Sida 1 av 1
Fälg frågor
Postat: tor jan 23, 2014 9:37
av Double A
Hej på er, jag är ny här och behöver er hjälp kära vänner.
Jag har börjat bygget av en (förhoppningsvis) kul och vettig sportbil, den kommer att baseras på Corvette C5 chassi komponenter, hjulupphängningar, bromsar, styrning, div ramdelar etc.
Nu till frågorna.
Original har C5an 10mm scrub radius, hur mycket "vågar" man öka det innan det går ut över vägegenskaperna?
Är det någon där ute som kör med 20" fälgar fram? Om man tänker sig 10" bredd, ET 48 mm kommer jag att kunna svänga?
Tacksam för alla erfarenheter och svar.
Re: Fälg frågor
Postat: tor jan 23, 2014 15:48
av Bengt
Ja det skall gå bra. 11" fälgar fram med 65mm offset och spacer på 20mm skall funka bra enligt de som har dem. Jag har 9,5" fram bara med 285/30-18 däck och bilen spårar ingenting.
Re: Fälg frågor
Postat: fre jan 24, 2014 9:29
av Double A
Tack Bengt.
Det låter som att man vågar öka scrub utan otäcka upplevelser.
Vet du vilket ET du har på dina fälgar Bengt?
Några andra som har erfarenhet i ämnet?
Re: Fälg frågor
Postat: fre jan 24, 2014 12:21
av Bengt
Vetefan vad jag har glömmer det jämt !
Original c5z06 har fram 17x9.5", 54mm offset
bak 18x10.5", 58mm offset
Så det är väl en bra utgångspunkt !
Sen beror det på däckomkrets men iaf en fingervisning.
I praktiken justerar man ju offset så att hjulen inte hamnar för långt in eller ut,
få tänker nog på scrub radien, men det verkar ju funka bra ändå
Man får tyvärr inte lätt tag på fälgar som har "rätt" offset utan det blir spacers mm..
Re: Fälg frågor
Postat: fre jan 24, 2014 21:23
av Double A
Nej det verkar va svårt om man vill åka med lite större fälgar och samtidigt ha "rätt" scrub radie.
I och med att mitt bygge blir ett amatörbygge så gäller det att bygga både säkert och så Sfro blir nöjda

Re: Fälg frågor
Postat: mån feb 03, 2014 23:00
av Double A
Framvagnsgeometri var tydligen ett för avancerad ämne för medlemmarna på detta forum...
Tack Bengt för dina svar

Till er andra, tack för ert varma mottagandet av en ny medlem!
Re: Fälg frågor
Postat: tis feb 04, 2014 0:01
av Bengt
Re: Fälg frågor
Postat: tis feb 04, 2014 0:06
av Bengt
Re: Fälg frågor
Postat: tis feb 04, 2014 13:25
av 745
Double A skrev:Framvagnsgeometri var tydligen ett för avancerad ämne för medlemmarna på detta forum...
Tack Bengt för dina svar

Till er andra, tack för ert varma mottagandet av en ny medlem!
Hej och välkommen till forumet

, och jag tror du har rätt, ingen eller väldigt få på detta forum har praktiska erfarenheter utav hur så kraftiga förändringar utav framvagnsgeometrin påverkar bilen eftersom majoriteten kör Corvetter där man inte har gjort så kraftiga modifieringar.
Men jag önskar dig lycka till med bygget och det vore kul att få en återkoppling till hur resultatet blev så kanske vi lär oss något.

Re: Fälg frågor
Postat: tor feb 06, 2014 9:36
av Double A
Man behöver ju inte göra några kraftiga ombyggnader för att ändra scrub radien, det räcker med att byta fälgar till annan dimension eller ET.
Men det kan säkert vara så att merparten inte tänker på det tyvärr.
Om det kan vara av intresse så lägger jag gärna upp lite bilder på bygget när det är mer igång, det är ju dock baserat på en C5a, fast lite förlängt hjulbas och chassit är ca15 cm för smalt så det får breddas, och motorn ska ju inte ligga fram, dessutom saknar den 4cylindrar. Men annars är det nästan original
Jag väntar bara på sista lådan med karossdelar, sedan drar ja igång !
Re: Fälg frågor
Postat: tor feb 06, 2014 10:43
av Bengt
Allt som dämpar självmordtankarna i vinterhelvetet emottas med öppna armar

Re: Fälg frågor
Postat: tor feb 06, 2014 14:06
av 745
Double A skrev:Man behöver ju inte göra några kraftiga ombyggnader för att ändra scrub radien, det räcker med att byta fälgar till annan dimension eller ET.
Om det kan vara av intresse så lägger jag gärna upp lite bilder på bygget när det är mer igång, det är ju dock baserat på en C5a, fast lite förlängt hjulbas och chassit är ca15 cm för smalt så det får breddas, och motorn ska ju inte ligga fram, dessutom saknar den 4cylindrar. Men annars är det nästan original
Jag väntar bara på sista lådan med karossdelar, sedan drar ja igång !
Hej, vi har olika uppfattningar om vad som är kraftiga förändringar (inget fel i det), jag som kör bana skulle aldrig komma på tanken att sätta på så mycket större och tyngre hjul
Ha det bra och lycka till med bygget, jag tror att det är flera som ser framemot lite bilder.

Re: Fälg frågor
Postat: fre feb 07, 2014 9:31
av Double A
Ja ofjädrad vikt är ännu en parameter som troligtvis inte så många tänker på (inkl mig). Kan tro att det märks om man kör bana.
Tack för den! Nu är det inte bara fälgdimensioner och ET jag behöver tänka på utan vikt också
Jag lovar att lägga upp lite bilder när bygget drar igång mer på allvar, skulle tro att ni har massa att lära mig när det gäller C5an.