Sida 1 av 1
Lite nybörjarfrågor kring Stingray 454 1970
Postat: tor jul 14, 2011 20:54
av Jim Profit
Har undrat lite över några saker som ni säkert kan hjälpa mig med.
Bilen jag har är en Corvette Stingray 454 1970 3 vxl automat (TH 400 låda tror jag).
1. Vad är normalt att oljetryck (min står på drygt 3,5) respektive tempmätaren står på under körning?
2. Växellådan växlar först över 3000rpm, skall det vara så? Kan man justera så den växlar tidigare? (fixat)
3. Min bil har annat insug (Edelbrock Torker 2-0 tror jag det står på det) samt headers. Original skall motorn lämna 390hk, vad kan dessa uppdateringar innebära i effekt?
4. Det läcker lite olja mellan insug/block, skall man skaffa en packning eller skall det vara nån slags packningsmassa emellan?
5. Hur kan man kolla vad man har för färgkod på bilen, finns det något nummer någonstans som på moderna bilar?
6. Söker även tips på bra verkstad gärna södra sidan av Stockholm som man kan anlita vid reparationer.
Re: Lite nybörjarfrågor kring Stingray 454 1970
Postat: tor jul 14, 2011 21:12
av u88604509
Hej,
Alban Verne, medlem, i Saltsjö-Boo är ett säkert kort för allt med äldre Corvetter och Ummers i Västberga lär också vara det
Hälsar
Mats T
Re: Lite nybörjarfrågor kring Stingray 454 1970
Postat: fre jul 15, 2011 7:33
av Mr SIXPACK
Hej Jim Profit.
5. Det sitter en plåt i A-stolpen på förarsidan där det står färgkod för exteriörlack och inredningsfärg och material (Leather or Vinyl).
https://vpix.us/dealerpics/216_V2011060312144213.jpg Där kan man oxå avläsa när bilen är tillverkad.
För att tyda dessa siffror så finns dom bla. i Black Book (att rekommendera i sin boksamling

eller på nätet, ex.vis min hemsida
http://www.c3-restorer.se
Bästa Corvettehälsningar
Svempa
Re: Lite nybörjarfrågor kring Stingray 454 1970
Postat: fre jul 15, 2011 8:16
av Chrippe
Svempa är det så att man inte kan utläsa någonstans om det är en BB eller SB hos 68-71 ???
/Christer
Re: Lite nybörjarfrågor kring Stingray 454 1970
Postat: fre jul 15, 2011 8:58
av Ricky
Chrippe skrev:Svempa är det så att man inte kan utläsa någonstans om det är en BB eller SB hos 68-72 ???
/Christer
Kolla hær:
http://corvettec3.ca/vin.htm
På 72:an ær det vældigt enkelt att se om det ær en bil som fortfarande har orginal ram, motor och låda sedan alla dessa delar har samma nummer.
Osæker på hur det ær med de tidigare årsmodellerna..
//Ricky.
Re: Lite nybörjarfrågor kring Stingray 454 1970
Postat: fre jul 15, 2011 9:06
av Ricky
Jim Profit skrev:
3. Min bil har annat insug (Edelbrock Torker 2-0 tror jag det står på det) samt headers. Original skall motorn lämna 390hk, vad kan dessa uppdateringar innebära i effekt?
4. Det läcker lite olja mellan insug/block, skall man skaffa en packning eller skall det vara nån slags packningsmassa emellan?
Sitter orginalkammen i motorn ær frågan om enplansinsuget verkligen tillfør något alls.
Hedders ær ju aldrig fel men någon større effektøkning på en orginalmotor ar det ju frågan om man får.
Men har du en vass kam i motorn så hjælper ju både insuget och heddersen till.
Haha, vika svar va!!
Jag førsøker alltid att se med stor nykterhet på effektøkningar och undviker uttalanden som att "insuget ger 20hk och heddersen 15hk och vipps har man økat effekten med 35hk" før detta stæmmer sællan..
//Ricky.
Re: Lite nybörjarfrågor kring Stingray 454 1970
Postat: fre jul 15, 2011 9:10
av Chrippe
Skrev fel 68-71 , undrade jag över?
Re: Lite nybörjarfrågor kring Stingray 454 1970
Postat: fre jul 15, 2011 10:06
av Torsvi-Kalle
Hej, jag såg att du undrade över om inte automatlådan ska växla före 3000 rpm.
jag köpte själv en corvette -72 med automat ifrån usa i vintras, den har inte velat växla före 3000 varv och då med ett ryck. Nu har jag efter en del läsande på nätet hittat felet på min bil. På växellådan sitter något som heter modulator som sköter växlingarna vid cruising och lugn körning. Den styrs med hjälp av vacum från insuget, kolla att slangarna och röret till modulatorn är hela och att det inte är stopp i dessa. Jag bytte min modulator och nu växlar min bil vid strax över 2000 rpm vid lugn körning. Den växlar hur mjukt som helst dessutom!
Mvh Stefan
Re: Lite nybörjarfrågor kring Stingray 454 1970
Postat: fre jul 15, 2011 10:23
av Jim Profit
Torsvi-Kalle skrev:Hej, jag såg att du undrade över om inte automatlådan ska växla före 3000 rpm.
jag köpte själv en corvette -72 med automat ifrån usa i vintras, den har inte velat växla före 3000 varv och då med ett ryck. Nu har jag efter en del läsande på nätet hittat felet på min bil. På växellådan sitter något som heter modulator som sköter växlingarna vid cruising och lugn körning. Den styrs med hjälp av vacum från insuget, kolla att slangarna och röret till modulatorn är hela och att det inte är stopp i dessa. Jag bytte min modulator och nu växlar min bil vid strax över 2000 rpm vid lugn körning. Den växlar hur mjukt som helst dessutom!
Mvh Stefan
Det låter precis så som min uppför sig, borde vara här man skall titta om jag förstår dig rätt?
http://gallery.oldholden.com/d/304580-2/DSC02552.JPG
Nån som vet var man kan köpa, hittade den inte på vare sig Corvette Central eller Ecklers?
Re: Lite nybörjarfrågor kring Stingray 454 1970
Postat: fre jul 15, 2011 13:17
av Torsvi-Kalle
Hej !
Det är den jag menar på bilden, jag köpte min i Sverige på autotec i Västerås, den kostade 320kr. Borde vara fler handlare som har den hemma på lager i Sverige Men kolla rör och slangar först det är inte säkert att det är fel på modulatorn, vacumanslutningen sitter i bakkant på insuget.
Mvh Stefan
Re: Lite nybörjarfrågor kring Stingray 454 1970
Postat: fre jul 15, 2011 15:04
av Jake
Boe är en gammal uv jänkekretsar. Håller till i moraberg, södertälje.
Re: Lite nybörjarfrågor kring Stingray 454 1970
Postat: fre jul 15, 2011 17:42
av Jim Profit
Tack för era svar, en fråga till: Skall beställa en packningssats för insuget och det verkar finnas två olika, en med ovala och en med rektangulära hål. Hur vet man vilken det skall vara? (Jag har LS5 motor 454 med Edelbrock Torker 2 insug).
Re: Lite nybörjarfrågor kring Stingray 454 1970
Postat: fre jul 15, 2011 17:48
av Ricky
Den orginala LS5:an har ovala portar.
Re: Lite nybörjarfrågor kring Stingray 454 1970
Postat: lör jul 16, 2011 13:15
av Ricky
Jim Profit skrev:Tack för era svar, en fråga till: Skall beställa en packningssats för insuget och det verkar finnas två olika, en med ovala och en med rektangulära hål. Hur vet man vilken det skall vara? (Jag har LS5 motor 454 med Edelbrock Torker 2 insug).
Vill du vara helt 100 så lyft ena ventilkåpan och kolla gjutnumret, på så sætt vet du sækert.
(Dessutom tror jag att Torker2 endast finns med ovala portar..
"
Large oval port" = LS5 mfl.
http://www.edelbrock.com/automotive_new ... r-bb.shtml
Re: Lite nybörjarfrågor kring Stingray 454 1970
Postat: lör jul 16, 2011 16:59
av Jim Profit
Kanon, tack för tipset !!
Btw. Nu växlar den som den skall, var vacumslangen till modulatorn som hoppat av.