Sida 1 av 1
Luftning av bromsar
Postat: tor mar 31, 2005 18:14
av vett74
vad andvänder ni för metod för att lufta?
ska byta en packning i ena bakre bromsoket och det brukar ta en evighet med vanlig luftning att få en någorlunda fast pedal....
Postat: tor mar 31, 2005 23:27
av gbak
Jag bytte all bromsolja, skratta dig lycklig att du bara har ett ok som skall luftas.
Jag använde två rollerskaft (och gaffatape) som jag spännde in mellan bromspedalen och "dörrlåspinnen". Den som ser ut som en svamp och sitter ca 4 dm upp på till vänster på förarsidan.
Tryck dit skaftet mellan pedalen och pinnen, det skall vara rejält inspännt och skaftet ska se ut som en pilbåge. Nu kan du själv lufta utan att fru/fästmö måste stå och trycka på bromspedalen.
Fast det går förstås fortare om man är två.
Postat: tor mar 31, 2005 23:48
av StingrayRacing
gbak skrev:Fast det går förstås fortare om man är två.
Om inte fästmön somnar, vilket har hänt.....
Du kan också använda en vakumsug vid oket, men då får du ha bra koll på att inte bromsvätskebehållaren sinar.
Postat: tor mar 31, 2005 23:57
av vett74
Jänkarna snackar nått om gravitybleeding sätt fast en slang vid luftskruven ner i en burk sen så pumpar man ett par ggr och sen så låter man det stå och rinna samtidigt så slår man lite på oket för att få ut luften.kanske är nått?
Postat: fre apr 01, 2005 0:02
av ornet
vette 74
Jag har precis köpt bromsmanualen till vetten med olika tips om luftning
vill du kan du få låna den, bla grav.luftn.
Postat: fre apr 01, 2005 17:41
av mrv8
Intressant ämne ni tog upp!
Har en enkel model på samma som verstaden använder sig av med en behålare som trycker in bromsvätska i behålaren samtidigt som den håller systemet under tryck otroligt enkel att lufta bromsar med rekomenderar det starkt enkelt att byga oxå ifall ni inte köper en färdig. Brukar köra med 1 bars tryck när jag luftar eller bytter på någon bil sedan spolar man bara runt om tills man är nöjd eller som jag säger till folk som gör det spolla tills bara ren vätska kommer.
Bara ett problem har inget lock som passar till amerikanare till den
Har någon sett lock med ventil på?
Tänkte annars bygga ett med någon sorts nippel på som jag sen kan koppla in den med brukar köra med 1- 1,5 bars tryck när jag luftar bromsarna.
Ut och bygg nu Vete74 sen kommer du tycka att det är en fröjd att lufta
Mvh
MrV8
Postat: fre apr 01, 2005 17:41
av vett74
ska försöka mig på bromssystemet i helgen om det går åt hvette så skulle den boken va trevlig å läsa,ja hör av mig om det går åt skogen......
Postat: fre apr 01, 2005 17:43
av mrv8
Ahh
kolla tiden vete74 vi lyckades skicka inlägg samtidigt
Läs mitt inlägg och ut och bygg du kommer säker på hur du ska bygga den annars hör av dig så får du en enkel beskrivning på hur du gör en.
Mvh
MrV8
Postat: fre apr 01, 2005 23:35
av ornet
mrv8
Låt mig få den beskrivningen är du snäll.
Har just beställt ett nytt lock så då kan jag bygga ett system av det gamla.
Lufta måste jag hur som helst.
Vet någon om man kan tömma systemet på vanlig bromsolja för att sedan hälla i silikonolja rakt av, eller måste packningar bytas och systemet tvättas

Postat: lör apr 02, 2005 10:50
av mrv8
Visst får du det Ornet
Det är en så enkel princip
Ta en tom flaska eller behållare av något slag enklast är det ju om du kan se hur mycket vätska du kommer att ha i den behållaren.
Behållaren måste gå att sluta till ordentligt och inte vara för vek.
Borra in 2 nipplar i behållaren som du kopplar slangar till sedan drar du den ena till kompressorn om du kan ställa ner trycket på ut luften på den till 1-1,5 bar annars går ett bil däck utmärkt oxå med 1-1,5 bar i.
Den andra nippel måste du göra så att du kan dra en slang eller rör ner till botten i behållaren så den kan sugga eller vad man ska kalla det få vätskan i sig och den nippel kopplar du en slang till på utsidan som du sedan drar till bromslocket på bilen.
Och din aldeles egen broms vätske bytare är klar
Sedan är det bara att fylla vätska i din nya bromsbyttare och för att säkert inte få in luft fyll även behålaren i bilen nästan full, innan du kopplar på bromsvätskebytaren.
Egentligen en mycket enkel princip och konstruktion bara att man måste komma på det när man står där och iriterar sig över bromsar som inte vill.
Och verkstans som ser betydligt mer komplicerad ut bygger på samma princip.
Lycka till med bygget Ornet.
Mvh
MrV8
PS: ibland vill inte vätskan komma riktigt bra ur alla oken samtidigt tryck då ner broms pedalen någon centimeter så kolven i huvudcylindern ändrar lägge lite sen brukar det komma även ur dom som inte vill med bromspedalen i neutrallägge.
Postat: lör apr 02, 2005 11:24
av ornet
Tack, låter som en klar förenkling av bromslufteländet.
Vet någon om man kan tömma systemet på vanlig bromsolja för att sedan hälla i silikonolja rakt av, eller måste packningar bytas och systemet tvättas

Postat: lör apr 02, 2005 14:01
av StingrayRacing
Tack mrv8!
Nu vart man nästan sugen att luft bromsarna, fast jag inte behöver...

Postat: lör apr 02, 2005 14:33
av mrv8
Tack altid kul att kuna ge lite goda tips
(det är ju därför vi har den här sidan för att lära oss av varan)
Altid bra att byta vätska någon gång om året eller vartannat år så slipper man rost i bromssystemet
Lycka till med era byggen!
Mvh
MrV8
Postat: lör apr 02, 2005 22:17
av vett74
Var ute å fixade det läckande oket idag får väl se om det håller tätt denna gång.
Vart en blandning mellan gravity bleeding och vanlig.Öpppnade först luftskruven och lät det rinna av sig själv en stund,kom en hel del luft då.
sen så körde ja vanlig och fick ut lite mera luft,tillslut kom det bara ny fräsch olja.
pedalen känns som förut så ja är nöjd.

Postat: sön apr 03, 2005 1:58
av ornet
fått svar på min fråga.
Det är en fördel att läsa själv vad man har,