Sida 1 av 1

Kompressor!!!

Postat: fre sep 24, 2004 16:31
av madcow
Hittade en beggad kopressor - ProCharger som varit monterad på en C4:a... :)

Läste lite på www.procharger.com, dj...a anamma - 50-100% mer HK :twisted:

Någon som har erfarenhet av detta ?
- Håller maskin ?
- Håller lådan ? - Min är ju förstärkt med andra lameller och lager numera..
- Vad säger bakaxel och knutkors?

Vad mera behöver man modda?

Sist men inte minst - vad säger besiktningen när man kommer med +500hk :shock: :shock: :shock:

Kompressor

Postat: fre sep 24, 2004 22:05
av Ingo
Var själv sugen på kompressor för några år sedan,men mycket jobb är det och problem kan det bli.
Först och främst så gäller det ju att motor och låda är just,men även knutar o dyl.Det blir ju mer belastning och högre värme,så har bilen inte kraftigare kylare och oljekylare bör den väl kompletteras.Högre effekt kräver bättre bromsar,så är det en 86 du har så är väl sånt lite pjent också.Lådan blev ju förstärkt 88(antagligen på samma sätt som din förstärkts nu,så det är väl bra.Sedan är det vilken typ av kompressor man ska ha.Pro charger finns det mest av begagnat,men hört mycket skit om den.tydligen ger den ifrån sig mycket värme,så intercooler är ett måste,man påstår även att de flesta haverierna händer bilar med procharger.(men den är ju billigast). Paxton är väl eljest vad folk brukar eller utvecklingen Vortech som haft matchade paket till vetten.TPIS sålde väl dom,kanske det går att plocka ihop någon sats även idag.Klubben har ju haft en del kompressor bilar,bland annat ordföranden Kennet Dahlgren hade ju en 90 med kompressor,han har jag pratat kompressor med.
Men det blir dyrt,och det kommer inte att hålla om du kör "som vanligt".Förresten visst finns det någon svensk kompressortillverkare också?,den tar kanske mindre plats för i corvetten blir det trångt,man måste skära i förstärkningarna i huven,flytta generator,in med ett annat luftfilter plus en massa annat.

Postat: fre sep 24, 2004 23:38
av madcow
Kör en -90:a, th700 låda, renoverad och förstärkt för två dagar sedan.
ABS bromsar mm.
Enligt procharge är det " bolt on " - dvs inget kapa eller skära,
ställbart laddtryck.
Och enligt uppgift så skall det inte vara några problem att installera - går på en helg.
Det som möjligtvis skulle oroa mig är vevstakar och ramlager, men om man håller sig tilll 6 PSI laddtryck skall den bara ge 35-40% mer effekt.
Skulle tippa på att jag ligger mellan 275-300hk just nu, 500+ nm vilket innebär att jag skulle hamna på knappt 400hk - och det är ju hanterbart MEN den stora frågan är hur mycket det gör på vridet.....

Kylning/värmeutvecklling säger du - är en kompressor värre än traditionellt trim ? som tex portning, kammar etc. Eller är det bara effekten som ger extra värme ? I så fall kan man väl montera en fet oljekylare eller ?

Postat: lör sep 25, 2004 10:01
av M Nordin
Hej,

kolla vetteforum.org och JoBys -84 med Vortech. 2 rasade lådor och en bakaxel och han har inte - än - några 500 hk.

Se även thirdgen.org (?), avd "poweradders" ang ATI's bolt on och manualer.

Ej besiktingsbart men inte omöjligt att plocka av någorlunda enkelt

Vill minnas att stakarna i CSB är klenare fr o m -88, du har väl inte smidda kolvar heller?

MVH

MN

Postat: lör sep 25, 2004 17:35
av Jake
Mitt första inlägg på det här forumet.. :)

Har haft kompressor i bilen i två år snart procharger 600B med intercooler.. Min effekt ökning blev ca 55% med 8 PSI ladd.. Jag har en 85'a man vilken passar utmärkt för överladdning redan från fabrik.. Den har ju smidda kolvar bra LCA på cammen 8.5 i komp osv.. Det enda problemet jag har haft är att bränslepumpen är lite för kraftig..

Köpte ett kit beggat, var egentligen avsett för LT1 men det gick bra att få in med lite vilja.. Räkna med att det tar mer än helg om man inte stressmekar.. Det är inte svårt men det är en del pyssel, men det är ju bara roligt :)..

På en helt org 350 bli inte förvånad om vridet hamnar på 700-800 nm.. Ett sånt vrid ätar dana 36'an och automater till frukost.. Jag har dock inte haft några problem med varken låda eller bakaxel.. Däremot slirade kopplingen konstant innan jag bytte 8) ..

Värmen har jag inte haft några problem med än.. både olja och vatten håller sig stablia.. dessutom så sitter det en oljekylare org på L98.. Vidare så går motorn väldigt sällan med överladdning..

90'an har vanliga gjutna kolvar och egentligen lite för högt komp.. Har även hört ringarna vara en mycket svag länk..

Den svenska Lysholm kopressorn har dom bästa egenskaperna av både centrifugal och roots :)
http://www.lysholm.se/
http://www.whipplesuperchargers.com/ (försäljningsorganisationen)

Postat: lör okt 16, 2004 8:05
av MJ
Jake: Har du några tider efter kompressorkonverteringen?

Postat: sön okt 17, 2004 17:02
av Jake
Tyvärr inte.. Vi har flummat lite med stoppur osv 0-100 men det blir ju bara missvisande.. Men det skjuter på bra det vet jag :D.. Ska ju i med toppar, cam, porta plenum mm så effekten kommer ju att öka.. men jag det hade varit kul att ske skillnaden på org bil..