Sida 1 av 1
402 borra 0,60"?
Postat: mån maj 02, 2005 12:27
av KrilleN
Hej
En 402 borrad 0,30 blir ju 408...men hur är det att borra 0,60....har aldrig hört nån som borrat en 402 0,60......går det?...vad blir volymen då?
Är 396 blocket samma block som 402 cui?
MVH Krille
Postat: tor maj 05, 2005 20:21
av Terner

Förvirrad!

är inte 402 en smallblock?
/Terner
Postat: fre maj 06, 2005 9:06
av Lars J
Terner skrev::oops: Förvirrad! :roll: är inte 402 en smallblock?
/Terner
Nix 396 - 402 är Big Block!
/Lars/
Postat: fre maj 06, 2005 9:08
av Terner
Ahh tänkte på 400 sorry
/Terner
Postat: fre maj 06, 2005 10:27
av prask
Det är möjligt att borra 060 om gjutningen är någolunda centrerad. Borrar man 040 (4,165")så blir det 410 ci, och 060 (4,185") blir 414 ci.
Postat: fre maj 06, 2005 19:20
av KrilleN
Hej prask....
Men att borra 0,60 i en 402 är inget att rekomendera alltså?.....
Förresten 396 och 402 är väl samma block eller?....för man ökade väl bara borrningen 1970 till 402 eller bytte man block?
Ps.Har någon den formels att räkna ut cylinderstorlek med olika slag och borrning?
MVH Krille
Block
Postat: fre maj 06, 2005 23:58
av Skp
402 är en smallblock, 396 är bigblock, att borra 060 i 402 är inte att rekomendera om det inte är ett BowTie-block eller något annat aftermarket block. Den vanliga standardmodellen är alldeles för klen i toppdeck och cylindrarna trots att dom är siamesiska.
Skp
Postat: lör maj 07, 2005 9:58
av KrilleN
Ok tack för all info.....
Men 402 är BB för 1970 så såldes camaro med 402 BB, man sa att det var 396

men den var uppborrad till 402.
MVH Krille
Postat: lör maj 07, 2005 16:31
av prask
402 är en bigblock med RPO (Regular Production Order) LS3, och fanns bla i Canaro och Chevelle. Det finns en 402:a med unikt gjutnr. och flera med gemensamt nr. med 396. Detta är allså en bigblock och inte att fårväxla med Smallblock 400:an.
Jag citerar mina Bigblockböcker "402 have been used in cars and light duty trucks, have a standard bore of 4,125" and can bee bored to 4,250" if there is no core shift"
Detta tyder på att det borde vara safe att borra 060" till 4,185"
Postat: lör maj 07, 2005 17:19
av KrilleN
Hej prask....
Vet du om 396 och 402 i grund och botten samma block, bara att man hade borrat upp 396 lite?...eller är 402 blocket 402 original om man säger så?
MVH Krille
Postat: lör maj 07, 2005 19:03
av prask
Både ja och nej

Flera av blocken har ju samma gjutnr. så ett antagande är ju att dom är lika. Sen finns ett unikt 402 block som slutar på 854, men man får anta att det är lika med dom andra. Allså det mesta talar för att det är "samma" block. Nåt som talar för att det är så är att det i mina böcker står att man kan borra 396:an till 4,250". Men detta är enligt samma böcker inte att rekommendera för "Street" bara för racing.
Däremot tycker dom att det ar safe att borra 0,60" på BB med bibehållen driftsäkerhet.
Postat: lör maj 07, 2005 19:06
av prask
Både ja och nej

Flera av blocken har ju samma gjutnr. så ett antagande är ju att dom är lika. Sen finns ett unikt 402 block som slutar på 854, men man får anta att det är lika med dom andra. Allså det mesta talar för att det är "samma" block. Nåt som talar för att det är så är att det i mina böcker står att man kan borra 396:an till 4,250". Men detta är enligt samma böcker inte att rekommendera för "Street" bara för racing.
Däremot tycker dom att det ar safe att borra 0,60" på BB med bibehållen driftsäkerhet.
Postat: sön maj 08, 2005 18:35
av Jake
KrilleN skrev:Hej prask....
Ps.Har någon den formels att räkna ut cylinderstorlek med olika slag och borrning?
MVH Krille
(Borr^2xPi)/4 * slag * antalet cylindrar = storleken på motorn..
så för en 350 4^2/4 * Pi * 3.48 * 8 = 349.84 cui..
lite förkortat (gäller bara 8or)
6.28 *borr * borr *slag
Postat: sön maj 08, 2005 21:46
av Stingray
Det finns en sida på min sida men uppgifter om olika borr och slag och stroke....
http://www.stingray.nu/se/index.htm?/tips_se.htm