilen för att sälja den så allt får ta sin tid men på gatan ska den i sommar.

Postat: sön jan 09, 2005 2:02
av vett74
Ser trevligt ut det där Terner 8)
Gjorde nått liknande förra vintern men lyfte ej ur motorn blev en väldans skillnad med lite färg å lite nya kromdelar 8)
Inte den bästa bilen menmen
Bild

Postat: sön jan 09, 2005 13:13
av Terner
Tjusigt :) :)

Postat: sön jan 09, 2005 20:16
av mrv8
frisk

Vad hände med din gammla motor gick den sönder eller ville du bara byta tilll en större?

Om den gick sönder vad var det som gick sönder i så fall?

Hur gör man för att se korten du skriver om ? Vill se din Juvel på plats :shock:

Mvh
MrV8

Postat: mån jan 10, 2005 0:05
av frisk
hej everyhopa igen! har varit nere lite pga stormen. Bilderna kanske jag kan skicka till nån som i sin tur kan lägga upp dom här?

Den gamla motorn rasade fullständigt vevaxel, vevlager,en kolv, alla avgasventiler, kamaxeln var inte snygg heller, headerserna blev det 6 stora hål i som följd av avgasventilerna. vi brydde oss inte om att plocka isär mer men det va ju även fina jack i cylindrarna (2st), 2 vevstakar va också kassa. mao det var en sån motor som vissa tydligen tycker e bättre och billigare att bygga om på nytt i stället för att köpa ny hehe :P
Det tråkiga va ju att om man hade valt rätt mekaniker från början så kanske den hade gått att rädda?? Men nu med distans till olyckan känns det faktiskt helrätt att få en ny :D
Nu e det ju iofs så att bilar och jag går ofta inte ihop men kanske håller det nu :wink:

Postat: mån jan 10, 2005 8:52
av 2QIK4U
Hur kom det sig att den gick sönder??

Postat: mån jan 10, 2005 13:24
av Joakim
Frisk kanske varvade friskt... en 7-8000 så där... :wink:

Postat: mån jan 10, 2005 21:05
av frisk
Motorn som var byggd (trimmad) av en herre i götet som vi pratat om tidigare hade...hmm toktrimmat(?) och satt i en helt galen kamaxel men sen va ju motorn trots allt över 30 år och saker går ju sönder. Hade nån talat om för mig att det skrapande ljudet som hördes vid låga varv inte va turbinen, som Mr x påstog utan att det kanske inte va så bra att köra vidare utan att plocka isär motorn så kanske det räckt med att byta vevaxel och kamaxel men men Kan man inget så får man lära sig den dyra vägen :lol: det e la tur att man bara lever en gång :wink:

Det påstods att man utan problem kunde varva den till 6800 varv. jag hann ju dock aldrig över 5000. den hann liksom gå sönder :evil:

Postat: mån jan 10, 2005 22:26
av mrv8
Tack för din berättelse Frisk!

Ett riktigt tokras!!
Du han inte köra mycket med bilen innan raset va ? var det första gången du prova att dra på som den rasa?

Spotta den ut motordelar genom hedersarna :shock: låter intressant att se den motorn efter det raset!

Jag hoppas dig bättre lycka med nya moton och att trotts att du och bilar som du skrivar inte går så bra ihop trivs bättre med varan nu :D

Bilderna kan du inte pillra in dom på din hemsida skulle vara kul att se dom på juvelen i sitt motorum. Gärna några på den gamla efter raset också!

Frisk jag måste säga jag gillar dina bytes annoser och skämt om frugan m.m men jag hoppas för dig att hon inte tittar på den här sidan :wink:

Mvh
MrV8

Postat: tis jan 11, 2005 1:34
av Terner
mrv8 skrev:Tack för din berättelse Frisk!

Frisk jag måste säga jag gillar dina bytes annoser och skämt om frugan m.m men jag hoppas för dig att hon inte tittar på den här sidan :wink:

Mvh
MrV8
Ah husvagnsfruar är härdade, du anar inte vad dom tål..

Plus att humor hjälper till även i äktenskapet så stå på dig Frisk !

Och mer bilder ! På motorn alltså inte frugan.

Postat: tis jan 11, 2005 1:58
av mrv8
Terner skrev:
mrv8 skrev:Tack för din berättelse Frisk!

Frisk jag måste säga jag gillar dina bytes annoser och skämt om frugan m.m men jag hoppas för dig att hon inte tittar på den här sidan :wink:

Mvh
MrV8
Ah husvagnsfruar är härdade, du anar inte vad dom tål..

Plus att humor hjälper till även i äktenskapet så stå på dig Frisk !

Och mer bilder ! På motorn alltså inte frugan.
:D Är det så :D

Man kanske ska skaffa sig en husvagnsfru då :D

Verkar vara bra fruar.

Min fru var så dyr i drift så jag sattsa på bilen helt i stället och strunta i frun.

Nu mer är hon med i kronokatalogen ifall någon vill ta över utgifterna 8)
Hon har bröst som Sammantha F hade på 80 talet :wink:

Men jag håller med humor är alldrig fel stå på er ! Några kompisar till mig hade för ett par år sen en klubb som dom kalla "Våga Vägra" kanske något att starta den ena kompisen fick väldigt trevlig fru efter ett :wink:
Men den andra polaren gick det sämre för :cry:

Mvh
MrV8

Postat: tis jan 11, 2005 9:49
av 2QIK4U
frisk skrev:Motorn som var byggd (trimmad) av en herre i götet som vi pratat om tidigare hade...hmm toktrimmat(?) och satt i en helt galen kamaxel men sen va ju motorn trots allt över 30 år och saker går ju sönder. Hade nån talat om för mig att det skrapande ljudet som hördes vid låga varv inte va turbinen, som Mr x påstog utan att det kanske inte va så bra att köra vidare utan att plocka isär motorn så kanske det räckt med att byta vevaxel och kamaxel men men Kan man inget så får man lära sig den dyra vägen :lol: det e la tur att man bara lever en gång :wink:

Det påstods att man utan problem kunde varva den till 6800 varv. jag hann ju dock aldrig över 5000. den hann liksom gå sönder :evil:
Det låter som en lite tråkig historia,,,,fast det fina är att du verkar ha humor och gott humör i vart fall....Låter precis som du säger "att det hade vart bättre att byta vevaxel och kamaxel UTAN att ta isär hela motorn"...men nu är du på väg mot nya trevliga äventyr och soliga kurvor (menar ej frun) så jag antar smilbanden stäcks igen...Lycka Till!

sunt förnuft rules!!...*s*

Postat: tis jan 11, 2005 21:24
av frisk
Bild
Bild
Bild
Bild

jag hoppas man ser nått hehe

Postat: tis jan 11, 2005 21:43
av StingrayRacing
Snyggt!!! 8)

Är dock inte headersena lite låga, men din kärra är kanske inte så sänkt? :?:

Postat: tis jan 11, 2005 21:51
av frisk
sänkt å sänkt!? men den lyfts ju lite eftersom den nya motorne en 40-50kilo lättare hehe. dock e det nya bottentråget lite lägre men headerserna kommer högre upp så i verkligheten e det nu bättre markfrigång än tidigare. men det ser man inte så bra på bilden. ni får bella på sommarmötet! :D

Postat: tis jan 11, 2005 22:44
av vett74
mmmm det där ser ju riktigt trevligt ut 8)
blire nytt avgas också?

Postat: tis jan 11, 2005 23:11
av frisk
jo nytt avgassystem blir det men jag tänker behålla mina ljuddämpare för dom e coola, fräkt ljud 8)

Postat: ons jan 12, 2005 13:17
av mrv8
Ser riktigt trevligt ut Frisk

Ser fram mot att se den i verkligheten någon gång och höra den :D

Tack för att du la ut bilder !
Du får lägga ut ljud på den sen så vi kan lyssna på stor maskin :D

Föresten ska du bromsa den när det är klart ? sifran 502 hk och 502 cid
låter fin undas om den stämer så exakt ?

Mvh
MrV8

Postat: ons jan 12, 2005 17:28
av frisk
jo självklart ska den testas på rullande landsväg.

Postat: ons jan 12, 2005 21:41
av ?
Vad har du köpt för headers? ser j-vligt bra ut! :D

Postat: ons jan 12, 2005 22:44
av frisk
hooker supercompetition coatade :wink:

Postat: tor jan 13, 2005 23:41
av Corv1-Micke
Jäkla va bra det blir Frisk!
Ser bra ut på bilderna! 8)

Postat: tor feb 17, 2005 10:19
av Joakim
Haloj Frisk...!!!!

Hur går det med din Värsting motor....?? Har du fått startat upp alla 8,2 literna än..?? Eller är det garagebygget som du jobbar mest med..??
Måste ju kännas kul då du får höra muuuuuuullllllllllret för första gången..!! :twisted: :twisted: :lol: :lol:

Mvh//Jocke...