Sida 1 av 1

startkablar och elsystemet i en 88

Postat: ons aug 03, 2011 14:23
av Joseph
Hej alla,

Förlåt om detta är en tämligen korkad fråga, men jag har bestämt för mig att jag har läst någonstans att TPI-bilarnas elsystem (och ECM) är känsliga för startkablar och starthjälp. Stämmer detta eller är det bara att köra på med kablar som vanligt om batteriet är dött?

(Är nämligen på resande fot och har drabbats av urladdat batteri... vill ine göra saker värre så jag frågar för säkerhets skull!)

Tackar... och hoppas att ni har det gott i sommarvärmen!
//JOe

Re: startkablar och elsystemet i en 88

Postat: ons aug 03, 2011 15:28
av Leif Eriksson
Hej.
Ska inte vara någon fara. Om du bara gör rätt. Har själv gjort så många gånger.
Ha startnyckeln i läge 0. På din bil med dåligt batteri.
Om du ska ha hjälp av en annan bil. Stäng av den motorn.
Anslut hjälpbatteriets pluspol.
Och ditt batteri pluspol.
Anslut minuspol på hjälpbatteriet.
Anslut till jord på din bil.
Starta bilen med hjälpbatteriet.
Låt den gå någon minut.
Starta din bil.
Plocka bort kablarna i omvänd ordning.
Leif.

Re: startkablar och elsystemet i en 88

Postat: ons aug 03, 2011 18:14
av 745
Joseph skrev:Hej alla,

Förlåt om detta är en tämligen korkad fråga, men jag har bestämt för mig att jag har läst någonstans att TPI-bilarnas elsystem (och ECM) är känsliga för startkablar och starthjälp. Stämmer detta eller är det bara att köra på med kablar som vanligt om batteriet är dött?

(Är nämligen på resande fot och har drabbats av urladdat batteri... vill ine göra saker värre så jag frågar för säkerhets skull!)

Tackar... och hoppas att ni har det gott i sommarvärmen!
//JOe
Ingen fråga är korkad. C4ans generator är känslig redan från början pga värmen den utsätts för & kan knäckas om den får jobba hårt t.ex. p.g.a. ett dåligt laddat batteri.
Läs tex tråden om laddproblem https://forum.clubcorvette.se/viewto ... =4&t=13858