Sida 1 av 1
Lätt trim...
Postat: ons dec 01, 2004 22:59
av madcow
Häpp...
Funderade på kompressor tidigare, men jag har slagit det ur hågen för tillfället - för dyrt och "för mycket" Besiktningen får väl frispel
Några bra idéer/tips
Någon som gjort något hyfsat ekonomiskt och som ger något....
Skulle vilja komma upp i sisådär 300hk, vridet är OK som det är, lite mer skadar väl inte ....
Har bränsle regulator och 52mm BBK throttle body....
Något måste man väl göa medan man väntar på våren...
Re: Lätt trim...
Postat: tor dec 02, 2004 11:37
av Lars J
[quote="madcow"]Häpp...
Skulle föreslå TPIS ZZ9 kam eller motsvarande och portade toppar. Gärna headers och friare avgassystem. Allt är en plånboksfråga.
30 hk "Kit" som bl.a TPIS säljer ger jag inte mycket för. Där laborerar man med airfol.,luftfilter, högre bränsletryck, etc.
/Lars/
Postat: tor dec 02, 2004 12:08
av Jake
Vad har du för årsmodell?? Tillvägagångssättet är lite olika för olika modeller..
Postat: tor dec 02, 2004 14:06
av kuggen
om du redan har bränsle regulator och 52mm BBK throttle body, så kanske ett par headers är på sin plats, sedan har jag läst ur US tidskrift för nyare gm bilar även äldre för den delen, dessa trim grabbar rekommenderade bakvagns utvxl. före=tidigt i trimningen utav bil. kan ge effekt på 1-2 sek på kvartsmilen. än andra ingrepp i motorn. kul med hästar men ja som sagt...
Postat: fre dec 03, 2004 10:40
av MJ
Den eminente Jesper (Racing) beskriver här hur du får ut de slumrande extra hästarna som finns tillgängliga i TPI-motorn från fabrik genom att lägga ned lite egen tid:
http://camaroforum.mine.nu/viewtopic.php?id=82
Postat: fre dec 03, 2004 21:21
av madcow
kuggen skrev:om du redan har bränsle regulator och 52mm BBK throttle body, så kanske ett par headers är på sin plats, sedan har jag läst ur US tidskrift för nyare gm bilar även äldre för den delen, dessa trim grabbar rekommenderade bakvagns utvxl. före=tidigt i trimningen utav bil. kan ge effekt på 1-2 sek på kvartsmilen. än andra ingrepp i motorn. kul med hästar men ja som sagt...
1-2 sek är helt OK, MEN jag vill ha mer KRÄM.........
utväxlingen fixar jag när jag kommit lite längre....
Postat: fre dec 03, 2004 21:25
av madcow
Rått "bonntrim".... Kan nog lägga lite mer pengar än så....
Har redan bränsletrycksregulator... Man man kaske skulle ha en tuffare pump.......
Det där med 8-10 grader på tändningen hajjade jag inte riktigt

Postat: fre dec 03, 2004 21:26
av madcow
Jake skrev:Vad har du för årsmodell?? Tillvägagångssättet är lite olika för olika modeller..
-90:a...........
Re: Lätt trim...
Postat: fre dec 03, 2004 21:27
av madcow
Lars J skrev:madcow skrev:Häpp...
Skulle föreslå TPIS ZZ9 kam eller motsvarande och portade toppar. Gärna headers och friare avgassystem. Allt är en plånboksfråga.
30 hk "Kit" som bl.a TPIS säljer ger jag inte mycket för. Där laborerar man med airfol.,luftfilter, högre bränsletryck, etc.
/Lars/
hmmmm - Now you're talking.....
Vad går kammen lös på ? Och hur mycket ger det ?
Alternativet är ju att porta plenum och runners också... Någon erfarenhet ?
Postat: lör dec 04, 2004 12:52
av gta324
Hur stor är budgeten?
Kamval beror mycket på vilket insug/toppar man skall köra med.
Comp.cams har trevliga kamaxlar till TPI och de är billigare än TPIS oxå....
Postat: sön dec 05, 2004 13:29
av Lasse-HBG
Tjenare! sitter själv i tankarna att hitta på nåt kul nu under vintern. Tycker det verkar som om ett "mini-ram" eller "super-ram" verkar vara en bra investering. Om det nu stämmer att det ska ge så pass med effekt som det står på infon hos Vette.se
Du som redan har ett trottel hus borde ju kunna få ännu bättre reultat. Du kanske har nån erfarenhet elller hört om för el nackdelar?
Postat: sön dec 05, 2004 15:18
av Jake
Generellt receptet för en 90:a (och de c4or som har ALU lock och om man inte ska göra GAS eller kompressor..
1. Planera ordentligt effekt mål, kommade modds osv.. det är ju borkastat att göra en modd som sedan är värdelös när man gör nåt annat nästa år..
2. Gör så mycket som möjligt på en gång.
Börja här.
3. Hedders och friflödande avgasssystem.
4. Ny cam, (akta dig så att den inte blir för stor så du stöper på avgasstestet) men profil mellan 220 till 230 , tex comp 08-305-8, Kan behöva en ny converter om man kör automat och annan utvxl..
5. Porta insuget och toppar (Om man portar själv annars gå vidare)
6. Nytt insug tex superram el LT1
7. Nya toppar, (för att det ska vara värt besväret bör man satsta på AFR, Canfeild/jeg's, ProTopline, holley 300-570) Tänk på att org locken har 58cc förbränningsrum och man vill ju inte förlora så mycket komp.. större trottel
och på en 90a beöver inte pumpen bytas i första taget..
Och tyvärr Miniram ger inget mycket mer än en tom plånbok på en annars org motor. Har man däremot gjort moddsen som står så är det en trolig siffra (Mycket smart marknadsföring måste jag säga

)
Postat: sön dec 05, 2004 15:39
av Lasse-HBG
Jake:

jaha, då va det som vanligt då, "mycket snack och liten verkstad"... Tyckte nog oxå att det lät våldsamt med så mycket pulver för så lite jobb

.
Personligen provade jag förra vintern med en ny kam men blev "lurad" och fick tag i en kam som var avsedd för en 350 med förgasare. Resultatet blev att bilen vägrade fungera på allt under 900 varv. Detta pga den kammen hade alldeles för hög lobeseparation. Har i efterhand fått lära mig att TPI maskinerna inte klarar högre än 118graders sep.
Kul! bara att riva igen och lägga tillbaks original kammen.
En hel sommar som gick åt till att felsöka. Återförsäljaren som sålde kammen påstod stenhårt att han gett mig rätt grejer, vilket gjorde att jag letade efter andra orsaker. När jag till slut kontaktade Crane-cams i Usa
skrek dom rakt ut när jag sa ett kammen jag köpt satt i en Vette-85!
men, så går det när man inte är påläst...
Postat: sön dec 05, 2004 20:17
av madcow
Jake skrev:Generellt receptet för en 90:a (och de c4or som har ALU lock och om man inte ska göra GAS eller kompressor..
1. Planera ordentligt effekt mål, kommade modds osv.. det är ju borkastat att göra en modd som sedan är värdelös när man gör nåt annat nästa år..
2. Gör så mycket som möjligt på en gång.
Börja här.
3. Hedders och friflödande avgasssystem.
4. Ny cam, (akta dig så att den inte blir för stor så du stöper på avgasstestet) men profil mellan 220 till 230 , tex comp 08-305-8, Kan behöva en ny converter om man kör automat och annan utvxl..
5. Porta insuget och toppar (Om man portar själv annars gå vidare)
6. Nytt insug tex superram el LT1
7. Nya toppar, (för att det ska vara värt besväret bör man satsta på AFR, Canfeild/jeg's, ProTopline, holley 300-570) Tänk på att org locken har 58cc förbränningsrum och man vill ju inte förlora så mycket komp.. större trottel
och på en 90a beöver inte pumpen bytas i första taget..
Och tyvärr Miniram ger inget mycket mer än en tom plånbok på en annars org motor. Har man däremot gjort moddsen som står så är det en trolig siffra (Mycket smart marknadsföring måste jag säga

)
hualigen.. det var en lång lista...
Men då är det väl bara att börja från början...
3. Headers..... Någon rekommendation på tillverkare ? och köpställe...
- Det är ju bra om det är något som går att få dit utan att riva ner halva motorrumet... Och som passar till befintligt avgassystem, till att börja med...
Kollade lite på
http://www.lingefelter.com ....
Fanns ett juste paket med plenum, runners och insug....
Verkar ju hyfsat lätt att få på plats - vad sägs om att börja där ?
Eller är det ingen vits utan vassare kam och headers ?
Postat: mån dec 06, 2004 7:43
av gta324
Superram är trevligt, tillsammans med rätt kam och toppar är det en given kombo.
Postat: mån dec 06, 2004 10:49
av Jake
Ska du ha kvalité osv kör hooker kika här..
http://www.jegs.com/cgi-bin/ncommerce3/ ... ompetition
Tyvärr så är det ruggit dyrt att ta hem med flyg..
Postat: mån dec 06, 2004 11:12
av MJ
Hooker Super Comp 2149