Sida 3 av 3
Postat: fre jan 21, 2005 10:25
av 2QIK4U
Gbak....när jag tittar på ditt kamkort undrar jag lite varför du behöver en rullkam?? Du kan ta en mkt spetsigare kam och ändå behålla körbarheten i bilen då rullkamsprofilerna möjliggör bibehållen lågvarvsegenskaper samtidigt som du utan problem kan öka på högvarvs registret vilket du gärna vill dra fördel av när du har en 327.
Och jag antar Du har en rullkam i bilen för den ska vara rolig att köra inte för att du ska ha nåt att skryta om vid sommarens fikaträffar...right?
mvh
Postat: fre jan 21, 2005 10:31
av gbak
Jag har gått på Comp Cams rekomendationer om att denna kammen är den vassaste rullkammen man bör sätta i om man vill ha bra tomgångsegenskaper, bra vacum, körbarhet för gata etc. Vad anser du att jag skall ha för kam istället för den jag funderar på?
Postat: fre jan 21, 2005 11:41
av 2QIK4U
Allt i america cirkulerar kring att det ska kunna användas av gamla tanter med blått hår och idioter,,,annars riskerar man att bli stämd...*s*
vore det MIN bil hade jag lagt in en roligare converter och tagit den som har 300 gr och 575 lyft fast då bör man även ha rullvippor,,,men då jag förstår dina motiv lite bättre och användningsområdet skulle jag rekomendera den som lyfter 550 och har 280 gr, duration (om vi håller oss till Comp Cams)då kommer dina fina toppar mer till sin rätt,,,,men OM Du redan har köpt den kammen så är det knske lika bra att använda den....
Annars är amerikanarna väldigt försiktiga i sina rekomendationer då deras bilar många gånger används av folk som mest sitter i köer och ska sväva fram i en lincoln,,,Det som de kallar performance chassie är det som vi ser som std( som en jämförelse)
Mkt vill ha mer och innan sommaren är slut är risken att du käner för mer HK....Det är ju ändå en "sportbil" du köpt....om du inte gillade att gasa lite ibland hade du säkert köpt en Olds -58 eller nåt...*s*
mvh
Postat: fre jan 21, 2005 11:43
av 2QIK4U
hmmm... ser mer i katlogen...ändrar nog min rekomendation till: 274/280 gr och 564/570 lyft kammen med part nr 12-770-8
Nu börjar det likna nåt...*s*
mvh
Postat: tis jan 25, 2005 2:47
av mrv8
Mekansika lyftare *hmmm*
Har inte folk fått nog av det *ler* och det där iriterande tickandet.
Men jag vet man brukar slå sönder hydrallyftarna eller det inte fungerar lika bra med för vassa eller vilda kammar med mycket lyft.
Jag har skruvat mycket BMW och är så trött på M20 och M30 känsliga ventilspel som nästan jämt spökar med sin ventilinstälning och är så känslig.
Minsta lilla slitage på delarna så skramlar det i dom!
För att inte tala om M30 tendenser att spricka i toppen om det skramlar för mycket. och på M20 motorerna blir gången dålig om man ställer ventilerna för nära vilket många gör för att få tyst på dom när dom är slitna. Men jag säger en frisk M30 3,5i med motronic och lamda vilken fin gång men ovanligt att hitta en helt frisk krävs ju nyrenovering eller ny motor för det.
En som är trött på ventil tick från BMW tiden, men nu mer har väll vad jag vet dom också lagd det på hylan och kör hydraliskt.
Njuter i fulla drag av en helt tick och skramelfri V8 "ahhhh" det är musik det
Mvh
MrV8
Postat: tis jan 25, 2005 9:13
av gbak
Eftersom det satt mek lyftare när jag köpte bilen så tänkte jag fortsätta och använda dessa. Min budget har begränsningar för hur mycket jag kan kosta på motor mm. Fast nåt skrammel vill man ju inte ha.
Har ännu inte köpt någon kam men 280 gr och 550 i lyft är väl ok. Jag har ingen direkt känsla om var gränsen mellan gata/strip går eftersom detta är min första motor som jag kommer att mecka/trimma. Så jag måste läsa in all kunskap som alla andra lärt sig under år av meckning. Därför tittade jag på en 268 gr kam, men 280 gr och kanske 10-15 hk till är väl bara bra!
Motortrimmet ligger som prio 3 fn. I första hand måste jag fixa allt inför reg besiktningen, sedan kommer inredningen som skall frächas upp lite. Jag räknar med att kunna byta toppar mm nästa vinter.
Postat: tis jan 25, 2005 9:20
av 2QIK4U
Byter man till rullkam bör man tjäna minst 100 hk....*s*
att byta till en rullkam med exakt samma värden som den vanliga flattappet kam man har brukar man räknac att man tjäna ca 30 hk enbart på reducerad friktion.....förutsatt man även byter till rullvippor....(gamla siffror ifs men en hel del bör det ge....
Hör du ett tickande???
har aldrig vart med om det.....hmmmm känner du även vibrationer från de solida fästena med?....hmmm... antar du har för tyst avgas sytem...*s*
mvh
Postat: tis jan 25, 2005 18:00
av frisk
Precis vad jag undrade, Kan ni höra annat en v8-vrål?
iofs hördes det när kolven gick av.....
Det sitter väl ingen rullkam i min nya motor??
där kanske det finns lättförtjänta hk att hämta!?? Utan att göra motorn till en racingmaskin, om ni förstår mig rätt. Först cruising sen trimm...
Postat: ons jan 26, 2005 11:19
av Kai P
Frisk skrev:
Det sitter väl ingen rullkam i min nya motor??
där kanske det finns lättförtjänta hk att hämta!?? Utan att göra motorn till en racingmaskin, om ni förstår mig rätt. Först cruising sen trimm...[/quote]
Ehhh......Har du inte tillräckligt¿
Eller är det så att mycket vill ha mer?

Postat: ons jan 26, 2005 14:03
av mrv8
gbak skrev:Eftersom det satt mek lyftare när jag köpte bilen så tänkte jag fortsätta och använda dessa. Min budget har begränsningar för hur mycket jag kan kosta på motor mm. Fast nåt skrammel vill man ju inte ha.
Har ännu inte köpt någon kam men 280 gr och 550 i lyft är väl ok. Jag har ingen direkt känsla om var gränsen mellan gata/strip går eftersom detta är min första motor som jag kommer att mecka/trimma. Så jag måste läsa in all kunskap som alla andra lärt sig under år av meckning. Därför tittade jag på en 268 gr kam, men 280 gr och kanske 10-15 hk till är väl bara bra!
Motortrimmet ligger som prio 3 fn. I första hand måste jag fixa allt inför reg besiktningen, sedan kommer inredningen som skall frächas upp lite. Jag räknar med att kunna byta toppar mm nästa vinter.
Hej gbak
Ja allt är ju vad man gillar själv.
Har själv en compcam High Energy 268graders i mon 350 med 218 vid 0.05 och 0.454 i lyft hydralcam.
Tycker själv inte om allt för dålig tomgång och den här är på gränsen men okej. Ska enligt Compcams vara lite stormig på tomgång men det kanske är att ta i men lite skruffel. Beskrivs även i deras katalog som sissta kamen för orginal konverter.
(Har en Chrysler 318 med orginalcam på runt 248grader där talar vi tomgång tror nästan den har stannat när jag släpper gasen, men nu ska jag inte pratta Chrysler nu är det cheva som gäller

)
Annars tycker jag personligen att 268g är väll lite mitt imellan gata och stripp. En polare har ISKENDERIAN 280graders där är det det risig tomgång och race men han kör manuelt med 4,11 så

det rör sig!
Så vill du ha hyglig tomgång skulle jag akta mig för vassare cam.
Slog in din cam i DynoSim2000. 327 med 10,50i comp och något som likanar mussetoppar, headers, 750cfm och dualplan insug anntar att det är det du har på motorn ungefär? då gav den en bit över 400hk och vridet kan man väll säga runt samma som cylindervolymen i liter med en nolla efter. brukar ju bli en fysik lag som säger att det är svårt utan överladning att gå över cylindervolymen i vrid.
nu vet jag vad ni tycker om det programet men det ger en fingervissning
Vad vill du ha för karaktär på motorn föresten?
Crusing? Gata? Strip?
Har själv funderat på roller cam med samma tider, men det blev inte så den här gången.
På tal om tick man är väll lite fanatiker men jag brukar nästan stå med stetoskopet och lysna under huven
Får väll säga som en kompis sa härom dagen "man är ju lite fanatiker om man lägger så mycket pengar på en leksak men vad gör man när det är kärlek"
Lycka till med din fortsatta renovering gbak! Imponerad över att du hitta elfelet på torkarmotorn såna fel är det värsta fel jag vet själv så jag kan tänka mig hur dina 7,5 timme innan du hitta felet var!!
Mvh
MrV8
Postat: ons jan 26, 2005 14:30
av mrv8
2QIK4U skrev:
Annars är amerikanarna väldigt försiktiga i sina rekomendationer då deras bilar många gånger används av folk som mest sitter i köer och ska sväva fram i en lincoln,,,Det som de kallar performance chassie är det som vi ser som std( som en jämförelse)
mvh
Det här för tankarna till en direkt importerade lyx van jag låna ett tag i början på 90talet
Var riktigt spännade att ta kurver med man behövde inte köra fort för det skulle bli riktigt spännade. Våga inte ta en skarp kurva i mer än 40km/h en kompis tror att dom tagit bort lite blad på den för att mjuka till den extra mycket? Vem vet ? Eller är det det som kallas std fjädring i USA? Var ombyggd av en firma som hette Frednys tydligen stog det överallt när man öppna dörarna och så.
Men vilken skön bil på långfärd man sväva fram på vägen och vagades till sömns med ett dovt mullrande bakomsig och en fin film på tv:n med röd sammet och trä runt sig och myssbelysning som i bio salongen.
Vilken bil

En riktig ni vet vad dom kallas vill inte skriva några såna ord.
Men men gillar allt för många bilar tänk om man hade bra garage och pengar till allt man skulle villja ha.
Mvh
MrV8
Postat: ons jan 26, 2005 15:53
av gbak
mrv8:
Du får väl ta med ditt stetoskop och komma över en kväll på en kopp kaffe och lyssna på mitt knack. (Jag tror att det är en lyftare). Fast just nu har jag slitit ut hela instrumentbrädan och kopplat ur batteriet, så ett ev. stetoskopande får vänta. Men det vore kul att snacka lite vid nåt tillfälle.
För övrigt så lyckades jag laga klockan igår natt. Tre inbördes olika fel där, det kanske kan vara nåt att lägga ut på någon hemsida. Klockan brukar vad jag kan förstå lägga av alltsom oftast. Nåväl det var en kontakt som hade en yta som en sliten brytarspets (och ej gav kontakt) som jag putsade upp, sedan var det en fjäder som behövde sträckas 1 mm, plus att jag sprutade in teflonspray. Jag inte helt säker på om det är speciellt smart att spruta in teflonspray, men klockan går som en klocka

.
Och jag åker nog över till Heikenfelt med hastighetsmätaren, priset var helt ok för att justera och märka om mätaren.
Postat: ons jan 26, 2005 16:10
av Terner
gbak skrev:mrv8:
Och jag åker nog över till Heikenfelt med hastighetsmätaren, priset var helt ok för att justera och märka om mätaren.
Vad kostade det?
/Terner
Postat: ons jan 26, 2005 16:40
av gbak
Preliminärt över tel ca: 1200:-. I priset ingår ny mätartavla, och kalibrerad hastighets/tripp/vägmätare till km/h, plus uppsmörjning av mekaniken.
Postat: ons jan 26, 2005 17:11
av pappi
Mums för 327:an. Min polare skall köpa en sådan som är på 550+ hkr. En bigblock dödare, jag förstår Mr Frisk att han funderar på att köpa rollercam, för vem vill bli frånkörd av en startmotor?

Såg ett rejs för ett tag sedan med en Camaro med 327:a mot en regerande mästare med en turbomatad B21 Amazon på vår lokala raka( gått 10.90 ca). Camaron gjorde en burnout med en vrålande ryt och röklade stora delar av landskapet. Iväg och camaron gjorde hjullyft !!! och torkade av Amman. Så ska det se ut
Gbak trimma hårt och piska de som tror att vrid är allt !

Postat: ons jan 26, 2005 17:25
av Terner
Vrid är allt
Synd att du inte ser mina bakljus genom röken hehe
/Terner
Postat: ons jan 26, 2005 17:29
av M Nordin
Hmmm, 550+ hk ur en 327. Hur körbar är den maskinen???
MVH
MN
Postat: ons jan 26, 2005 17:47
av pappi
Inga problem! Bra tomgång pga rollercam. Växla vid 6500 varv och håll i ratten!!! En seriöst byggd motor helt enkelt! Balanserad, toppdeckat, linehonat, vägda kolvar, matchportat ,preppad fugge av Johns i La osv.... Allt lirar ihop m a o.

Postat: ons jan 26, 2005 19:22
av Terner
pappi skrev:Inga problem! Bra tomgång pga rollercam. Växla vid 6500 varv och håll i ratten!!! En seriöst byggd motor helt enkelt! Balanserad, toppdeckat, linehonat, vägda kolvar, matchportat ,preppad fugge av Johns i La osv.... Allt lirar ihop m a o.

Och så isär och nya slitdelar varje vinter? eller..
/Terner
Postat: ons jan 26, 2005 19:37
av vett74
brukar växla vid 6000 me min 327 när man är å rejsar låter så himla trevligt där

inga problem än så länge

Postat: ons jan 26, 2005 19:47
av Terner
vett74 skrev:brukar växla vid 6000 me min 327 när man är å rejsar låter så himla trevligt där

inga problem än så länge

Jo vet att det låter trevligt där.. men vid 6000 varv har min maskin för länge sen lämnat toppen på max vrid/effekt kurvorna.
Men ska inte kasta sten i glashus bygger ju snart en 289:a till min 65:a Mustang fastback som säkert kommer att låta trevligt vid 6500 varv
Men annars är favoritmotorn när det gäller Ford 351 Clevelandmotorn. Den är ett oslagbart paket att plocka effekt ur och har ett såååå gott ljud.
Hoppas jag inte hädat när jag nämnt Ford här
/Terner
Postat: ons jan 26, 2005 20:18
av M Nordin
pappi: skulle vara kul att se ett bromspapper på den maskinen!
MVH
MN
Postat: ons jan 26, 2005 22:06
av frisk
Det e ju skillnad på en racemotor med en massa trim, där saker går sönder å man måste skruva isär det mesta å reka ofta.
Helt klart ett gött ljud vid höga varv!!
Terner@ Kommer du med mustangen hit?? den vill jag se!!!

Postat: tor jan 27, 2005 1:23
av mrv8
gbak skrev:mrv8:
Du får väl ta med ditt stetoskop och komma över en kväll på en kopp kaffe och lyssna på mitt knack. (Jag tror att det är en lyftare). Fast just nu har jag slitit ut hela instrumentbrädan och kopplat ur batteriet, så ett ev. stetoskopande får vänta. Men det vore kul att snacka lite vid nåt tillfälle.
För övrigt så lyckades jag laga klockan igår natt. Tre inbördes olika fel där, det kanske kan vara nåt att lägga ut på någon hemsida. Klockan brukar vad jag kan förstå lägga av alltsom oftast. Nåväl det var en kontakt som hade en yta som en sliten brytarspets (och ej gav kontakt) som jag putsade upp, sedan var det en fjäder som behövde sträckas 1 mm, plus att jag sprutade in teflonspray. Jag inte helt säker på om det är speciellt smart att spruta in teflonspray, men klockan går som en klocka

.
Och jag åker nog över till Heikenfelt med hastighetsmätaren, priset var helt ok för att justera och märka om mätaren.
Hej gbak
Tack för inbjudan ! Tittar gärna över på en fika och lysnar på din
motor alltid kul att utbytta tankar och ideer. Det är ju så man lär sig mer.
Så ska vi se vad vi kan göra åt ditt knack eller vad vi hittar som felar?
Bor faktiskt inte långt från Huddinge kör igenom där nästan varje vecka.
Blir imponerad igen över dina elkunskaper! Min klocka funger givetviss inte heller så stort tack för tipsen ska ta en titt i min om det är samma problem som i din.
Har hittat en del andra el konstigheter i min som jag inte blir imponerad över hur tidigare ägare löst det på, men men i stort sätt allt fungerar trots allt. Men koplingen vid start motorn säger jag bara "suck" när jag såg.
Han som koplade in start motor var nog inte elektriker i alla fall *ler*
Hoppas du blir nöjd med kamen du köpte (eller var det en fundering på att köpa den?) du kan få provköra och lyssna på min sen när holleyn är på plats. så du får se vad du tycker om 268 grader om du vill ha ett bättre perspektiv innan du sätter i en i din motor.
Dock har jag lågkomps toppar än så länge på min så dom gör inte kamen helt rättviss just nu men ändå.
Åker till Finland i 4 dagar nu ifall du svarar och inte får ett svar på några dagar.
Mvh
MrV8
Postat: tor jan 27, 2005 9:26
av gbak
Klockan:
Det finns ytterligare en grej som kan hända med klockan. Det är att kontaktenblecken bränner fast i varandra. Då brinner spolen upp och då är det bara att kasta klockan eller linda om spolen. Jag såg att det fanns quarts konverteringskit att köpa för inte allt för dyra pengar på bl. a Corvette Central.
Förgasaren:
Den skulle åka hem med en polare som var över till US. Men Lufthansa vägrade att ta med den då den luktade bensin. Så min förgasare blev kvar på flygplatsen.

Dock var min kompis så smart att han ringde ett taxibolag som hämtade förgasaren och körde tillbaka den till en annan vän som bor i utanför flygplatsen. Så nu skall jag försöka få hem den i Eskils container som är på väg hem i februari. Pust, vilket kaos!!!
Kammen:
Är inte inköpt ännu, jag luskar bara och försöker bilda mig en uppfattning om vad jag vill ha. Just nu lutar det åt 268 (eller kanske 280 grd)
Elsystemet:
Jag har inte alls samma problem som du mrv8, med konstiga kopplingar etc. Mina ledare är bara bortklippta

och endast det mest mödvändiga är inkopplat. Det är iofs ganska bra för då kan jag sjäv dra alla ledare och koppla in reläer där jag vill ha dem. Men visst är det lite jobbigt. Och andra sidan så kunde jag också betalat $16000 och fått en perfekt renoverad Corvette. Men meckandet är för mig en del i hela det här projektet, som jag inte vill vara utan. Jag vill själv kunna påverka och förstå hur saker och ting fungerar, måste bara vända på varje sten som nån sa i ett annat forum.
Postat: tor jan 27, 2005 9:37
av 2QIK4U
Vilken energi!!...*klart imponerad*...inte minst hur Du ligger i och fraktar grejor fram och tillbaks till flygplatsen etc...*s*
mvh R
Postat: fre jan 28, 2005 9:41
av gbak
Jag börja tröttna lite på allt strul med US inköp, bara att bevaka att alla gör det de lovar är tungt. Det vet säker du 2QIK4U som handlar en del med US. Det problemet jag har är ju att jag köper bättre beg från olika privatpersoner (för att hålla ner kostnaderna) och allt skall sedan synkas ihop till helst ett stort paket till Sverige. Fast ibland undrar jag inte om jag är dumsnål. Jag kanske kommer in och spanar vad som finns i din shop nån kväll, vi får se.......
Postat: fre jan 28, 2005 11:26
av 2QIK4U
med tanke på att jag VET vilket enormt pyssel DET är med krånglande amerikanare så beundrar din energi...*s*
mvh R