Sida 1 av 2
vette.se's C4 -93 med LS motor projekt - med uppstartvideo !
Postat: ons maj 04, 2011 21:52
av vette.se
Nu är rushen över som var inför påskhelgen och vi har alla delar vi behöver hemma, så nu kör vi
Bilen är en 1993 C4 Automat cabbe som ska få en preppad LS6a från en 2004 Z06. Vi gör det inte så enkelt för oss utan vi kommer köra den senaste motorstyrningen med elektroniskt spjäll och pedal från GM Performance OCH vi behåller den preppade TH700 lådan i bilen....... Vi kommer också byta bakaxeln till en DANA44 för att få en bättre utväxling och hållbarhet. Vi kommer säkerligen stöta på en del överraskningar under projektets gång men alla problem går att lösa, eller hur
Vi tänkte lägga upp lite bilder och text här under byggets gång, kommentera gärna eller varför inte komma förbi oss och kika!
Vi börjar med lite bilder på bilen, den har ingen AC och ägaren vill inte ha det så det underlättar lite
Ganska så original, bara ett eftermarknadsinsug som är monterat.
Alla delar som ska i bilen, LS6 motor, aluminumkylare, fläktpaket, motorstyrning, kabelstam med säkringsbox, pedal, startmotor, generator, styrservopump med behållare, bränslepump, tändkablar, specialanpassade headers för denna typ av konvertering, motorfästen/kuddar, våra egna vattenskurna adapterplattor för motorfästena. Sen är det en del som inte har med själva motorkonverteringen att göra och det är, DRM coilovers, hawk bromsbelägg, stålomspunna bromsslangar, DANA44 bakaxel. Vi kommer också sätta dit kraftigare krängningshämmare(finns inte med på bilden).
Efter en dags arbete, allt urrivet i motorrum och under bilen. Imorgon åker motor och låda ur bilen.
Fortsättning följer - vette.se teamet
Re: vette.se's C4 -93 med LS motor projekt
Postat: ons maj 04, 2011 22:11
av WolfMan

Nice ....
Re: vette.se's C4 -93 med LS motor projekt
Postat: ons maj 04, 2011 22:48
av 745
Hoppas att man får se bilen i konbanan på Malmby

Re: vette.se's C4 -93 med LS motor projekt
Postat: tor maj 05, 2011 8:15
av Ricky
Jäklar vad skoj med folk som går sin egen väg och är beredda att bygga en "hot rod" snarare än att bara gå den enkla vägen och handla en nyare och "färdig" bil.
Den där C4-caben är verkligen en kanonsnygg bil!!
Detta bygge ska verkligen bli spännande att följa.
//Ricky.
Re: vette.se's C4 -93 med LS motor projekt
Postat: fre maj 06, 2011 7:28
av velasoraptor
Ni som har C4or och funderar på att modifiera era bilar ska verkligen åka och titta om ni har möjlighet.Mycket häftiga delar som special byggda headers och special byggda coilovers ifrån DRM bland annat för ett sådant här projekt.Detta är mycket spännande.Det verkar som det skulle kunna vara den första C4an i Europa som gör en sån här modifiering med en Ls6a.
Kenta C5 Z06 2004 Ls7 533hp (451 rwhp 579 rwnm)
Re: vette.se's C4 -93 med LS motor projekt
Postat: fre maj 06, 2011 13:01
av Hot Rod
Fränt projekt, ska bli intressant att följa!
Var rädd om FX3-prylarna (actuators, styrbox och ev dämpare) det kan vara nån annan som behöver dom i framtiden (om dom inte ska användas på de nya coiloversarna förstås...).
Re: vette.se's C4 -93 med LS motor projekt
Postat: fre maj 06, 2011 22:46
av vette.se
Re: vette.se's C4 -93 med LS motor projekt
Postat: mån maj 16, 2011 23:21
av vette.se
Nu har vi har lagt en hel del jobb på elen, dvs kabelstammar och datorerna i bilen för att det ska fungera med alla funktioner i behåll. Eftersom det är en 93a så är det inte så enkelt som i de lite tidigare C4orna som man sett i diverse projekt från USA.
Nu är allt utsorterat så nu finns bara det som behövs kvar av det gamla. Det ska dit lite nya kabelskydd på det som är kvar av de gamla kabelstammarna, de gamla var så dåliga så de föll i bitar när man rörde dem. Kablarna som ligger upp på vindrutan är diverse funktioner som ska kopplas ihop med den nya styrdatorn.
LS6 motor med TH700 låda, vi fick använda ett Camaro -02 svänghjul som modifierades lite för att passa convertern. Nu sitter det ihop och vi ska påbörja det tidsödande arbetet med att passa in paketet i bilen, det lär blir ett stort antal lyft i/ur bilen innan vi är nöjda. Nu kommer vi se till att få motorn på plats med den gamla kardan och bakaxeln så att vi har en känd referens när motorn monteras. När allt sitter på plats byter vi bakvagnen till Dana44an och vi får då korta kardan lite för att det ska passa.

Re: vette.se's C4 -93 med LS motor projekt
Postat: mån maj 30, 2011 22:42
av vette.se
Efter mycket testande och revidering av våra specialmotorfästen så sitter motorn i bilen

Vi började optimistiskt med allt monterat på motorn men efterhand som saker och ting tog i när vi skulle få i motorn så plockades del efter del bort, till sist fick vi även ta bort oljetråget från motorn
C4 original drivlina med LS motor
Motorn på plats, det är kul med kablar

men det är lugnt, jag har full koll.
Våra specialmotorfästen
Nu ska vi bara klä på motorn allt igen

Re: vette.se's C4 -93 med LS motor projekt
Postat: tis maj 31, 2011 11:36
av Peter Anjou
Hejsan R-Tune teamet !
Det ser ut som att det är på G (

), det ska bli väldigt spännande att se var mungiporna hamnar efter första provkörningen !!

! Det kommer säkert att bli jättebra, kör hårt !
Re: vette.se's C4 -93 med LS motor projekt
Postat: ons jun 01, 2011 17:41
av vette.se
Ena headersen på plats, passgerarsidan fick vi problem med passningen(amerikansk halvfabrikat som vanligt) så vi måste modifiera den lite för att det ska fungera. Som det är nu tar den i oljetråget så det går inte att få i bultarna i toppen, lite massage så ett av rören flyttas 10mm så ska det fungera. På bilden ser du även täckkåpan som sitter över nedre delen av svänghjulet som fick modifieras för att det skulle passa.
Nya aluminumkylaren och nya fläktpaketet på plats, vi väntar på kopplingar/slangar till oljekylaren för automatlådan. Vortex insuget fanns i bilen redan innan. Vattenpumpen är inte installerad ännu för att vi väntar på ett rakt termostathus, original C5 sitter typ 1cm från ramen vid övre bärarmen så det går inte att använda. Samma sak är det med de mindre anslutningarna på vattenpumpen, de kopplingarna byts ut mot 90graders som pekar rakt upp så vi kan ansluta värmepaketet.
Generator och styrservopump på plats, nästan allt kablage fixat. Vi väntar på att få de kopplingar/slangar vi behöver för att få dit ett original C5 bränslefilter/tryckregulator, det kommer monteras där originalfiltret sitter. Vi väntar också på original C5 slangar till styrservopumpen, de passar direkt utan modifieringar
Vi har bara en sak kvar att lösa och det är vajern till 700 lådan, vi kommer nog göra en egen design där vi sätter det hjul som i vanliga fall sitter på spjället direkt på gaspedalen. Lock-upen styr vi med en vacuum switch så det är inget bekymmer.
Re: vette.se's C4 -93 med LS motor projekt
Postat: ons jun 01, 2011 21:01
av Peter Anjou
Hejsan R-Tune teamet !

!! ( det är nästan så att man börjar få lite småryckningar i högerfoten )
Re: vette.se's C4 -93 med LS motor projekt
Postat: ons jun 01, 2011 22:59
av MickeW
Klar till sommarmötet??
Vi hoppas ju det så Peter slipper åka Opel Ascona upp
Mvh
MickeW
Re: vette.se's C4 -93 med LS motor projekt
Postat: mån jun 06, 2011 18:44
av vette.se
Medans vi väntar på att hämta slangar/kopplingar mm till bränslesystemet och vattenpump som ska vara klara imorgon så har vi idag bytt belägg både fram och bak och även bytt till stålomspunna slangar fram och bak.
Vi har också börjat montera coiloversen, det var inget lätt jobb att få bort bladfjädern fram med fästen/bultar etc, mycket behövde rivas.
Och nu sitter coiloversen fram på plats, bak får vänta tills imorgon. För att kunna montera dem måste man bredda övre fästet lite och om man ska ha kvar original end-links på krängningshämmaren så måste de modifieras lite och fästena i ramen flyttas fram ca 20mm. Vi ska se imorgon om vi kan använda PFADT Racing länkar istället så att inget behöver modifieras, tyvärr hade vi missat att hålla koll på vår leverantör så vi upptäckte att vi inte fått hem de nya krängningshämmarna ännu. I värsta fall få vi montera tillbaks original så länge.
Headersen på passagerarsidan som vi hoppats bara behövde masseras lite behövde ett lite större jobb för att det skulle fungera. Vi ska få tillbaks den efter lite ombyggnad i veckan. Ett alternativ om någon funderar på att göra något liknande är att byta LS1/6 tråget till ett LS2 tråg så får man lite mer plats för headers mm.
Re: vette.se's C4 -93 med LS motor projekt
Postat: mån jun 06, 2011 18:50
av vette.se
MickeW skrev:Klar till sommarmötet??
Vi hoppas ju det så Peter slipper åka Opel Ascona upp
Mvh
MickeW
Målet är att den ska vara körbar till sommarmötet

Vi lovar dock inget eftersom allt är special och inget är bolt-on, nya överraskningar kommer hela tiden som gör att det drar ut på tiden.
Re: vette.se's C4 -93 med LS motor projekt
Postat: tis jun 07, 2011 15:59
av Peter Anjou
Hejsan R-Tune teamet !
Det är väl som med det mesta här i tillvaron, det får ju inte gå FÖR enkelt, då blir man ju misstänksam av den anledningen !

! Nån sa ju: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid ! Det ser i alla fall bra ut så här långt, kämpa på !
Re: vette.se's C4 -93 med LS motor projekt
Postat: tis jun 07, 2011 23:05
av vette.se
Nu är även Coiloversen på plats i bakvagnen. Det var mycket som skulle modifieras för att kunna montera, övre fästet i ramen flyttas 1/2" framåt och en av bultarna till stagen behövde vändas och skallen slipas ner till ett minimum för att det skulle få plats. Det är fortfarande original krängningshämmare som sitter i.
Nu är även FX-3 prylarna på plats, dels fram som du ser på bilden men också bak.
Vi hann också börja med bränslefilter/regulator mm idag, fortsättning följer imorgon.
Re: vette.se's C4 -93 med LS motor projekt
Postat: ons jun 08, 2011 7:11
av velasoraptor
Fan vad häftigt!! Kom just hem ifrån SPA så det har hänt en hel del under den veckan jag var borta.Det ska bli skit kul att se bilen.
Kenta C5 Z06 2004 533hp (451 rwhp 579 rwnm)
Re: vette.se's C4 -93 med LS motor projekt
Postat: ons jun 08, 2011 18:08
av Scania
Riktigt nice, man blir sugen på coilovers

Bra projekt en vinter.
Re: vette.se's C4 -93 med LS motor projekt
Postat: tor jun 09, 2011 22:09
av vette.se
Bränslefilter/regulator på plats, denna modell är standard från C5 så det är inget special dock behövde bränslerören i bilen modifieras för att det skulle passa. I vänstra sidan av filtret/regulatorn kopplar vi in bränsleslangen som ska gå till fuelrailsen. Till LS motorerna är det 58psi bränsletryck som gäller.
Vi hann inte bli klara med vattenpumpen idag, för mycket andra bilar som tar tid men imorgon ska den i tillsammans med den ombyggda headern på passagerarsidan.
Vi försökte få i den nya elektroniska gaspedalen men den passade förstås inte. Imorgon tillverkar vi ett eget specialfäste som passar i originalfästet i bilen. Själva pedalen(dvs fotdelen) kunde vi inte heller använda(för lång) utan vi kommer flytta över original pedalen till den nya.
Re: vette.se's C4 -93 med LS motor projekt
Postat: tor jun 09, 2011 22:48
av Peter Anjou
Hejsan R-Tune teamet !
Jag tänkte komma över en sväng i morron eftermiddag och kika lite, och kanske ta hem lite delar. Ha de bra !

Re: vette.se's C4 -93 med LS motor projekt
Postat: fre jun 10, 2011 22:37
av vette.se
Vi fick till sist ge upp försöket att få headersen på plats med ett standard LS1 oljetråg, det går att få ok om man bygger headern på passagerarsidan på plats men det finns det inte tid för. Det blev att byta ut tråget till LS2 tråg och nu är det hur mycket plats som helst och headersen är på plats
Vattenpumpen på plats, anslutningarna till värmepaketet bytta till 90graders kopplingar för att det inte skulle ta i ramen och termostathuset bytt till ett rakt hus. Det gick precis att använda original C5 övre kylarslang men den nedre blev för kort så det blev att skarva.
Fortsättning följer i morgon.
Re: vette.se's C4 -93 med LS motor projekt
Postat: fre jun 10, 2011 23:25
av Peter Anjou
Hejsan R-Tune teamet !
Det är helt (ootroligt vad wienerbröd & toscabitar ), kan ställa till det !!

!! Jag tror att det här kommer att bli j------t s-----a till slut !!

!!
Re: vette.se's C4 -93 med LS motor projekt
Postat: lör jun 11, 2011 18:58
av vette.se
Det är ju underbart att jobba när det är 30+ ute och 32+ inne .....
Nu börjar det se ut som en färdig bil, en del kablage kvar att fixa. Den uppmärksamme kanske ser att det nu finns ytterligare en kabelstam i motorrummet för den nya motorstyrningen. Vissa funktioner ska kopplas ihop med det gamla, allt ska fungera precis som förut med alla mätare, FX3 etc. Den enda funktion som försvinner är ASR.
Placeringen av den nya databoxen, lite specialfästen tillverkade så var boxen fast förankrad.
Vi måste byta kontakter till alla spridare eftersom LS6 motorn har den gamla typen av spridare, det blir gjort imorgon. Förvånande nog passade det gamla insugsröret direkt på nya spjället, enda haken är att vi måste få in en luftmängdsmätare någonstans av den nya instickstypen som kom med C6 Z06 from -06. Vi upptäckte att vi saknade en MAP sensor, vi måste ha använt den till något annat

utöver det så saknar vi en anslutning till styrservopumpen men den kommer på måndag. Det betyder i praktiken att får vi bara tag i en standard 1bar MAP sensor så blir det provstart på måndag eller tisdag om inget annat dyker upp

Re: vette.se's C4 -93 med LS motor projekt
Postat: tor jun 16, 2011 0:15
av vette.se
Vi har gjort diverse smått finlir, bla annat satt i Racetronixkablaget till bränslepumpen och monterat anpassningsrör som vi gjort för att koppla ihop headers med originalsystemet. Sen har avgassystem och hjulen satts dit så det mesta är klart.
Den elektroniska gaspedalen med ett fäste vi gjort som passar direkt i originalfästpunkterna i bilen.
Allt klart under, bakifrån
och framifrån
Och uppstartvideon 
http://www.youtube.com/watch?v=WXmbgnnb5zo
Ägaren har hämtat bilen och den kommer vara med på sommarmötet i Sunne
Det är lite småfix som vi inte hann med som ska göras när den kommer tillbaks:
- Kickdownwiren till lådan
- Lock-up till convertern
- Byta vattentempgivaren, den nya som satt på LS6an fungerar inte tillsammans med originalmätaren i bilen
- Koppla om oljetempmätaren, vi använder originalgivaren som har två inbyggda givare, vi kopplade uppenbarligen in till fel givare .....
och senare ska Dana44 axeln dit.
Ni som ska till Sunne, passa på och titta på bilen !
Re: vette.se's C4 -93 med LS motor projekt
Postat: tor jun 16, 2011 1:54
av Peter Anjou
Hejsan Anders & Ki !
Ett super stort TACK till er för att ni , "förstörde" ett par kvällar för er men, fixade en körbar bil till mig !!

! Allt verkar vara OK, inga konstiga ljud eller oljud ! Jag lovar att köra lungt (

) tills allt är fixat !
Re: vette.se's C4 -93 med LS motor projekt - med uppstartvid
Postat: sön jun 19, 2011 19:49
av Peter Anjou
Hejsan !
Efter att jag har kommit hem från Sommarmötet i Sunne så kan jag konstatera, att allt har funkat utan missöden !

! Den största skillnaden än så länge är bytet till coilovers, det är faktiskt en enorm skillnad, ändå har jag kört lungt ! Det känns som att bilen flyter fram och den går otroligt stadigt ! Sen känner man ju och hör att det finns rätt så mycket effekt att få ut, när allt är monterat och mappat !

!!
Re: vette.se's C4 -93 med LS motor projekt - med uppstartvid
Postat: mån jun 20, 2011 6:55
av velasoraptor
Kul att det gick bra hela vägen!! Vi tappade bort dig på hemvägen.Jag märkte inte det.Men ni tankade kanske.Din bil lät jävligt bra måste jag säga.
Kenta C5 Z06 2004 ls7 533hp (451rwhp 579rwnm)
Re: vette.se's C4 -93 med LS motor projekt - med uppstartvid
Postat: sön jul 03, 2011 12:39
av Peter Anjou
Hejsan !
Jag längtar efter min bil (

) !! Så att jag kan förbättra solbrännan på flinten, och få göra av med lite soppapengar !!

!!
Re: vette.se's C4 -93 med LS motor projekt - med uppstartvid
Postat: lör jul 09, 2011 15:50
av vette.se
Äntligen har jag fått några timmar att ägna åt C4an - nu är det mesta av småfixet som var kvar ordnat så nu fungerar oljetemp och vattentemp mätarna som de ska, varvräknaren visar rätt

De nya krängningshämmarna är på plats och lock-upen fungerar.
Nu har vi TV kabeln till lådan kvar att fixa samt FX3 systemet som ger en felkod.
Tidigare bytte vi kablaget till bränslepumpen till ett Racetronixkablage för att slippa det stora spänningsfall som blir i originalkablaget, nu åkte även den kraftigare Racetronix bränslepumpen i som utan problem klarar att mata en 500hk maskin.
Den gamla pumpen/filter - väldans skitigt så det är nog aldrig bytt.
Den nya pumpen på plats färdig att droppas i.
