Sida 1 av 2

Tappa ut automatväxellådsolja???

Postat: ons dec 01, 2004 22:00
av Terner
Döm om min förvåning min 400 låda har ingen avtappning i tråget...

Står Hydramatic product of GMC på det

Sugrör eller annat förslag?

/Terner

Postat: ons dec 01, 2004 22:18
av Jake
:D Ta en stor balja sedan ber då någon du inte gillar att följa med dig och hålla baljan under tråget.. lossa samtliga skruvar från olje trågen och sätt en skruvmejsel i packningen och bänd bort..

FLOOOOSCHHHH säger det när baljan fylls och det skvätter DexronIII över stackarn som håller baljan.. När du ändå har tråget nere så sätter du i en plugg från Mr.gasket kostar nån hundring hos hansen.. Och sätt inte pluggen mitt under utan på kanten så att den ligger horizontellt.. Det är inte så kul att köra loss den i närmsta fastgupp..

Postat: ons dec 01, 2004 22:26
av ornet
Jädrigt bra tips Jake.
Har nyss inskaffat en och naturligtvis tänkt sätta den enligt instr. undertill.
Bra att ha kontakt med tänkande människor. :D

Postat: ons dec 01, 2004 22:43
av frisk
Vad heter han/hon som får hålla i baljan? :roll:

Postat: ons dec 01, 2004 23:35
av Peter
Nackdelen med att montera plugg e att man kanske blir lite bekväm o skiter i att byta filtret.. :cry:

Postat: tor dec 02, 2004 0:17
av 2QIK4U
Som Jake sa har du ett ypperligt tillfälle att sätta dit en plugg....i och med att jag antar du har en 400 låda antar jag du har en del av tråget som är lite grundare,,,där kan man sätta den om du vill ha den nedåt,,,,annars är jag ifs tveksam ifall pluggen ärven på det djupa stället hamnar under nivån för vxl lådsbalken,,,dvs den tar smällen inna du lägger tråget/pluggen i asfalten,,,
mvh

Postat: tor dec 02, 2004 10:26
av M Nordin
jake åker som jag C4 och har ingen växellådsbalk. Har riktat tråget både på motor och låda så plugg under går bort på dessa bilar.

Fö så kan man tömma lådan genom att lossa ledningen till oljekylaren...

MVH

MN

Postat: tor dec 02, 2004 12:14
av Terner
Alltså har ett nytt fint kromat tåg med plugg på sidan som jag ska sätta dit. Men tömma genom ledningen till oljekylaren måste väl ge minmst 4 liter kvar i tråget ????


/Terner

Postat: tor dec 02, 2004 12:55
av 2QIK4U
M Nordin skrev:jake åker som jag C4 och har ingen växellådsbalk. Har riktat tråget både på motor och låda så plugg under går bort på dessa bilar.

Fö så kan man tömma lådan genom att lossa ledningen till oljekylaren...

MVH

MN
OPS! sorry trodde det var en C# vi pratade om i den här tråden,,,*ler ödmjukt*

Postat: tor dec 02, 2004 12:57
av Terner
Jo de va de från början i alla fall....och om jag inte är alltför desorienterad så är vi på C3 forum eller?

Fast jag förstår grabbarna som kör C4 att dom är med här för på deras forum är det ju ganska dött.

C3 forever

/Terner

Postat: tor dec 02, 2004 13:40
av M Nordin
Javisst, C4 åkare har inget för sig än att förpesta andra forum... Tömma via kylaransltutningen var just för att slippa få en kubikmeter olja över sig - tråget skall ned för filterbyte iaf vilket jag trodde var underförstått men det kanske är annorlunda om man åker BB C3 med 400...

MN

Postat: tor dec 02, 2004 15:40
av Terner
Jo klart tråget ska ner...iofs kan jag ju´ta ut lådan med oljan i men tänkte minimera spillet på garagegolvet.

Slangen till oljekylen går in 12-14 cm över bottennivån, tyckte de va lite högt men ok då

/Terner

Re: Tappa ut automatväxellådsolja???

Postat: tor dec 02, 2004 15:53
av Lars J
[quote="Terner"]Döm om min förvåning min 400 låda har ingen avtappning i tråget...

Nä du så är det! Ta en stor balja och lossa försiktigt så funkar det. Har du dessutom en garagekompis till hjälp som kan behöva din gamla olja till sin rostiga bil så blir du av med oljan samtidigt! :twisted:
P.Vers

Postat: tor dec 02, 2004 16:10
av M Nordin
Terner: OK så här gör jag:

1
Lossa lämpligt rör på oljekylaren som du kan trä en genomskinlig slang på som leder oljan i en balja.

2
Starta bilen och låt den gå på tomgång i P tills du ser luftbubblor i slangen - stäng av.

3
Nu kan du ta ned tråget utan griseri, byta filter etc, montera

4
Fyll till rek nivå (2-3 liter på de lådor jag skruvar på)

5 upprepa 2 och 4 ytterligare 2 gånger.

6
Ta bort slangen, skruva dit kylarröret, kolla nivån igen enligt rek.

MN

Postat: tor dec 02, 2004 16:39
av 2QIK4U
Annars kan du lika gärna göra så här....Märk ut var du ska sätta pluggen,,,,körna,,,borra hål där med liten borr....ha spilloljehink redo stäng av borrmaskin så fort du går igen om ..låt oljan dränera via det lilla hålet ner i utsedd bunken...när det slutat rinna demontera resten...
mvh

Postat: tor dec 02, 2004 18:18
av Jake
Jake skrev::D Ta en stor balja sedan ber då någon du inte gillar att följa med dig och hålla baljan under tråget.. lossa samtliga skruvar från olje trågen och sätt en skruvmejsel i packningen och bänd bort..

FLOOOOSCHHHH säger det när baljan fylls och det skvätter DexronIII över stackarn som håller baljan.. När du ändå har tråget nere så sätter du i en plugg från Mr.gasket kostar nån hundring hos hansen.. Och sätt inte pluggen mitt under utan på kanten så att den ligger horizontellt.. Det är inte så kul att köra loss den i närmsta fartgupp..

"Här stod ett skämt som inte gick hem utan irriterade folk...så därför cencurerade jag det.."

Postat: tor dec 02, 2004 18:29
av M Nordin
Jake: Du är inte heller klubbmedlem va?

MVH

MN

Postat: tor dec 02, 2004 18:45
av 2QIK4U
hmmm låter som några i tråden inte kommer kunna logga in nästa gång vi försöker...*s*
mvh

Postat: tor dec 02, 2004 20:55
av Jake
Jodå jag e clubmedlem.. Det är skrivet med stoora glimten i ögat :D.. det var tänkt att ni skulle dra lite på smilbanden där ute i vinternatten.. Men skämtet gick visst inte hem och då får jag väl be om ursäkt om någon har tagit illa vid sig :? ... Det är svårt med satir i skriven form :( +det är onödigt att hamna på kant med folk i onödan...

Postat: tor dec 02, 2004 22:09
av mrv8
Nu när ni är inne på automaterna.

Vad annser ni att man ska ha för olja i en 400 låda?
Enligt boken ska det vara Dextron2 och en del säger absolut inget annat en del säger Dextron3 är bara en updaterad Dextron2 ingen fara att häla i???

Jag blir aldrig klok på den här frågan kör Valvoline Dextron2 nu.
Som finns hos Hansen Racing kan jag ha Dextron3 eller ska jag fortsätta med Dextron2 ? och hur länge till finns Dextron2 kvar är ju ingen dusin vara längre på vanliga mackar.

Företen nu när ni är inne på plug se up så ni inte monterar pluggen där något sticker ner och när allt är svetsat och klart så aj den gick inte ditt tar i ventilhuset eller liknade. Råka ut för det när vi försökte fälla in en plugg en gång så den inte skulle ta i guppen men det fixa sig fick svetsa lite igen 8)

Mvh
MrV8

Postat: fre dec 03, 2004 0:19
av ornet
Helt ärligt Jake, så var det jävligt kul :lol:
och ännu roligare med din egen censur :lol: :lol: :lol:

Dexron/Humor

Postat: fre dec 03, 2004 9:33
av 2QIK4U
Kör med Dexron 2 så länge det finns 3:an är bara dyrare och ger inte din låda NÅGOT extra för det.....Dexron 2 kommer förhoppningsvis finnas länge framöver...

Humor eller inte är det helt klart vedertaget att Corvetteägare är väldigt tjorviga , omständiga och vetgiriga på ett pos och neg sätt,,,,De vill gärna veta hur insidan ser ut på öljekanalen på trycksidan på automatlådans pump och liknande,,,,inte för att det spelar dem nån roll...men då VET de...Corvetteägare har ofta alltid egna lösningar på saker och ting ocg trots att andra redan provat det nöjer sig inte Corvetteägaren med ett nej utan måste alltid bränna sig på elden först inna man vet att det är varmt,,,,lite åt den sidan är det med den här tråden och antagligen det Jake menar,,,,istället för att 20 pers diskuterar hur man tömmer oljan hade startmannen gåttt ner och gjort jobbet på en gåång och vart klar för ca en vecka sedan...*s* inkl. upptorkning av spilld olja....
Visst! detta är socialt,,,men lite mkt extra tid...
OBS även detta skrivet lite med en ironiserande glimt i ögonvrån...För alla kan vi säkert hålla med om att en Corvette är en av de mest underbara halvfabrikat som tillverkat!!...*s*
Förädlar man den sen finns det INGET på våra vägar som slår en Corvette
mvh

Postat: fre dec 03, 2004 11:41
av Terner
Hehe,

Jo du har rätt på många sätt. Jag kunde ju bara slitit ner tråget torkat upp spillet och sen va de fixat hehe.

MEN varför i helvete finns det ingen plugg undrar man så klart och så är det kört liksom....måste få veta...

Klart det är makabert att det blir till ett 2 sidors inlägg på forumet, men å andra sidan blev det ju några garv med..

Vänta bara tills jag börjar plocka isär lådan ,,,,Nja skämt åsido lämnar den nog till ett proffs för genomgång. :lol:

/Terner

Re: Dexron/Humor

Postat: fre dec 03, 2004 14:08
av Jake
Egna lösningar gärna så komplicerade som möjligt vill vi ha :D... Skämt å sido, det är bra med många infallsvinklar så förstår man vad man gör.. om någon säger gör SI för jag e störst bäst och vackrast, och nån annan säger gör SÅ för det funkade för mig.. Så kollar man ju på bägge infallsvinkalrna, och plockar russinen ur kakan, även om det flesta här inte släpar ut svärmor i garaget :lol: ...
2QIK4U skrev:Kör med Dexron 2 så länge det finns 3:an är bara dyrare och ger inte din låda NÅGOT extra för det.....Dexron 2 kommer förhoppningsvis finnas länge framöver...
Som jag har hört så tillvarkas inte Dexron II längre.. utan om man hittar Dexron II på hyllan så är det gammal restolja som är kvar som är svår att bli av med.. Alternativt så är det Dexron III i flaskan, men den är märkt dexron II för inbitna corvette fantaster vägrar köpa nåt annat än det som kommer från stenåldern, och kanske var bra då :D.. Hur många här mer än jag har sprungit och letat efter DOT3 (eller DOT2) innan ni kom på att DOT4 är samma sak fast bättre?? 8)...

Förresten Dexron III MÅSTE vara bättre om man han en converter som stallar lite mer än ORG eftersom den är mer temperaturstabil.. Samt att den klarar högre tryck innan den bryts ner.. iofs rullar våra bilar ganska lite men ändå :?

Peace 'n luv kör försigtigt det snöar :wink:

Postat: lör dec 04, 2004 15:53
av M Nordin
Terner: Jag hade gjort samma sak som GM dvs inte satt dit en plugg pga
a) skall "all" olja bytas måste man rigga slangen på kylaren och då kan man tömma första skvätten på så sätt också. Den lilla mängd som återstår är ju inget hinder eftersom tråget skall ned för filterbytet.
b) pluggen kostar pengar...

MVH

MN

Re: Dexron/Humor

Postat: mån dec 06, 2004 3:10
av mrv8
2QIK4U skrev:Kör med Dexron 2 så länge det finns 3:an är bara dyrare och ger inte din låda NÅGOT extra för det.....Dexron 2 kommer förhoppningsvis finnas länge framöver...
Jake skrev: Som jag har hört så tillvarkas inte Dexron II längre.. utan om man hittar Dexron II på hyllan så är det gammal restolja som är kvar som är svår att bli av med.. Alternativt så är det Dexron III i flaskan, men den är märkt dexron II för inbitna corvette fantaster vägrar köpa nåt annat än det som kommer från stenåldern, och kanske var bra då :D.. Hur många här mer än jag har sprungit och letat efter DOT3 (eller DOT2) innan ni kom på att DOT4 är samma sak fast bättre?? 8)...

Förresten Dexron III MÅSTE vara bättre om man han en converter som stallar lite mer än ORG eftersom den är mer temperaturstabil.. Samt att den klarar högre tryck innan den bryts ner.. iofs rullar våra bilar ganska lite men ändå :?

Peace 'n luv kör försigtigt det snöar :wink:
*hmmm*

okej då kan jag prova Valvoline maxlife ATF då ? Tänkte jag skulle se om mina fuktande packningar pigga upp sig lite då och det vart helt täta.
Utan att plocka ner och bytta dom.

Stort tack för era svar i ämnet.

Mvh
MrV8

Postat: tor dec 09, 2004 18:14
av Terner
Hur många liter går det i en 400-låda?
/Terner

Postat: fre mar 04, 2005 9:43
av gbak
Skall precis till och byta filter/olja. Var i Stockholmtrakten hittar jag en sån där plugg att sätta dit?

Terner: Fick du reda på hur många liter lådan innehåll?

Postat: fre mar 04, 2005 10:01
av Terner
gbak skrev:Skall precis till och byta filter/olja. Var i Stockholmtrakten hittar jag en sån där plugg att sätta dit?

Terner: Fick du reda på hur många liter lådan innehåll?
Om den varit helt tom ska det visst gå på 12 liter, men fyller i 7 sedan startar jag upp och fyller till rätt nivå. Om du bara byter filter/olja så tror jag inte det går på mer än 7 liter. Du kan förstås kolla om du kan tappa ur convertern också den brukar ha en avtappningsplugg den med.

Jag har bytt till ett kromat tråg med plugg(fick det av en hygglig kompis som hade det i gömmorna :D ) men ska nog hålla ett öga på det så läckage inte uppstår. Har hört från många håll att det är dålig precision i dom så befarar att jag får byta till originaltråget igen.
Noterade att packningen till pluggen läckte som ett såll när jag monterat tråget och hällt på litet olja. Så fick byta nylonpackningen mot en kopparpackning och då höll den tätt fint.

/Terner

Postat: fre mar 04, 2005 11:36
av 2QIK4U
Ska Du bara byta det som finns i tråget och oljefiltret behöver Du bar en 4 liter...Det Du har turbin får Du ändå inte ut om du inte har plugg eller lossar rör och krånglar,,,vilket är lite onödigt ifall Du inte bränt lådan/oljan´.
mvh R