Sida 1 av 1

toppar till c4 -84

Postat: ons dec 08, 2004 12:29
av kuggen
hallå tänkte kolla med er om det är någon som vet ett par bra aluminium toppar, lite åt bolt on hållet, har inte tänkt att byta kam, möjligen till rullvippor och 1.6 ratio på dessa, vill inte byta/ändra avgas / insugs -komponenter. finns det nåt bra så man får upp lite power, bilen skall dra bra upp till 5000rpm

Postat: ons dec 08, 2004 12:58
av gta324
Med tanke på vad du vill åstadkomma bör du inte välja för stora toppar..

Edelbrock RPM är några som dyker upp........

/N.

Postat: ons dec 08, 2004 13:03
av M Nordin
Fränt - ännu en -84!

Jag skulle kika närmare på Edelbrocks toppar om jag hade likande krav som du. Hittar du billiga L98 alutoppar så fukar det oxå med lite (OBS lite) fix.

MVH

MN

Postat: ons dec 08, 2004 14:10
av Jake
Har själv efter mycket övervägande köpt Edelbrock RPM 70cc förbränningsrum (Har jag köpt till min 85a. samma shotblock som 84).. Dessutom så flödar 70cc locken betydligt bättre än 64orna :shock:, och kollar man noga på edelbrocks hemsida så är det med 70cc locken dom plockar mycket hästar..
Bild
Dessutom så är dom görbilliga hos lövéns just nu, billigare än att ta hem själv från summit tillomed 8)..

Om du funderar på andra lock kolla noga med storleken på förbränningsrummet.. så den inte blir för hög, du har 76cc på org locken

Postat: ons dec 08, 2004 15:17
av kuggen
har du monterat dessa på bilen och provat, är dom grymma? behövdes nån annan modifikation, måste man borra upp de "bakre" kylkanalerna på insuget? har du edelbrocks artikelnr på dessa toppar. får gärna skriva ner lövens pris om du vill på forumet. ...sen om det är nån som kan de exakta specarna på kammen till L83 (-84 motorn) eller rekommendera skrift.
Nik

Postat: ons dec 08, 2004 15:39
av Jake
Specarna på 84-85 cammen
int 202@.050 0.403 lyft
exh 206@050 0.415 lyft

Kan ju tillägga att jag kör kompressor också.. Nix jag har inte installerat topparna än nr på topparna är 60739 (jag vet att det står 6073 i bilden), jag har beställt med raka pluggar.. Tyvärr så var de locken jag skulle ha slut hos lövéns och dom har inte kommit ännu, dom sa 11000 för två lock tullat och klart vilket jag tog direkt :D..

hmm Skrift, menar du stift?? 8)
I mina gammla järnlock körde jag först med NGK, funkade hyffsat.. Provade med Accel U-groov stift vilket var kalas, så jag har köpt ACC-0786 till mina nya alu lock..

Postat: ons dec 08, 2004 15:52
av kuggen
menade med skrift var lektyr med motordata, cam, komp etc. kör du med originalkam? lite inne på att köra med rullvippor 1,6 ratio och originalkam, borde väl bli bra , dra bra från låga varv, flödar lite bättre, eller? topparna borde klara dessa rullvippor med L83:ans cam?

straight och angle plugs! spelar det någon roll, du hade beställt med raka.

Postat: ons dec 08, 2004 18:45
av Jake
Vad är det mer exakt för litteratur du är intresserad av.. Är det om trimm i allmänhet tex "how to build a max perfromance chevy smallblock" eller är det böcker som tar upp hur bilen är orginal tex factory manual??

Jag har kört kompressorn ihop med org shortblock, cam toppar osv.. Till nästa år tänkte jag byta cammen till en som är bättre lämpad för kompressor samt nya toppar portat insug m.m 8)..

Det är alltid bäst att byta så mycket som möjligt på en gång.. näst bäst är att planera motorn noggrant så att man kan bygga vidare på den om man nu skulle vilja, vilket man oftast gör :).. Det är lämpligt att byta rockers när du ändå byter toppar.. skillanden i effekt mellan 1.5 & 1.6 kan man sia om i stjärnorna.. därför är en god idé att du byter cammen ihop med topparna och rockers så att dessa matchar.. Men satsa på riktiga saker från början så att du slipper byta nånting om du vill bygga vidare på motorn..

Med vinklade stift kan du få ut lite mer hk tilsammans med vissa toppar.. i ditt fall kommer det troligen varken göra till eller från.. Satsa på raka så passar dom ihop med alla grenrör och hedders..

Postat: tor dec 09, 2004 13:52
av M Nordin
Kuggen: Ta en allvarlig fundering på om du vill trimma eller ej, finns just inte så mkt mellanting i mitt tycke - i synnerhet inte på -84. Insuget/sprutet suger hästpung om du skall göra ngt seriöst. Visst det finns CF motorer som lämnat 320 hk men det piskas ju av en Goodwrench crate engine med ett Performerisnug och headers...

-84 är helt fel utgångsbil för trim enligt mitt tycke.

MVH

MN

Postat: tor dec 09, 2004 17:31
av kuggen
faktum är att jag enkom har en motor från en -84 i en rod. samt lite corvette axlar. många dissar -84 men det ända som skiljer årsmodeller åt är insprutet, kostnad mellan 3´-6´ att bygga om kanske? i mitt fall så har insprutningen fått byta plats med förg. insug och BG demon carb 625 dp.
tack jake givande information, tror mitt första steg blir att sikta på alu. toppar edelbrock rpm

Postat: tor dec 09, 2004 20:13
av M Nordin
Kuggen: Det satte ju saken i ett lite annorlunda läge... Rubriken i din fråga var ju "toppar till en C4 -84". Kör du redan med förknasare så skulle jag peta i en roligare kam än original om du nu ändå byter toppar.

Jag har en -84 men dissar sprutet iaf. Jag kan inte komma på ngt som CF är bättre på än TPI förutom att dra mer soppa... :lol: Ändå anser jag det inte värt pengarna att bygga om till TPI för att det är dyrt att trimma vidare på det.

MVH

MN

Postat: tor dec 09, 2004 22:05
av kuggen
har en ganska hög utväxling eller rättare sagt mycket hög, vassare cam ger väl sämre bottendrag, hört 230 cammar som tyckt att dessa var lite väl "vassa" som jake skrev sitter det ju 208 i L83:an. kärran jag har kommer aldrig behöva mycket varv...

Postat: fre dec 10, 2004 10:19
av M Nordin
Kuggen: det är en lååååång väg mellan en smogkam för insprut och den "för vassa 230 graderskammen". Finns nog en hel del som kan ge mer vrid än original i botten.

Vad är det för kärra motorn sitter i?

MVH

MN

Postat: fre dec 10, 2004 16:34
av Jake
Vad har du för insug.. redan inköpt eller i planeringsstadiet??

Postat: lör dec 11, 2004 6:16
av kuggen
f**n va sent man e uppe... weiand stealth insug är på väg till mig över atlanten liksom en helt ny road demon förgasare. vad tror ni om det? bättre än att åka ner till hansen, nu får man ju allt hem levererat. till en mindre peng oxå.

Postat: sön dec 12, 2004 18:56
av Jake
kuggen skrev:f**n va sent man e uppe... weiand stealth insug är på väg till mig över atlanten liksom en helt ny road demon förgasare. vad tror ni om det? bättre än att åka ner till hansen, nu får man ju allt hem levererat. till en mindre peng oxå.
Det låter väl vettigt det där... men jag skulle starkt rekommendera en annan cam och hedders, för du tänkte väl inte ha kvar bockhornen kvar på en rod ;)

Postat: mån dec 27, 2004 17:17
av kuggen
det blir ju långa headers som mynnar i 4" stuprör!:) jag får nog luska med cam valet, vad kan detta ge för effekt!??! godfortsättning...