Sida 1 av 1

Tomgångsjustering

Postat: tor sep 30, 2004 21:07
av madcow
Häpp!

Skulle behöva höja tomgången 50-100 varv...
Hur gör man :?:
Räcker det att pilla lite på skruven på gasspjället som på "vanliga" bilar - eller måste man göra något magiskt :?:

Kanske skall tillägga att jag har en 350 TPI....

Postat: fre okt 01, 2004 6:52
av gta324
Skall du göra det rätt skall det ändras i chippet.

ECM använder bl.a IAC för att erhålla det värdet som finns i chippet, tvingar du spjället att vara öppet med kommer ECM att stänga IAC helt då den vill sänka rpm till värdet i chippet.(På 90-92 TPI ändras även tändning +/- 5 grader så fort rpm avviker från värdet i chippet.....)

Prova och se hur det går, men skall det göras rätt så blir det ett nytt chip....

Postat: fre okt 08, 2004 18:25
av madcow
Kom just från besiktningen.... Gick igenom med vis tvekan - mest för att snubben gillade vad han såg tror jag :wink:

Avgasvärdena var inte helt OK, Lambda värdet låg högt
likaså syret....

Kan detta bero på att jag bytt throttlebody ?
Det är efter det som tomgången är lite låg, samt att del fladdrar lite..

Finns det någon verkstad med händig elektronik meck i nordvästra Stockholm ?

Postat: fre okt 08, 2004 19:17
av Lasse-HBG
hur blev bilen för övrigt att köra? kännbar skillnad eller?

Postat: lör okt 09, 2004 17:52
av madcow
Betydligt bättre gasrespons var det mets märkbara resultatet
MEN jag hade ett glapp i spjällaxeln på det gamla så jag är inte 100 på hur mycket det gjorde....

Skall det bli någon riktig skillnad skall man väl port plenum och runners också - jag antar att de inte är polerade från början...

Postat: lör okt 09, 2004 21:18
av Jake
för att höjja tomgången gör du själv med en kryssmejsel och mutlimeter.. Skruva upp tomgången så mycked du nu behöver.. Skruven bakom en liten metallbit typ där gasvajern sitter.. Sedan sjuterar du TPS (sensorn som sitter på axeln genom TB'n) så att den står på 0.64V, detta görs med motorn avslagen och tändningen på ..

Ett större själhus ger typ 2hk på annars oförändrad motor.. Att man tycker att bilen blivit rappare beror på att man omedvetet gasar hårdare eftersom TB'n släpper igenom mer luft vid samma spjälvinkel.. Ska du porta plenum och runners så glöm inte att fixa till topparna också.. Det minsta flödet är det som motorn känner..

Lycka till

Postat: sön okt 10, 2004 14:09
av madcow
Tack för tipset Jake,
TPS sensorn - vad gör den ?
Sitter det någon form av potetiometer på den eller ?

Postat: sön okt 10, 2004 18:25
av Jake
TPS ( Throttle Position Sensor).. Den mäter Spjälvinkeln, står den fel så får datorn för sig att man gasar när man inte gör det så då blir det pankaka..

Postat: mån okt 11, 2004 6:42
av gta324
Läs min post igen för korrekt justering av tomgång..........

Större spjällhus skal inte påverka avgasvärden osv.....

Postat: mån okt 11, 2004 16:03
av madcow
Antar att jag får jacka in någon digitalpryl och kolla läget...
Maskin går inte helt rent på låga varv, och tomgång...
Varvet far lite upp och ner - MEN jag får inger "service engine" signal..

Det hela började efter byte av throttlebody och renovering av lådan...
Känns som om det blir värre och värre - kan det sita någon skit någonstans......

Det var enklare innan all elektronik kom till, bara att skruva lite och testa sig fram tills det funkar som det skall - OK man spar en del soppa men...

Postat: mån okt 11, 2004 16:07
av gta324
scannar du av den kan jag kika på scanfilen.....

Postat: mån okt 11, 2004 16:11
av madcow
Någon som har en scanner att låna ut ?
Eller finns det något vettigt som man kan plugga in på PC:n ?

Postat: mån okt 11, 2004 19:33
av Jake
Prova med att höjja på min sätt först.. Min motor orkade nämligen inte dra kompressorn på tomgång.. Avhjälptes lätt med med höjjning av tomgång..

Postat: mån okt 11, 2004 21:37
av madcow
Jake,
Var mäter jag spänningen ?
Mellan kabeln på TPSen och jord/blocket ?

Postat: tis okt 12, 2004 6:32
av gta324
gratis prg.
http://www.moates.net/zips/ECM852.ZIP

Kabel kan jag fixa eller gör du en själv, sök efter ALDL kabel på nätet...

Har inga färdiga kablar för tillfället, de är slut...

Postat: tis okt 12, 2004 13:47
av Jake
Gå till sybehörslådan och hämta två nålar:D.. Stick sedan in dom FÖRSIKTIGT längsmed kabeln, in i kontakt sockeln.. obs stick inte hål i kablen.. sedan har du metall som du kan mäta på.. Kommer inte ihåg på rak arm vilken kabel som är vilken.. men Det är +12V, Jord och signal du ska mäta mellan signal och jord..

Postat: tis okt 12, 2004 14:26
av gta324
Det är mellan de två översta och det är

Överst- Jord
Mitten- Signal
Underst- 5+ volt reference

Postat: tis okt 12, 2004 17:22
av Jake
Ja visst är det +5V :oops: måste ha sovit, eller nåt :wink: ..