Sida 1 av 1

BB kylsystem

Postat: tor feb 24, 2005 22:33
av grebnE
Någon som vet hur många liter vatten det rymms i hela kylsystemet på en BB 427?

Och hur mycket vatten kommer ut då jag lossar nedre slangen på kylaren?

Jag funderar pga. att min bil kommer snart till gbg med båt från USA och jag vet inte inte om det är tillräckligt med glykol i den för att klara färden upp till norra sverige på lastbilen. Jag tänkte nämligen skicka en kompis från gbg för att fixa det. :lol:

Postat: tor feb 24, 2005 22:44
av frisk
på min 454 va det 24liter totalt alltså 12 liter vatten och 12liter glykol bör vara ungefär samma :wink:

Postat: tor feb 24, 2005 23:04
av grebnE
Å fyfan rymmer den så mycket? Jag trodde det var ungefär 12-14 liter... :roll:

Postat: fre feb 25, 2005 20:35
av Terner
frisk skrev:på min 454 va det 24liter totalt alltså 12 liter vatten och 12liter glykol bör vara ungefär samma :wink:
Jo men då fyllde du ju hela sumpen oxå eller? 8)

/Terner

Postat: fre feb 25, 2005 23:36
av frisk
lol nä hehe kolla själv Terner när du fyller din! Hade dock en 3radig kylare om det nu spelar roll... borde vara någorlunda samma. Man kan ju alltid prova att hälla i och mäta med bara vatten och sen tappa av helften och fylla på igen resterande med glykol! :idea:

Postat: fre feb 25, 2005 23:39
av Terner
Jodå vet att BB är törstiga men trodde inte det gällde kylaren lol.

Postat: lör feb 26, 2005 0:35
av Stefan
frisk skrev:lol nä hehe kolla själv Terner när du fyller din! Hade dock en 3radig kylare om det nu spelar roll... borde vara någorlunda samma. Man kan ju alltid prova att hälla i och mäta med bara vatten och sen tappa av helften och fylla på igen resterande med glykol! :idea:
Då måste väl en blandning på 5 liter å gången vara smidigare :wink:

Postat: lör feb 26, 2005 23:47
av grebnE
Är det ingen som har en verkstadshandbok som kan kolla hur mycket det ska rymma i en 427 eller 454? 24 liter kan ju inte stämma?!?!? Eller :?:

Postat: sön feb 27, 2005 10:13
av frisk
Jasså!! Nä det kan ju inte stämma för jag sa det :P








:lol:

Postat: sön feb 27, 2005 10:19
av Börje
Hej
Tittade i Haynes manual. 427:an rymmer 22 qts => 20,8 liter.

mvh
Börje

Postat: sön feb 27, 2005 10:41
av sh454
Hallå!
I min 454:a ca 20 liter :lol:
Stefan

Postat: sön feb 27, 2005 10:45
av Terner
Räcker det inte med en tredjedel glykol på sommarbilar?
Glykolen sänker ju kokpunkten lite eller?

/Terner

Postat: sön feb 27, 2005 10:46
av antos
Och jag kollade i Chilton´s för säkerhets skull. 22 qts, antar att det är US quarts inte Imperial qts och då blir det mycke riktigt 20.82 liter. Frisk har rätt.

Postat: sön feb 27, 2005 11:53
av frisk
Vad jag har fått lära mig så ska det va helften/helften. Vet dock ej varför.

Postat: sön feb 27, 2005 18:36
av Stefan
60% glykol är optimalt för kylskydd, men för att kyla så är rent(destillerat) vatten bättre med waterWetter http://www.redlineoil.com/products_coolant.asp

-ren glykol fryser vid -13 :wink:

Postat: sön feb 27, 2005 19:01
av Terner
Eh vad koatar 21 liter WaterWetter då?

/Terner

Postat: sön feb 27, 2005 19:29
av Stefan
reklamfilm http://www.redlineoil.com/products_cool ... antFlash=1

en flaska(3,5dl) räcker till 11-15 liter vatten

Rent vatten kyler också bättre än 50/50 med glykol :wink:

Postat: sön feb 27, 2005 19:30
av Stefan
Mer info om redlines Waterwetter http://www.redlineoil.com/whitePaper/17.pdf

Postat: sön feb 27, 2005 20:02
av StingrayRacing
Glykolen finns väl där för frys- & korrisions-skydd (något mer?). Frysskyddet har man ju föga nytta av... så man kanske skulle testa med Water Wetter istället om det kan ge fullgott korrisionsskydd + sänkt temp? Någon som redan har gjort det?

Postat: sön feb 27, 2005 23:42
av Stefan
De gäller att ha den varmt över vinter då :wink:

Postat: mån feb 28, 2005 1:16
av mrv8
Stefan skrev:Rent vatten kyler också bättre än 50/50 med glykol :wink:
Vet ej hur den teorin stämmer tycker personligen att man får mindre kokproblem med Glyckol i vattnet som höjer kokpunkten.

Men däremot vet jag hur motorerna ser ut efter ett tag ingen vaker syn så kör med Glykol i eller något som gör att det inte rostar.

Och glöm inte att byta vart 3 år eller åtminstone var 5år rost skyddet försvinner med tiden.

Har sett aldeles för många fina marintoppar med sönderostade kylkanaler.
Specilt dom tungjutna sb topparna. Där ytan för topplockspackningen försvinner på ytersidan och metalringen åker ut i kylkanalen.

Mvh
MrV8

Postat: mån feb 28, 2005 1:49
av Stefan
mrv8 skrev:Men däremot vet jag hur motorerna ser ut efter ett tag ingen vaker syn så kör med Glykol i eller något som gör att det inte rostar.
Nja de va inget jag rekommenderade :oops: sorry hehe

Postat: mån feb 28, 2005 14:00
av grebnE
hehe sry Frisk du hade rätt :roll:
Men att det rymmer så jävla mycket trodde jag inte :?

Postat: mån feb 28, 2005 16:20
av frisk
Läste ni det grabbar!!! Jag hade rätt!! :D
Det e ju nästan så man kan vara med i diskutionerna på allvar nu och inte bara göra dumma inlägg!..... fast vem ska annars göra dom :roll: