Sida 1 av 1
Renovering av styrservo ventilen.
Postat: ons mar 02, 2005 12:43
av gbak
Jag har läckage i styrservoventilen och har beställt ett renoveringskit hos Ecklers. Det droppar olja i ytteränden vid kolven och dess läpptätning. Så jag tänkte byta ut tätningen.
Är det nåt annat jag skall titta på i samband med att jag byter tätningen. Det följer ju med en del andra o-ringar och div packningar i kitet.
Jag kommer även att byta alla servoslangarna samtidigt.
Ser ut så här:

Postat: ons mar 02, 2005 17:30
av Terner
Hmm på min sitter det en smörjnippel under till vänster i bild. Genom den läcker all servoolja ut och ner på golvet så beställde en ny ventil komplett.
/Terner
Postat: ons mar 02, 2005 21:17
av GETWET
Och eftersom jag lider av samma åkomma som du Terner undrar jag vad den kostar och var du hittade den nya?
Postat: ons mar 02, 2005 21:57
av Terner
GETWET skrev:Och eftersom jag lider av samma åkomma som du Terner undrar jag vad den kostar och var du hittade den nya?
Zip c:a 1800 hemma
Postat: ons mar 02, 2005 22:35
av gbak
Skall låsmuttern som sitter mitt i kolven sättas an hårt? När jag började kontrollera varifrån läckaget kom så såg jag att den inte alls var åtdragen. Skall den dras åt eller inte. (Mina bärarmar var inte heller fastskruvade. Både det ena och det andra tycks vara löst eller inte alls draget.)

Postat: fre mar 04, 2005 10:05
av eriksson
har för mig att den där ställer du servotrycket med? sätt ihop allt, hissa upp bilen i framkant så att båda hjulen hänger fritt, starta motorn, då kommer antaligen servot arbeta åt ett visst håll, då är det bara att skruva på muttern tills det börjar svänga åt andra hållet, och när det närmar sig mitten så vider du tillbaka till andra hållet igen, tills det står stilla.
OM jag nu inte förväxlar det med nån annan skruv, eller om det var så att man skruvade på pinbulten, och låste med muttern? hmmm, jag kan iallafall minnas att jag drog åt min, så den satt fast iallafall.
F.ö så renoverade jag min powervalve, dock så läckte den mer efteråt än vad den gjorde innan, så jag köpte en ny..

Postat: fre mar 04, 2005 20:56
av Terner
Skulle nog rekommendera en ny istället för att renovera originalet. Tycker den nya ger ett betydligt mer gediget intryck och smörjnippeln är borta. Numer är dom permanentsmorda. Har man nippel är det lätt att man trycker i för mycket fett som tränger in förbi packningarna till servooljan och sabbar det mesta.
/Terner
Postat: fre mar 04, 2005 22:41
av gbak
Tyvärr så har jag redan beställt ett renoverings kit, så jag börjar med det får vi se om jag får tätt.
Postat: lör mar 05, 2005 12:15
av mrv8
Terner skrev:Skulle nog rekommendera en ny istället för att renovera originalet. Tycker den nya ger ett betydligt mer gediget intryck och smörjnippeln är borta. Numer är dom permanentsmorda. Har man nippel är det lätt att man trycker i för mycket fett som tränger in förbi packningarna till servooljan och sabbar det mesta.
/Terner
Oj
Jag som pumpa med fett sprutan tills bara nytt fett kom ut här och där från ventilen *ler*
Men den fungerar fint nu efteråt än så länge i alla fall utan konstig färg på oljan men så kanske man inte ska göra nästa gång ?
Mvh
MrV8
Postat: lör mar 05, 2005 12:24
av Terner
mrv8 skrev:Terner skrev:Skulle nog rekommendera en ny istället för att renovera originalet. Tycker den nya ger ett betydligt mer gediget intryck och smörjnippeln är borta. Numer är dom permanentsmorda. Har man nippel är det lätt att man trycker i för mycket fett som tränger in förbi packningarna till servooljan och sabbar det mesta.
/Terner
Oj
Jag som pumpa med fett sprutan tills bara nytt fett kom ut här och där från ventilen *ler*
Men den fungerar fint nu efteråt än så länge i alla fall utan konstig färg på oljan men så kanske man inte ska göra nästa gång ?
Hehe om allt är nytt och friskt ska man nog kunna göra så men lite märklig konstruktion är det allt
/Terner
Mvh
MrV8
Postat: sön mar 06, 2005 13:57
av gbak
Eftersom jag rotar runt styrservoventilen tänkte jag passa på att byta oljetrågspackning också. Har läckage där packningen skall skarvas ihop.
Behöver man några specialverktyg för att lossa/bända isär? de styrstag som måste bort för att kunna släppa ner oljetråget?
Avdragare e.dyl ??
Det kan väl inte vara så lätt som att bara lossa muttrarna och dra isär???
Postat: sön mar 06, 2005 15:31
av StingrayRacing
gbak skrev:Det kan väl inte vara så lätt som att bara lossa muttrarna och dra isär???
En tvåarmad avdragare samt en spindelledsavdragare kan vara bra att ha.
Renoverade styrservoventilen för ett par år sedan och den fungerar finfint, inget läckage eller annat. Bara att vara nogrann så att allt hamnar rätt.
Det är precis som Eriksson säger, att muttern justerar man centrumläget på servot med, så att hjulen inte åker åt något håll när ratten hålls stilla. Jag mätte hur många varv som muttern satt med när jag demonterade och gängade in lika många när jag monterade ihop den, så visste jag att jag var ungefär rätt redan från början.
Snabba på nu, för nu ska vi ut å gasa snart!

Postat: sön mar 06, 2005 16:18
av gbak
Vad skall jag ha den tvåarmade avdragaren till?
Har en trearmad, kommer den att funka eller måste jag ha en tvåarmad?
Postat: sön mar 06, 2005 16:39
av StingrayRacing
Hade för mej att jag använde en tvåarmad, men jag kan ha fel då det var ett par år sen. Det är bara å prova, så löser det sig.

Postat: sön mar 06, 2005 16:43
av Peter
Sen när du e klar med det kan du komma o byta min svängningsdämpare. Lider av "bristande engagemang" just nu...

Postat: sön mar 06, 2005 17:40
av Terner
StingrayRacing skrev:Hade för mej att jag använde en tvåarmad, men jag kan ha fel då det var ett par år sen. Det är bara å prova, så löser det sig.

Lite värme och ett slag med släggan så "klonk" är den ute
/Terner
Postat: sön mar 06, 2005 17:44
av gbak
Får inte loss servoventilen från styrboxen!!!
Jag kommer inte åt med std avdragaren, spindelledsavdragaren går inte in...

Postat: sön mar 06, 2005 17:57
av StingrayRacing
Har för mej att jag fick slipa ned spindelledsavdragaren något.
Det ända jag hade stora problem med, var att få loss armen som sitter på styrsnäckans utgående axel. Där fick jag använda både 556, gasol-värme, tryckluft-kyla samt en avdragare. Men den biten ska inte du behöva ha isär, när du bara ska ha bort tråget / servoventilen
Postat: sön mar 06, 2005 18:39
av Terner
Ska byta min i morgon tänkte jag. Ser ut att bli ett roligt jobb .....
/Terner
Postat: sön mar 06, 2005 19:45
av gbak
Loss!
Efter nerslipning av spindelavdragaren.
Meckningen på förmiddagen var inte kul, allt satt fast och fick inte bort nånting.
Helt plötsligt så lossnade alla kärvande grunkor och hela livet blev med ens mycket ljusare
