Sida 1 av 2

Licenskurs?

Postat: tis jan 10, 2012 13:23
av Ricky
Halloy. :)

Jag undrar om Corvetteklubben har något arrangemang i Stockholm med omnejd för att ta banracinglicens nu under vintern?

//Ricky.

Re: Licenskurs?

Postat: tis jan 10, 2012 22:58
av 745
Ricky skrev:Halloy. :)

Jag undrar om Corvetteklubben har något arrangemang i Stockholm med omnejd för att ta banracinglicens nu under vintern?

//Ricky.
Vi har inga planer på en egen kurs. Men titta gärna i SBFs kurskalender:
http://www.sbf.se/info/kalender/?from=2 ... &distrikt=
Hoppas du/ni som funderar på att gå en kurs hittar någon lämplig :D

Re: Licenskurs?

Postat: ons jan 11, 2012 19:39
av Ricky
Jaha då var man anmäld till licenskurs hos Östergötlands Bilsportförbund. :)

http://www.ostergotlandsbf.se/

Kursen gäller Förarlicens för Racing och den går av stapeln den 13 april på Linköpings Motorstadion.

Priset för kursen som går från 12:00-21:30 är 1900:-

Senaste anmälningsdag är 10 april så passa på om ni vill haka på. :)

Ser ut som vi blir minst 2st med "Oldies" på den kursen. :mrgreen:

//Ricky.

Re: Licenskurs?

Postat: ons jan 11, 2012 22:34
av Hejdarn
Man kanske skulle hänga med. Har ju ungefär 4 minuter till banan. :D

Edit: Hänger med och jagar Oldies :twisted: :wink:

Re: Licenskurs?

Postat: tor jan 12, 2012 17:38
av 745
Ricky skrev:Ser ut som vi blir minst 2st med "Oldies" på den kursen. :mrgreen:

//Ricky.
Strålande ännu ett steg mot mer oldies racing. Hoppas att det blir fler som hänger på :D

Re: Licenskurs?

Postat: tis mar 20, 2012 16:23
av Ricky
Ær det några fler som anmælt sig till licenskursen på Sviestad den 13 april?

//Ricky.

Re: Licenskurs?

Postat: fre mar 23, 2012 18:12
av PercyBerg
Ricky skrev:Ær det några fler som anmælt sig till licenskursen på Sviestad den 13 april?

//Ricky.
Jajamensan lillebror. Nu är jag anmäld.

//Storebror (Även stor runt magen) :shock:

Re: Licenskurs?

Postat: fre mar 23, 2012 19:47
av Kjell.Magnusson
Hejs

Måste jag ha licens för att delta i KM? Eller varför ska ni ha det?

Re: Licenskurs?

Postat: fre mar 23, 2012 19:59
av Ricky
magnum skrev:Hejs

Måste jag ha licens för att delta i KM? Eller varför ska ni ha det?
Det har inte varit krav att ha egen licens utan man har på plats kunnat lösa engångslicens för KM.

Men det är ju kul att gå på kurs och ha en egen. :)

Re: Licenskurs?

Postat: fre mar 23, 2012 20:00
av Ricky
PercyBerg skrev: Jajamensan lillebror. Nu är jag anmäld.
KUL!! :D

Re: Licenskurs?

Postat: fre mar 23, 2012 20:33
av Hejdarn
Observera bara att de lagt ribban på 87db förbikörning. Jag fick boka av min licenskurs då jag inte har något fordon som klarar det.

Re: Licenskurs?

Postat: fre mar 23, 2012 20:42
av Ricky
Hejdarn skrev:Observera bara att de lagt ribban på 87db förbikörning. Jag fick boka av min licenskurs då jag inte har något fordon som klarar det.
Jag kommer att köra kursen med dotterns Alfa 147 så jag ska nog klara ljudkravet. :)

Re: Licenskurs?

Postat: fre mar 23, 2012 21:09
av PercyBerg
Hejdarn skrev:Observera bara att de lagt ribban på 87db förbikörning. Jag fick boka av min licenskurs då jag inte har något fordon som klarar det.
Jag tar sonens Honda CRX alternativt trävolvon. Man ska ju inte sätta några banrekord utan bara testa det man fått lära sig på teorin.

Re: Licenskurs?

Postat: lör apr 14, 2012 1:24
av Ricky
Hemma igen efter en heldag på Linköpings Motorstadion (Sviestad) och fullförd licenskurs. :)

Måste skryta lite över gubbarna från Östergötlands BF som höll i kursen, det var underhållning på hög nivå hela tiden, avslappnat och samtidigt proffsigt arrangerat. :D

Vi klarade oss utan besvärande solsken hela dagen och de dryga 4 timmarnas praktik avlöpte i regnet med torkarna på hela tiden samt en hel del halkande, men det var otroligt lärorikt. :mrgreen:

Jag valde att ha instruktör med i bilen både på första varvet men även långt senare då farten ökat betydligt och kan bara säja att detta är MYCKET värdefullt. :)

Dotterns Alfa 147 som jag använde för kursen fick jobba hårt sedan den med sina 150hk definitivt var bland kursens motorsvagaste fordon.

En kul grej var att vi förrutom alla VAG, BMW och Porsche gubbar var hela 3st herrarar som har "Oldies" Corvetter (och som alla planerar banåka i sommar) som deltog samt en trevlig herre som skulle köra Historic med en Ford Galaxy 427cui. :)

Väl mött i sommar. :)

//Ricky.

Re: Licenskurs?

Postat: lör apr 14, 2012 2:16
av Ricky
Klart att det måste finnas en liten filmsnutt från praktiken med Alfan med dassiga däck på lite småhalt underlag.. :mrgreen:

Ber om ursäkt för kameravinkeln men det var det bästa jag kunde få till med det fästet för kameran jag hadde.. :?

//Ricky.


Bild

Re: Licenskurs?

Postat: lör apr 14, 2012 2:54
av Ricky
Om länken i tidigare inlägg inte funkar så prova denna i stället. :)

http://www.youtube.com/watch?v=rc351SLg ... r_embedded

Re: Licenskurs?

Postat: lör apr 14, 2012 10:50
av Kjell.Magnusson
Hejs Ricky

Grattis till licensen! :D

Re: Licenskurs?

Postat: sön apr 15, 2012 22:26
av Ricky
För att förtydliga lite ang att jag tyckte Alfan var motorsvag..

Bilen med sina 150hk är en pigg liten rackare på gatan men då man börjar ta kurvor på 3:an och accar ut ur dessa så blir inte upplevelsen densamma som en fullgasacceleration på en motorvägspåfart lite då och då.

Men kursen är inte till för att sätta varvrekord utan för att man ska få en licens samt lära sig spårval och bromspunkter/teknik och då är det bara bra att bilarna inte är för extrema för banan.

Arrangörerna rekomenderas dessutom (kräver) att man använder sig av egen "standardbil" för licenskursen, racerbilar vill de inte veta av pga hårda bullerkrav etc.

Jag rekomenderar verkligen att köra med en liten pigg GTI-typ av bil framför stora och tunga bilar som förmodligen går hårdare åt både bromsar och drivmedel men det var många som körde större Volvo och Audi bilar och det funkade bra det också.

Jag hadde preppat Alfan med nya bromsa sedan de gamla var urkassa.
Har man hyggliga grejer redan innan är det säkerligen fullt tillräckligt.

Vi delades in i två grupper varav den ena vilade då den andra körde men sedan vi var 2st på Alfan så vilade den aldrig utan gick nonstop i 4 timmar.

En värdefull sak med detta var att vi klarade transporten Stockholm - Linköping tur/retur samt 4 timmars fullgasande på banan på en tank soppa!!! :D

Det skulle aldrig gått med Corvetten.. :mrgreen:

Kan starkt rekomendera detta för det är både nyttigt och roligt. :)

//Ricky.

Re: Licenskurs?

Postat: ons maj 02, 2012 19:38
av Ricky
Då har Racinglicensen dimpit ner i brevlådan. :)

Stort tack till Göran, Ola och CCS Racing för snabb och smidig hantering. Bild

//Ricky.

Re: Licenskurs?

Postat: ons maj 02, 2012 22:20
av 745
Ricky skrev:Då har Racinglicensen dimpit ner i brevlådan. :)

Stort tack till Göran, Ola och CCS Racing för snabb och smidig hantering. Bild

//Ricky.
Tacka Ola, han fixade allt.

Re: Licenskurs?

Postat: lör sep 22, 2012 14:50
av Ubbe
Hej! Nu har jag också tagit racing licens :P
Skit kul var det och vi fick samma regn som Ricky med 5grader :shock:
Har kört 5 mil på banan och 60 mil transport.Det var inte kul att åka på kvällen från Linköping mörkt och spö regn och en motor väg som inte har ordentliga målade linjer :shock:
Och hitta ut och in till Linköping var inte lätt nu när dom bygger om.Till min stora hjälp att hitta ut fick jag av Magnus som också gick kursen (tack :P )
Han körde Corvetten och jag körde audi TT.Bild

Det var en salig blandning av bilar,Ferrari,Porsche,Aston martin,tvr,Volvo kombi mm

Bild

Ps Vänta inte gå KURSEN :!: :P
Det här skulle man ha gjort för 20 år sedan :mrgreen: Men bättre sent en aldrig :mrgreen:

Re: Licenskurs?

Postat: lör sep 22, 2012 15:40
av Corinthian
Ubbe skrev:Hej! Nu har jag också tagit racing licens :P
Kul! Grattis! Kom ned och sväng lite på Speedfestival 2012 (Mantorp 30/9)... finns platser kvar..
Kräver SMA licens dock men den tar man ju online och är enkel efter man tagit den riktiga SBF-licensen

Re: Licenskurs?

Postat: lör sep 22, 2012 18:38
av Ubbe
Corinthian skrev:
Ubbe skrev:Hej! Nu har jag också tagit racing licens :P
Kul! Grattis! Kom ned och sväng lite på Speedfestival 2012 (Mantorp 30/9)... finns platser kvar..
Kräver SMA licens dock men den tar man ju online och är enkel efter man tagit den riktiga SBF-licensen
Hej! Tack :P
Jag måste skaffa r-däck innan jag åker på bana igen.
Det får bli till nästa år :wink:Då kan jag inte skylla på dåliga däck längre :wink:
Jag kommer att boka en racing kurs här i Stockholm på vår kanten, det var ju jäkla kul med kurs :P

Här kommer det lite frågor :roll:
SBF licensen vem skickar jag den till?
Går det alltid att lösa en SMA licens på nätet? och var gör man det?
Skulle man ta en SMA kurs istället? Är den licensen vanligare nu?
Vad Blir det för kostnad om man måste betala både SBF/SMA licens.

Det här är ungefär som TTA och STCC :mrgreen:
MVH Ubbe

Re: Licenskurs?

Postat: lör sep 22, 2012 19:22
av Corinthian
Ubbe skrev:Här kommer det lite frågor :roll:
SBF licensen vem skickar jag den till?
Går det alltid att lösa en SMA licens på nätet? och var gör man det?
Skulle man ta en SMA kurs istället? Är den licensen vanligare nu?
Vad Blir det för kostnad om man måste betala både SBF/SMA licens.

Det här är ungefär som TTA och STCC :mrgreen:
MVH Ubbe
SBF licensen skickar du till klubben så drar dom den vidare efter attest till SBF.. sen fåru plastkortet.
ring någon av dessa herrar så vet dom nog mer: http://www.clubcorvette.se/Clubfakta/cc ... e_org.html

SMA licensen löser du första gången online, sen är det bara uppdateringskostnad på årsbasis, som för sbf-licensen
Jag tycker att SMA-licensen är mindre seriös då den inte innefattar teori & praktik

För att få köra på olika event måste man ha båda licenserna då det är olika organisationer

Kostnaden för båda licenserna är 850:-/år

Re: Licenskurs?

Postat: lör sep 22, 2012 19:36
av Corinthian
Ubbe skrev:Jag måste skaffa r-däck innan jag åker på bana igen.
R-däck är ju inte ett måste.. det är kul att köra oavsett och man kan sätta hyfsade tider med gatdäck med.. (jag var ju 3a på superstage't med gatdäck)
bromsar kan vara värt att uppgradera innan däck faktiskt, nu när du bytt stolarna

Re: Licenskurs?

Postat: lör sep 22, 2012 20:12
av Ubbe
Tack för info :P
Bromsarna fram är nog ganska bra det sitter nya 2-delad bromsskivor där.
Bak behöver uppgraderas.Finns det billiga kolfiber skivor att köpa och kan man blanda?
Däcken som jag körde på superstage höll bara ett åk sen började bilen att gunga.
Det är inte så stor pris skillnad mellan r-däck och gat-däck.och när jag ändå byter däck så vill jag ha kanon däck!

ps!Har Michelin super sport på audi-TT och körde på kursen nu med 1.5mm kvar på fram däcken.Bilen ligger stadigt och inte så mycket vattenplaning.Blev förvånad att dom fungerade så bra att bromsa med :P
Dom däcken 225#40#18har jag kört ca 5000 mil inte illa :mrgreen:

Jag har uppgraderat föraren också :mrgreen: :mrgreen:

Re: Licenskurs?

Postat: lör sep 22, 2012 23:48
av Corinthian
Ubbe skrev:Bak behöver uppgraderas.Finns det billiga kolfiber skivor att köpa och kan man blanda?
du bör inte blanda materialet i bromsskivorna då de har helt olika arbetstemp.

stål funkar bra i vårt lite kallare klimat även keramiska lirar men måste då bromsas varma för att fungera i tex vanlig trafik.
kolfiber bromsar kommer aldrig upp i arbetstemp på vanlig körning så de är livsfarliga i vanlig trafik..

tänk på att inte ha borrade skivor då dom tenderar att spricka ut i kanten från hålen (stålskivor), stålomspunna slangar (flexar inte) och bra belägg/olja bara... jag rekommenderar Motul RBF 600/660.
Original oljan i min kokade efter 4 varv på mantorp första gången...

Re: Licenskurs?

Postat: sön sep 23, 2012 0:31
av Hejdarn
Tänk också på bromsbalansen eftersom du inte har någon bromsvåg.

Re: Licenskurs?

Postat: sön sep 23, 2012 0:42
av Mange_C5
Ubbe skrev:Tack för info :P
Bromsarna fram är nog ganska bra det sitter nya 2-delad bromsskivor där.
Bak behöver uppgraderas.Finns det billiga kolfiber skivor att köpa och kan man blanda?
Däcken som jag körde på superstage höll bara ett åk sen började bilen att gunga.
Det är inte så stor pris skillnad mellan r-däck och gat-däck.och när jag ändå byter däck så vill jag ha kanon däck!

ps!Har Michelin super sport på audi-TT och körde på kursen nu med 1.5mm kvar på fram däcken.Bilen ligger stadigt och inte så mycket vattenplaning.Blev förvånad att dom fungerade så bra att bromsa med :P
Dom däcken 225#40#18har jag kört ca 5000 mil inte illa :mrgreen:

Jag har uppgraderat föraren också :mrgreen: :mrgreen:
Grattis till licensen :)
Varför funderar du på kolfiberskivor? Kör du så hårt?? :shock:

Som ett inlägg angående bromsar för lite banåka.
En beskrivande bild från racet i Falkenberg som visar vad vi utsätter bromsarna för när man använder racebelägg och r-däck vid inspirerad bankörning/tävling.

Bild
Foto: Henrik Eldholm Svenljunga

Jag använder flytande skivor fram, fräscha originalskivor bak, originalok med originalkolvar runt om, racebelägg, ATE Superblue för 200:-/litern, stålspunna slangar, bromskylning och r-däck. Racet var på 20 varv och bromsarna höll racet igenom trots stora delar standard.

En medtävlande (Magnus Skarp) var än värre :shock:
Tyvärr har jag inte hans setup i huvudet men vill minnas att den är liknande med originalok osv.
Bild
Foto: Henrik Eldholm Svenljunga

Re: Licenskurs?

Postat: sön sep 23, 2012 9:49
av 745
Ubbe skrev:Hej! Tack :P
Jag måste skaffa r-däck innan jag åker på bana igen.
Det får bli till nästa år :wink:Då kan jag inte skylla på dåliga däck längre :wink:
Jag kommer att boka en racing kurs här i Stockholm på vår kanten, det var ju jäkla kul med kurs :P

Här kommer det lite frågor :roll:
SBF licensen vem skickar jag den till?
MVH Ubbe
Grattis till licensen :D Kontakta Ola CCS Racing så fixar han allt.

Köpa grejor är kul :D och dyrt :evil: .
Frågan är vad man behöver och hur mycket det ger :?:
Som du säkert redan vet har R-dåcken högre arbetstemperatur än gatdäck, vilket gör att dom lämpar sig utmärkt för bankörning/racing men om du ska köra superstage spelar det inte lika stor roll eftersom du då ofta kör med för låg arbetstemperatur.
Mange har redan skrivit om vilken setup han kör med i CCS Racing Cup.
Jag tror att det kan räcka med R-däck, racebelägg, bromskylning & ev. bromsslangar, men efter första racet vet jag mer :D / :cry:
Självklart kommer jag att köra C5Z06 :mrgreen: