Sida 1 av 1

Motorfästen?

Postat: mån maj 31, 2004 22:30
av stingray350
Jag har bytt motorfästen i vintras på min 75:a och upptäckte här om dagen att det ena har gått sönder??!!
När jag acclererar så vrids hela motor... märkte detta när jag trampade full gas vid ett rödljus då fläkten trasade sönder en kylarslang och en bit av fläktkåpan.... :? ... pinsamt.
Nån som har varit med om detta? Ska lämna tillbaks skiten och kräva pengarna tillbaka.
Nån som vet hur det blir med stumma fästen.. har sett att det finns en typ helt i metall ,utan gummi. Kan man ha det i en "gatbil" eller vibrerar hela bilen sönder då? :wink:

Postat: mån maj 31, 2004 22:40
av StingrayRacing
Tjena,

Jag tror inte att metallfästen är något att rekommendera för en gatbil. Det finns däremot vanliga motorfästen med ett metall-lås, som griper tag i fall att gummit lossnar.

Postat: mån maj 31, 2004 23:00
av Peter
StingrayRacing skrev:Tjena,

Jag tror inte att metallfästen är något att rekommendera för en gatbil. Det finns däremot vanliga motorfästen med ett metall-lås, som griper tag i fall att gummit lossnar.
Hade sådana på min förrut men böt till Polybussningar med lås.Funkar kanon :wink:

Postat: mån maj 31, 2004 23:36
av Fredriksson
av lite dragracingknep jag lärt mig, så monteras aldrig en V8 med fasta motorkuddar i originalfästen, pga av att det blir lätt sprickbildningar i cylinderväggarna av vibrationerna......vill man ha vridstyvhet så kan man montera stag eller en bit kätting mellan tex ram och topplock.... vill man köra dragracing skaffar man motorplåt och stummonterar..

Postat: tis jun 01, 2004 11:03
av Erik
Följdfråga på detta: hur mycket är det normala spelet som motorn skall kunna vandra i sidled vid kraftigt gaspådrag?

Eftersom det är min första Vette så är jag inte säker på om det är så att mina gummifästen är gamla och slitna, eller om motorn vrider sig så mycket som min gör normalt.

Som en måttstock kan jag nämna att man kan höra att kardanaxeln skaver lite lätt mot väggen på kardantunneln vid full gas på ettan. Vilket jag har antagit beror på att motorblocket vrider sig lite för långt åt höger.

Men har hittills i alla fall inte lyckats blåsa fläktkåpan... :)

Postat: tis jun 01, 2004 11:11
av Hagge
Hej,

glöm inte bort att ett dåligt vxllådsfäste bidrar till att hela drivpaketet rör på sig vid kraftigt gaspådrag.
Har bytt låda på min 78:a (TH350) och fästet var helt ruttet, gummit hade separerat helt och hållet från metallen. Eftersom lådan skruvas fast i gummidelen så måste den ha suttit helt lös i denna fästpunkt !

Mvh,

Anders

Postat: tis jun 01, 2004 12:24
av stingray350
OK Tack för alla svar.
Jag får försöka att få ett nytt gratis där jag köpte dom.

/Andreas

Postat: ons jun 02, 2004 1:23
av Stingray
stingray350 skrev:OK Tack för alla svar.
Jag får försöka att få ett nytt gratis där jag köpte dom.

/Andreas
Var köpte du dom? *Nyfiken*

Postat: ons jun 02, 2004 18:55
av stingray350
Hansen racing..

Postat: ons jun 02, 2004 22:35
av Erik
Krävs det förresten motorlyft för att byta dem eller duger det med en välplacerad domkraft och lite pallbockar? Och är det knepigt?

Postat: tor jun 03, 2004 9:05
av Björn Leidelöf
Palla upp bilen på pallbockar och använd sedan bara en domkraft och lyft motorn lite grann. Brukar vara relativt enkelt att byta fästena.

Mvh, Björn

Postat: fre jun 11, 2004 20:25
av Börje Svedling
Hej Peter

Vilka motorfästen har du? Är dom från
Energy Suspension?

/Börje

Postat: fre jun 11, 2004 20:29
av Peter
Börje Svedling skrev:Hej Peter

Vilka motorfästen har du? Är dom från
Energy Suspension?

/Börje
Japp...Mycket bra fästen..Mycket nöjd..