Sida 1 av 2
Byte SB till BB
Postat: mån mar 17, 2014 16:22
av hasseh
Sent om sider så har mitt byte till BB kommit igång. Motorn som ska i är en Appelgren byggd 427 som är borrad till 433. Ingen supervåldsam sak men är bromsad till 523hk och 650Nm.
När jag fick ta över den hade den gått ca 100 mil.
Förmodligen en lagom motor för mina behov.
Att lyfta ur gamla motorn var en snabb affär när man fick tillgång till lift för både bil och motor.

Re: Byte SB till BB
Postat: mån mar 17, 2014 16:26
av hasseh
Avgassystemet till Sb är mer eller mindre som nytt men vad hjälper det. Nu ska Hooker sidepipes på istället.

Re: Byte SB till BB
Postat: mån mar 17, 2014 16:29
av hasseh
Ett nytt fäste med spännare för generatorn hittades hos Summit och är här provmonterat.
Vad är det då för jack i ventilkåpan undrar säkert vän av ordning. Vet ej säkert men troligen för en annan montering av generatorn. Motorn har tidigare suttit i en annan C3:a.

Re: Byte SB till BB
Postat: mån mar 17, 2014 16:31
av hasseh
Ventilkåporna är klart mulliga jämfört med de jag varit van vid. Den bakre urfasningen är för bromsservot.

Re: Byte SB till BB
Postat: mån mar 17, 2014 16:34
av hasseh
När man ser båda motorerna bredvid varandra börjar man fundera på om vasselin och skohorn behövs.
Det är onekligen en viss skillnad i storlek.

Re: Byte SB till BB
Postat: mån mar 17, 2014 16:37
av hasseh
Nu startmotor shimsad och klar och nya motorfästen monterade samt växellådan.
Nu börjar det närma sig ett lyft igen.

Re: Byte SB till BB
Postat: mån mar 17, 2014 18:32
av axelg89
Mycket spännande, här väntat på den här tråden
Och allt ser mycket snyggt ut, vilken maskin

Re: Byte SB till BB
Postat: mån mar 17, 2014 18:42
av Kjell.Magnusson
Hejs
Jaha du Hasse.. Nu blir det ingen racing på Vättern runt.. GRATTIS till en mycket frän snurra!

Re: Byte SB till BB
Postat: mån mar 17, 2014 19:29
av hasseh
axelg89 skrev:Mycket spännande, här väntat på den här tråden
Och allt ser mycket snyggt ut, vilken maskin

Har haft motor ståendes i nästan ett år nu så det var på tiden att komma igång.
Re: Byte SB till BB
Postat: mån mar 17, 2014 19:33
av hasseh
magnum skrev:Hejs
Jaha du Hasse.. Nu blir det ingen racing på Vättern runt.. GRATTIS till en mycket frän snurra!

Va ... vadå

inget race Vättern runt..... vad menar du
Ja motorn är mer än vad jag kunde önska mig. Tidigare nyttjare byggde sig en värre sak fast han lagt ner sexsiffrigt i den här.
Man kan inte annat än vara glad att man har sådana bekanta.
Re: Byte SB till BB
Postat: mån mar 17, 2014 19:57
av Ricky
Tjusigt!
Det är aldrig fel att byta en smallblock till eb bigblock.

Re: Byte SB till BB
Postat: mån mar 17, 2014 20:01
av hasseh
Ricky skrev:Tjusigt!
Det är aldrig fel att byta en smallblock till eb bigblock.

Hoppas du har rätt i det Ricky...... och det känns så. Med lite flyt så kan jag nog göra en första uppstart nästa helg.
Fast flyt är väl det sista man har när man håller på med gamla bilar

Re: Byte SB till BB
Postat: mån mar 17, 2014 20:06
av Ricky
Det går nog bra.
523 snälla bigblockhästar är inte kattskit, vad är det för toppar på motorn?
Re: Byte SB till BB
Postat: mån mar 17, 2014 20:10
av hasseh
Ricky skrev:Det går nog bra.
523 snälla bigblockhästar är inte kattskit, vad är det för toppar på motorn?
Patriot freedom som är bearbetade av Mats A till det är det ett Edelbrock AirGap insug.
Sitter en Appelgren rullkam i men vet inte så mycket mera om motorn i dagsläget.
Ska ta ett snack med Mats A vid ett senare tillfälle.
Vet du föresten vad man ska ha för motorolja till en sådan har sak?
Re: Byte SB till BB
Postat: mån mar 17, 2014 20:20
av Ricky
Jag som också kör med rullkam kör på Statoils Racingway syntetolja.
Länk:
https://external.statoilfuelretail.com/ ... 25W-50.pdf
Den är kanske overkill för gatbruk men tål höga temperaturer bra och används i många offshore racing båtmotorer pga sin tålighet.
Annars har säkert den mkt kompetente Appelgren ett bra förslag.

Re: Byte SB till BB
Postat: mån mar 17, 2014 20:26
av hasseh
Ricky skrev:Jag som också kör med rullkam kör på Statoils Racingway syntetolja.
Länk:
https://external.statoilfuelretail.com/ ... 25W-50.pdf
Den är kanske overkill för gatbruk men tål höga temperaturer bra och används i många offshore racing båtmotorer pga sin tålighet.
Annars har säkert den mkt kompetente Appelgren ett bra förslag.

Ja han ska väl vet om någon. Är lite rädd för syntetoljor i de har motorerna sen jag hade det i min Camaro. Blev massa lustiga ljud efter att jag kört en 50 mil trots att Persåker lovade att det var helt ok med det han sålde.
Re: Byte SB till BB
Postat: mån mar 17, 2014 22:52
av Ricky
Jag har kört min maskin i 3 år nu på Statoil Racingway synteten utan några konstigheter.

Re: Byte SB till BB
Postat: tis mar 18, 2014 8:50
av Meatos
Kul projekt, lycka till! Hoppas du får igång den snabbt så du får njuta så mycket som möjligt. Nyfiken på vad det är för specs på motorn så återkom gärna när du vet

Re: Byte SB till BB
Postat: tis mar 18, 2014 9:14
av hasseh
Ricky skrev:Jag har kört min maskin i 3 år nu på Statoil Racingway synteten utan några konstigheter.

Jag antar att Persåker hade någon form av fog för det han sa men jag har samtidigt hört flera som råkat ut för samma sak så man vet inte vad man ska tro.
I vilket fall som helst så får jag konsultera Mats A och jag antar att det inte är otroligt att han precis som du rekommenderar syntet.
Re: Byte SB till BB
Postat: tis mar 18, 2014 9:16
av hasseh
Meatos skrev:Kul projekt, lycka till! Hoppas du får igång den snabbt så du får njuta så mycket som möjligt. Nyfiken på vad det är för specs på motorn så återkom gärna när du vet

Förhoppningen är att motorn ska sitta i efter kvällens övningar och att den ska ha provstartats i helgen. Vill ju inte missa den fina vår vi har just nu

Re: Byte SB till BB
Postat: tis mar 18, 2014 9:38
av Ricky
Ang oljevalet så är det nog för motorn inte sämre med en mineralolja om man inte ska belasta den hårt.
Den oljan jag kör på är som sagt var en racingolja som klarar betydligt högre temperaturer innan oljefilmen brister än många andra oljor och är definitivt overkill för ren gatkörning och en eller annan striprunda.

Re: Byte SB till BB
Postat: tis mar 18, 2014 13:31
av hasseh
Ricky skrev:Ang oljevalet så är det nog för motorn inte sämre med en mineralolja om man inte ska belasta den hårt.
Den oljan jag kör på är som sagt var en racingolja som klarar betydligt högre temperaturer innan oljefilmen brister än många andra oljor och är definitivt overkill för ren gatkörning och en eller annan striprunda.

Ingendera är aktuellt för mig men jag ska slå en signal och kolla för att vara säker.
Re: Byte SB till BB
Postat: tis mar 18, 2014 15:26
av hasseh
Ricky skrev:Ang oljevalet så är det nog för motorn inte sämre med en mineralolja om man inte ska belasta den hårt.
Den oljan jag kör på är som sagt var en racingolja som klarar betydligt högre temperaturer innan oljefilmen brister än många andra oljor och är definitivt overkill för ren gatkörning och en eller annan striprunda.

Pratade med Mats A och vanlig mineralolja ska det i den.
Re: Byte SB till BB
Postat: tis mar 18, 2014 22:05
av hasseh
Då hade dagen kommit för det stora lyftet och fått upp motorn för vidaretransport ner i ramen när man kommer på...... fan skulle ju fixa fästet till servopumpen också.
Blev till att ställa tillbaka allt på pallen och börja fixa modifiera servofästet. Aldrig få man vara riktigt glad

Re: Byte SB till BB
Postat: ons mar 19, 2014 21:44
av hasseh
Med skohorn och vasselin och en och annan svordom så sitter nu motorn på plats
Hur gick det med servofästet då undrar kanske vän av ordning..... jo åt h...te med det bekymret skjuter vi på morgondagen.
Re: Byte SB till BB
Postat: tor mar 20, 2014 8:34
av Ricky
Passar inte ditt servopumpsfäste i bilen?
Jag fick leta länge innan jag hittade ett.
Re: Byte SB till BB
Postat: tor mar 20, 2014 9:26
av hasseh
Ricky skrev:Passar inte ditt servopumpsfäste i bilen?
Jag fick leta länge innan jag hittade ett.
Nä tyvärr. Tänkte dessutom lite fel när jag modifierade det som satt på SB för att ha tills jag fick tag i ett som passade.
Har du nogon länk till det du fick tag i?
Re: Byte SB till BB
Postat: tor mar 20, 2014 9:36
av Ricky
Jag köpte detta fäste:
http://www.jegs.com/i/JEGS+Performance+ ... 7/10002/-1
Det är lite "plocke-pinn" att montera men det hamnar där det ska och passar fint i Corvetten och mot dennes lite speciella framvagnsbalk.
Re: Byte SB till BB
Postat: tor mar 20, 2014 11:53
av hasseh
Fick inte länken att funka men jag tror att jag listade ut vilken du har i alla fall. Kan det vara 555-60707 som är produktnummret?
Re: Byte SB till BB
Postat: tor mar 20, 2014 12:29
av Ricky
Det stämmer.
Så här beskriver dom fästet på hemsidan:
JEGS Performance Products 60707 - JEGS Billet Aluminum Power Steering Brackets
JEGS Performance Products#555-60707
Billet Aluminum Power Steering Bracket
Big Block Chevy
Short Water Pump