Sida 1 av 1

Den eviga oljefrågan

Postat: fre dec 23, 2011 0:16
av Scania
Jag har alltid kört dinosaurieolja i bilen och det har ju funkat fin fint men nu när man varvar runt 6000rpm och vid mycket inspirerad körning så stiger oljetempen därefter :D
Så frågan är törs man gå på helsyntet ??, mineralolja brukar väl inte gilla höga temperaturer lika mycket som syntet va?

Re: Den eviga oljefrågan

Postat: fre dec 23, 2011 9:47
av Jake
Får du hög temp så behöver du en bättre oljekyl, vilken olja du skvimpar i har mindre betydelse så länge du ligger UNDER 120 grader i oljetemp...

Re: Den eviga oljefrågan

Postat: mån dec 26, 2011 16:17
av Scania
ahh ok får bli en kylare då, man märker att tempen börjar bli hög ibland

Re: Den eviga oljefrågan

Postat: mån dec 26, 2011 16:52
av Peter Anjou
Hejsan Scania !

Satsa på en bra helsyntet olja, fabrikatet spelar nog
mindre roll ! Den kostar mer, men det har du säkert
igen. Du har ju vässat motorn lite också så den mår
bara bra, av en bra olja !

Prova med en bra olja innan du köper en extra
oljekylare, det kanske räcker med oljan för att
tempen ska vara OK !!

Re: Den eviga oljefrågan

Postat: mån dec 26, 2011 21:11
av Scania
Hej jo tänkte börja med oljan och se om tempen sjunker
Tack för svaren

Re: Den eviga oljefrågan

Postat: tis dec 27, 2011 10:45
av Hot Rod
De flesta TPI har nog oljekylare, vattenkylning i en aluplatta vid oljefiltret (KC4 i optionlistan). Förmodligen inte supereffektiv men har du en sån?

Re: Den eviga oljefrågan

Postat: tis dec 27, 2011 10:49
av Hejdarn
Modern syntetolja har bättre egenskaper än gammal mineralolja. Vad som är tillräckligt bra beror ju på applikationen. :)

Re: Den eviga oljefrågan

Postat: ons dec 28, 2011 9:56
av Ingo
Tja då blev det en oljetråd igen!! :D
Alltså en syntetolja är bättre än en mineral(oftast),men överhettas den så förstörs den på samma sätt som mineraloljan.
En 10/40 mineral som är överhettad slutar som en rak 10 innan smörjförmågan avtagit helt,vad tror ni en överhettad syntet slutar som om den är uppskrämd från 0 eller 5? :D
moderna motorer som min Hemi ska gå på 5/20,men de flesta äldre motorer får problem med så låg viskositet.
Fanns en anledning att man åkte med raka oljor i racing länge..

Jag skulle definitivt satsa på oljekylare.

Re: Den eviga oljefrågan

Postat: fre dec 30, 2011 9:34
av Jake
Som jag sa innan...
Det spelar INGEN roll hur fin etikett flaskan har så länge tempen är för hög... ALL OLJA BÖRJAR SÖNDERDELAS ÖVER 120 GRADER.

Häller man i en "finare racingolja" med högre viskositet så förvärrar man problemen. Köp oljan på biltema och lägg pengarna på en BRA oljekyl istället.

Re: Den eviga oljefrågan

Postat: fre dec 30, 2011 11:56
av Hejdarn
Det påståendet skulle jag ta med en nypa salt. Jag har tittat i ganska många högvarviga motorer som gått på olika oljor och över 140 grader är inte ovanligt. Det är självklart att det är bättre att hålla oljan kall i alla lägen men det finns också egenskaper som skärning, skummning och hur väl oljefilmen håller ihop på till exempel vippor.

Ett exempel är en motor som jag fick byta 15 vippor på inom 250 mil och med en annan olja så gick den 1200 mil utan problem. Nu är det visserligen racemotorer som lever ett hårt liv men skillnaden i smörjning är där.

Mitt tips är att du håller dig till en kvalitetsolja i alla lägen (prisskillnaden är minimal) och är det så att oljetempen sticker iväg med din körning så förbättrar du kylningen.

Re: Den eviga oljefrågan

Postat: fre dec 30, 2011 12:26
av Jake
Hejdarn skrev:Det påståendet skulle jag ta med en nypa salt. Jag har tittat i ganska många högvarviga motorer som gått på olika oljor och över 140 grader är inte ovanligt.
Häll upp olja (mat, oliv osv spelar ingen roll) i stekpannan stick i en termometer och se vad som händer när du går över 120 grader och sedan 140 och vill du ha det spännande så kör du upp den till 160. Testa sedan med finaflaskan om du behöver bli frälst ;)

Re: Den eviga oljefrågan

Postat: fre dec 30, 2011 12:36
av Ricky
Att acceptera en hög oljetemp är att leva livet på en tunn tråd, bär ojefilmen eller bär den inte..?

Om den inte bär resulterar det som regel i MINST ett havererat vevstakslager och en repig vevaxel.

Håller man oljetempen på en vettig nivå så vet man att man inte behöver bekymra sig.

En oljekylare med slangar och adapter + evt byte av bypass-ventil kostar några tusingar och det är snabbt sparade pengar om man tar i lite då man kör. :)

Själv kör jag min gamla 454 på Statoil Racingway 25/50 syntet då jag kör lite hårdare.
Denna olja är bla poppis för båtracing sedan den tål högre temperaturer bra.

Därmed inte skagt att man SKA ha en högre temp än vad som är förnuftigt/säkert med marginal.

//Ricky.

Re: Den eviga oljefrågan

Postat: fre dec 30, 2011 12:55
av Kjell.Magnusson
Hejs

Jag tror att kvaliten är väldigt viktig ju vassare maskin man har, högt varv, hästar, vridmoment & komp. ökar också belastningen alla delar!
En gång för länge sedan(78 eller 79) låg jag i lumpen på Ing 2 Eksjö och bodde i Göteborg.
Jag hade då en Opel Commodore GS-68:a som jag körde i mellan med, en dag fick jag för mej att byta motorolja och fattig som jag var så var det den billigaste oljan som gällde: Goth oil.
Jag kom till Borås...

Re: Den eviga oljefrågan

Postat: fre dec 30, 2011 13:07
av Hejdarn
Håller med Ricky.

@Jake - jag kan bara referera till vad jag har sett i verkligheten mina racemotorer (och på de andra i depån). Jag pröjsar 65 kr litern för oljan jag använder och Fultemas ligger mellan 55 och 75 kl litern om jag kollar deras webbsida så det finns inte ens en ekonomisk anledning att köra no-name.

Jag säger det igen; det är klart att oljan skall gå kall. Självklart. Men varför betala mer för no-name än en känd olja och varför rekommendera andra att köra på vad som helst eftersom smörjegenskaperna inte skiljer? Varför inte köra på matolja då?

Olja är religion och det diskuteras gärna och väldigt få har någon kemikunskap att bedömma oljornas egenskaper (gäller mig med). Det jag inte fattar är att man kan lägga 15.000:- på kvalitetsdäck, 20.000:- på fjädring, 10.000:- på headers, 40.000:- på kompressor, osv utan att blinka men man funderar ihjäl sig om 15:- i skillnad på ett oljefilter per år eller om 50 spänn hit eller dit på ett års oljeförbrukning.

Min erfarenhet kommer från att plocka isär motorer som har gått hårt och varmt och det kan vara så att det aldrig blir relevant för en V8 gatmotor men jag tycker att det sista jag skulle spara på med ovanstående resonemang är oljan (gäller även växelolja och bakaxel) och filter när dessutom väl beprövade oljor till och med är biligare än okända (brandade).

Och så en smiley :)

Re: Den eviga oljefrågan

Postat: tis jan 03, 2012 1:13
av Ingo
Oljetrådar är kul!!!
Väljer man en olja som har de kvalitetskrav som fabrikanten kräver så är man säker.
Sedan när det gäller race finns det ju massor av faktorer som inte har ett dugg med oljan att göra trots allt,och sedan kanske inte fabriksspecifikationerna är det optimala.
Men genomgående verkar det vara de som kränger olja som vet att dyra oljan är bäst.. :D
Jag tänker satsa på en vattenkyld oljekylare i panteran,och en adapter utan termostat för att få hjälp av kylvattnet att snabbare få upp oljetempen(som ju också är ett problem)

Re: Den eviga oljefrågan

Postat: tis jan 03, 2012 15:23
av Ricky
Hej Ingo. :)

Då du säjer at du har problem med att "få upp" oljetempen antar jag att du menar under gatåkning?

Vattenkyld motoroljekylare har jag själv endast stött på i marinsamanhang, är anledningen till att du skall använda en sådan för att slippa långa slangar till en luftkyld eller är det andra orsaker?

//Ricky.

Re: Den eviga oljefrågan

Postat: tor jan 05, 2012 1:06
av Ingo
Ricky skrev:Hej Ingo. :)

Då du säjer at du har problem med att "få upp" oljetempen antar jag att du menar under gatåkning?

Vattenkyld motoroljekylare har jag själv endast stött på i marinsamanhang, är anledningen till att du skall använda en sådan för att slippa långa slangar till en luftkyld eller är det andra orsaker?

//Ricky.
Panteran har ju motorn bak och välkända problem med oljetempproblem.
Borde gå att dra slangar fram till en vanlig oljekylare,men har aldrig sett det faktiskt,däremot brukar man sätta en oljekylare i en innerskärm bak,vilket jag finner lite bisarrt..
Vattenoljekylare från jänkesnutbilar brukar man använda (ford crown victoria)
finns ju från entrepenadfordon också,men dom brukar vara väl stora.
Har man ingen termostat i adaptern så hjälper ju kylvattnet till att få upp oljetempen snabbare.
På vetten tycker jag ofta det tar en jäkla tid att få upp oljetempen trots allt (min har oljekylare orginal)

Re: Den eviga oljefrågan

Postat: tor jan 05, 2012 10:09
av Hot Rod
Ricky skrev: Vattenkyld motoroljekylare har jag själv endast stött på i marinsamanhang
Fanns som option på C4 84-91, en liten aluplatta mellan blocket och oljefiltret, jag hade det på min -87.

Re: Den eviga oljefrågan

Postat: tor jan 05, 2012 12:19
av Ricky
Ingo skrev:
Panteran har ju motorn bak och välkända problem med oljetempproblem.
Borde gå att dra slangar fram till en vanlig oljekylare,men har aldrig sett det faktiskt,däremot brukar man sätta en oljekylare i en innerskärm bak,vilket jag finner lite bisarrt..
Vattenoljekylare från jänkesnutbilar brukar man använda (ford crown victoria)
finns ju från entrepenadfordon också,men dom brukar vara väl stora.
Har man ingen termostat i adaptern så hjälper ju kylvattnet till att få upp oljetempen snabbare.
På vetten tycker jag ofta det tar en jäkla tid att få upp oljetempen trots allt (min har oljekylare orginal)
Jag har en marin vattenoljekylare (rörvärmeväxlare) liggande men den är säkert för liten för bilbruk sedan storleken är anpassad för att kylmediet skall ha en temperatur på kanske max 25 grader.

Är det rörvärmeväxlare eller plattvärmeväxlare man använder sig av i bilarna?

//Ricky.

Re: Den eviga oljefrågan

Postat: tor jan 05, 2012 14:39
av Ingo
En sådan här är det jag blivit tipsad om,och används i några panteror i landet..
http://www.ebay.com/itm/CROWN-VICTORIA- ... 0809764867

Re: Den eviga oljefrågan

Postat: tor jan 05, 2012 15:09
av Hejdarn
Ferrari har byggt bilar med oljekylare i hjulhusen. Stensprutet skjuter sönder dem. :)

Re: Den eviga oljefrågan

Postat: tor jan 05, 2012 16:19
av Ricky
Ingo skrev:En sådan här är det jag blivit tipsad om,och används i några panteror i landet..
http://www.ebay.com/itm/CROWN-VICTORIA- ... 0809764867
Ser ut som en vanlig rörvärmeväxlare. :)

Denna typ har jag kört med på min Mecruiser 377 (377cui och 377hk) i båt, finns ju egentligen alla möjliga storlekar på dom, även med inbyggda termostater om man så önskar. Bild

Dock är dessa i mässing i stället för aluminium som den du länkar till.

//Ricky.

Bild

Bild

Re: Den eviga oljefrågan

Postat: tor jan 05, 2012 16:24
av Ricky
Så här såg "värsting"oljekylaren ut som jag monterade då den svarta inta var tillräcklig.

Denna hadde inbyggd termostat och skulle klara 700hk enligt tillverkaren, då med sjövatten som kylmedia. :)

Bild

Re: Den eviga oljefrågan

Postat: tor jan 05, 2012 20:50
av Ingo
Ricky skrev: Ser ut som en vanlig rörvärmeväxlare. :
Dock är dessa i mässing i stället för aluminium som den du länkar till.

//Ricky.


Jo aluminium är ju ingen hit i en båt.
En mässingkylare blir nog antagligen tyngre också..
Den svarta värmeväxlaren vad kommer den ifrån?

Re: Den eviga oljefrågan

Postat: tor jan 05, 2012 20:57
av Ingo
Hejdarn skrev:Ferrari har byggt bilar med oljekylare i hjulhusen. Stensprutet skjuter sönder dem. :)
jo här är en dylik lösning till Panteran..
Bild

Re: Den eviga oljefrågan

Postat: tor jan 05, 2012 23:16
av Ricky
Ingo skrev: Jo aluminium är ju ingen hit i en båt.
En mässingkylare blir nog antagligen tyngre också..
Den svarta värmeväxlaren vad kommer den ifrån?
Jag vet inte om den blir så mycket tyngre sedan materialet är inte så tjockt.

Jag kommer inte riktigt ihåg var den svarta kom ifrån men den var för klen för min 377:a då den gick på fullgas längre perioder.

//Ricky.