Sida 1 av 1
Sänka mer bak.
Postat: sön aug 08, 2010 15:46
av brainstorm
Min C5:a sänktes av förra ägaren, fick med ett papper där det står:
Fram: skruvade ner den 7 varv
Bak: Från början var det 10 gängor synliga. Skruvade ner den så att 2 gängor blev synliga
Säger inte mig så mycket, men den kanske säger er mer. Går det att sänka bak mer?
Bytte nämligen fälgar och nu ser bakänden mycket högre ut än fram.
Eller vad tycker ni? Ser det inte konstigt ut?

Re: Sänka mer bak.
Postat: sön aug 08, 2010 17:03
av Conan999
Tror du kan sänka någon cm till därbak såvida inte fälgar/däck går utanför skärmkanten.
Re: Sänka mer bak.
Postat: sön aug 08, 2010 17:09
av brainstorm
Däcken sticker ut någon cm bak.
Re: Sänka mer bak.
Postat: sön aug 08, 2010 19:14
av Conan999
Då handlar det nog om spalten mellan däck och skärmkant. Helt enkelt hur mkt man vågar. Jag har själv 19*10 där bak med 25 mm spacers plus sänkt 2-3cm men vågar inte sänka mer ifall det guppar i nån gång
Re: Sänka mer bak.
Postat: mån aug 09, 2010 14:48
av mse
Enligt Anders på vette.se blir bilen vinglig i högre farter om den är för låg bak i förhållande till fram.
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... =5&t=11464
Re: Sänka mer bak.
Postat: ons aug 11, 2010 0:59
av 62an
Klart att man kan sänka mer. Om originalbultarna inte räcker, så kan man köpa längre "sänkningsbultar" bak. Fram måste man skära bort gummi på bultskallen. Det beror på att nedre länkarmen trycker på fjädern underifrån via justerbulten (ju kortare bult, desto lägre bil). Där bak ligger fjädern under nedre länkarmen som istället drar i fjädern med justerbulten (ju längre bult, desto lägre bil).
Bilen är gjord för att ha en "rake", alltså luta framåt. Det är märkbart sämre stabilitet om lutningen är fel. Sänker man bilen ändras även styrgeometrin (faktiskt även bak), vilket gör att man måste göra en hjulinställning efter sänkning. Dessutom får man räkna med "bumpsteer" (ändring av hjulvinkel när man kör i gupp) och att fjädrarna går i botten om man har otur.
Annars är det bara att sänka på!