Ojämn tomgång kontra spikningar
Postat: sön maj 08, 2011 7:57
Hej!
Jag skrev tidigare en tråd om mina äventyr med den ojämna tomgången. Det är säkert en del som kommer ihåg detta.
Igår så fick jag ett infall att jag skulle ändra tändningen och se vad det gjorde. Jag ställde tändningen före lite grann, jag vred fördelaren c:a en halv centimeter, vet ej hur mycket det blir med stroboskop. Jag har fått en motor som går mycket bättre på tomgång och som knappt aldrig stannar vid hastiga gaspådrag framåt eller bakåt.
Men nu till det negativa: Nu får jag vara lugn och fin och inte göra så hastiga gaspådrag när jag kör för nu spikar den mycket lättare samt att den går lite varmare. Igår var det ganska varmt ute och vid stadskörning låg tempen mellan 103 och 107 grader, kanske ingen katastrof.
Jag har ju enligt utsago från förra ägaren en vass kam av okänt stuk. Jag tror att det är den kammen som spökar hela tiden.
Eller vad tror ni därute.
/Benny
Jag skrev tidigare en tråd om mina äventyr med den ojämna tomgången. Det är säkert en del som kommer ihåg detta.
Igår så fick jag ett infall att jag skulle ändra tändningen och se vad det gjorde. Jag ställde tändningen före lite grann, jag vred fördelaren c:a en halv centimeter, vet ej hur mycket det blir med stroboskop. Jag har fått en motor som går mycket bättre på tomgång och som knappt aldrig stannar vid hastiga gaspådrag framåt eller bakåt.
Men nu till det negativa: Nu får jag vara lugn och fin och inte göra så hastiga gaspådrag när jag kör för nu spikar den mycket lättare samt att den går lite varmare. Igår var det ganska varmt ute och vid stadskörning låg tempen mellan 103 och 107 grader, kanske ingen katastrof.
Jag har ju enligt utsago från förra ägaren en vass kam av okänt stuk. Jag tror att det är den kammen som spökar hela tiden.
Eller vad tror ni därute.
/Benny