Förgasarfråga
Postat: sön nov 16, 2003 17:44
Har haft stora problem med att starta vetten den månad vi har haft den, symptomen att det tar lång tid att starta och att man sedan måste hålla gas för att den inte ska dö stämmer ganska bra överens med att choken inte fungerar som den ska.
Har ingen erfarenhet av förgasare men jag pillade lite på den idag för att se om jag kunde förstå problemet. Det är enligt vad som står på den en Rochester Quadrajet, se följande bild:
http://www.excit.net/~christian/stingray/forgasare.jpg
Med en grön pil har jag markerat en ståltrådslåsning som förra ägaren har gjort. Så som jag har förstått det så ska det som nu är låst av en ståltråd göra följande:
- Stänga det främre (på bilden vänstra) locket som i dagens läge sitter helt fast i öppet läge.
- Låsa så att de nedre, större cirkulära locken (andrasteget?) inte kan öppnas mer än litegrann.
Vet någon varför dessa funktioner är låsta av en hemmagjord ståltrådslösning? Kan det finnas några fördelar med detta?
Kan denna låsning vara förklaringen till våra stora problem med att starta så fort bilen kallnat?
Vilka lock ska vara stänga/öppna vid full choke? Om även det främre (på bilden vänstra) locket ska vara stängd vid full choke så är det uppenbart att denna låsning har försämrat chokefunktionen.
Tacksam för alla svar och synpunkter på hur det borde fungera. Förstår ni inte vad jag försöker förklara så säg till så ska jag försöka förklara bättre.
MVH
Christian Larsson
Har ingen erfarenhet av förgasare men jag pillade lite på den idag för att se om jag kunde förstå problemet. Det är enligt vad som står på den en Rochester Quadrajet, se följande bild:
http://www.excit.net/~christian/stingray/forgasare.jpg
Med en grön pil har jag markerat en ståltrådslåsning som förra ägaren har gjort. Så som jag har förstått det så ska det som nu är låst av en ståltråd göra följande:
- Stänga det främre (på bilden vänstra) locket som i dagens läge sitter helt fast i öppet läge.
- Låsa så att de nedre, större cirkulära locken (andrasteget?) inte kan öppnas mer än litegrann.
Vet någon varför dessa funktioner är låsta av en hemmagjord ståltrådslösning? Kan det finnas några fördelar med detta?
Kan denna låsning vara förklaringen till våra stora problem med att starta så fort bilen kallnat?
Vilka lock ska vara stänga/öppna vid full choke? Om även det främre (på bilden vänstra) locket ska vara stängd vid full choke så är det uppenbart att denna låsning har försämrat chokefunktionen.
Tacksam för alla svar och synpunkter på hur det borde fungera. Förstår ni inte vad jag försöker förklara så säg till så ska jag försöka förklara bättre.
MVH
Christian Larsson