Sida 1 av 1

Nu blir jag trött......

Postat: ons maj 04, 2005 11:05
av madcow
Hade åket inne hos Klantberg ... :(
pga misständning - verkar vara glapp i tändningen någonstans...
Får till svar från deras meckar... "Den är ju trimmad ju.... Då kan vi inte göra något..." :evil: :evil:

Vilka kompletta idioter... de klarar inte att felsöka i tändsystemet bara för att jag har lite "småtrimm"
:evil: :evil:
- Ställbart bränsletryck
- Accel Super coil
- Trim Chip
- BBK 52mm throttle body....

Det är väl ingen dj..a raket forskning .......

Någon som har en vettig meck - helts Stockholms/Enköpings trakten....

misständer

Postat: ons maj 04, 2005 19:18
av Ingo
Hur misständer det?,sursmällar eller att den hostar vid belastning ?.
Är det inte supercoil som inte hållar för "daily use",framtagen för dragracing och annan tävlingsverksamhet?.
Jag har själv några konstiga sursmällar ibland,kan bero på trimchipet eller att jag har öppet avgassystem,och chipet är egentligen anpassat för Kat.
Den går egentligen bäst om man kör rätt hårt. har provat att byta lock,rotor, kablar,olika typer av stift etc,även haft på originachip,men ingen egentlig skillnad förutom att den växlade mesigare med originalchip.
Även testat olika bränsletryck utan någon förbättring.elller direkt försämring heller.(förutom att den blir slöare)

Postat: ons maj 04, 2005 21:08
av gbak
Ingo!
Jag har suttit i minst en halvtimme och läst och garvat omvartannat om "skrönorna" på din hemsida.
Jag känner igen varenda del fastän jag är uppväxt 30 mil söder om dig och i Karlsro Flyers närhet.
Samma sak fast det var nog lite vildare i dina hemtrakter.
Vi krachade inte polisens blåljus, vi skruvade loss dem och satte på våra bilar istället :D.

Jag kommer aldrig att glömma när vi i fyrabilars karavan, (jag fick åka sist för jag hade bara en rak 6:a i min Ford Falcon) åkte till Hudik för att vara med på första och sista (tror jag) dragracing tävlingen. Vilken resa....att ingen skadades svårt är ett under, bara några fläskläppar.
På campingen där vi bodde eldades det upp hus och var fullständig kalabalik. Två av bilarna gav upp på vägen hem och fick lämnas, endast min Falcon och Valianten kom helskinnade hem!
På måndagen kunde man läsa i tidningarna om upploppet på campingen och att dragracingföreningen nog aldrig mer skulle kunna anordna någon tävling. Så här i efterhand så kan man nog anta att vi var en stor orsak till både det ena och det andra. Kanske har de fått börja köra igen efter 20 års väntan?? Tävlingen var det bara ett fåtal av oss som var kapabla att se.

Alla ni som vill ha en nostalgi kick, gå in på Ingos hemsida och läs om hur kul det var när det begav sig.

Ooops, jag kom visst bort en smula från ämnet......

Postat: tor maj 05, 2005 8:05
av gta324
Musclecars i södertälje har inget emot trimmade bilar.......

Re: misständer

Postat: fre maj 06, 2005 18:33
av madcow
Ingo skrev:Hur misständer det?,sursmällar eller att den hostar vid belastning ?.
Är det inte supercoil som inte hållar för "daily use",framtagen för dragracing och annan tävlingsverksamhet?.
Jag har själv några konstiga sursmällar ibland,kan bero på trimchipet eller att jag har öppet avgassystem,och chipet är egentligen anpassat för Kat.
Den går egentligen bäst om man kör rätt hårt. har provat att byta lock,rotor, kablar,olika typer av stift etc,även haft på originachip,men ingen egentlig skillnad förutom att den växlade mesigare med originalchip.
Även testat olika bränsletryck utan någon förbättring.elller direkt försämring heller.(förutom att den blir slöare)
Inga sursmällar... förtsatt att man inte gasat som f...n och sedan släpper och motorbromsar - men det är ok...

Ryckig tomgång är det värsta...... och att den dör på tomgång ibland....

Gasspjället?

Postat: fre maj 06, 2005 23:00
av Ingo
tror du det är tändningsbaserat ?, gasspjället då?

Re: Gasspjället?

Postat: fre maj 06, 2005 23:05
av madcow
Ingo skrev:tror du det är tändningsbaserat ?, gasspjället då?
Har bytt stift, tändkablar...
Ny BBK Throttle body sen ett par månader...
Ny renoverad låda,,,,

Något skumt är det - men det kanske skulle löna sig att kasta ut Accels "super coil".....

Tomgång

Postat: lör maj 07, 2005 8:55
av Ingo
att det strular på tomgång misstänker jag ju kan bero på gasspjället. Har du kollat justeringen efter bytet?.
tycker att även om tändningen skulle missa på ett stift exempelvis ,borde det inte märkas direkt på tomgången.
Har du nymonterat Acceln, tycker jag inte att den borde vara skyldig heller,om det inte är fel på den.

Postat: sön maj 08, 2005 18:54
av Jake
1. har du ställt TPSen??
2. testa med att hänga i orgspolen, den som sagt, supercoilen är "trög" och gör att det inte blir nån vidare gnista på låga varv..
3. Har du portat i plenumet innan du bytte till större TB??
4. att bara hänga på en större TB gör tyvärr att man förlorar lite i gassvar :(, men det skall inte ge sådana problem som du beskriver..

5. TRIMCHIP????? vilken sort OSV, är bilen riktigt mappad, eller är det typ ett hypertechchip??

Postat: sön maj 08, 2005 20:28
av madcow
Tror jag hittat felet med hjälp av Alberto...
En taskig spridare.... har beställt nya....
återkommer när jag fått de nya spridarna på plats..

Taskiga spridare

Postat: lör maj 14, 2005 21:58
av Skp
Om man misstänker kassa spridare, kan man istället för att köpa nya ta kontakt med TS-motorsport i Åstorp. Dom har en modern anläggning för flödesprov av spridare och en tvättdel med ultraljud. Enligt dom så är det vanligt med läckande spridare pga av att dom helt enkelt är skitiga inuti, och det är avsevärt billigare att rengöra dom än köpa nya....

Kör så det ryker, det gör jag i alla fall

Skp

Hänger sig

Postat: sön maj 15, 2005 10:52
av Ingo
verkar som om spridarna har rätt lätt för att hänga sig om dom ligger lösa, fattar egentligen inte vad det beror på,men vet att det hänt flera i min bekantskapkrets.
När motorn satts ihop så har den gått pissdåligt,och alla har ju misstänkt de nya trim delarna,och så har det varit spridarna.
Har motorn stått med öppet bränslesystem länge?.
Ser att clas Olsson ,el någon liknande sålde billiga ultraljudstvättar, undrar om en sådan fungerar på spridare också?.

Ultraljudstvätt

Postat: sön maj 15, 2005 22:05
av Skp
Ja det kan vara värt att prova men jag är inte riktigt säker på resultatet, TS-motor använder en speciell rengöringsvätska för spridartvätten.

Skp

Postat: mån maj 16, 2005 19:54
av alberto.becker
Hmm själv har jag ingen erfarenhet av tvättning av spridarna men om vi säjer att firman tar en tusenlapp så är det rätt tråkigt att sedan få höra att man bör köpa nya :cry: . Själv tyckte jag att det inte var nått att fundera över,betalade 249$(2700kr) för en ny upp sättning. Corvette orginal spridare har fått ett dåligt ryckte pgr utav mycket strul men å andra sidan har även accel spridarna fått mycket skit på det Amerikanska forumet,just 36lbs spridarna verkar många ha problem med. själv har jag accel 30lbs spridare :wink: . Mv A/B

ultra ljud

Postat: mån maj 16, 2005 20:45
av Ingo
Har för mig att man ska använda vatten i de billiga ultraljudstvättarna,vad är det för specialvätska?.
En tryckprovare borde man ju kunna bygga lätt, så att testa spridare borde inte vara något större problem.
Dessutom verkar spridare passa till ganska många olika bilar,men det mörkas rejält i återförsäljarleden, så där borde vi egentligen starta en speciell tråd.

Re: ultra ljud

Postat: mån maj 16, 2005 20:54
av Jake
Ingo skrev:Har för mig att man ska använda vatten i de billiga ultraljudstvättarna,vad är det för specialvätska?.
En tryckprovare borde man ju kunna bygga lätt, så att testa spridare borde inte vara något större problem.
Dessutom verkar spridare passa till ganska många olika bilar,men det mörkas rejält i återförsäljarleden, så där borde vi egentligen starta en speciell tråd.
HEHE

Här e en MYCKET trevlig sida om man vill kolla spridare :D
http://users.erols.com/srweiss/tableifc.htm

Bara att hitta en lämplig spridare och köpa, han har även mycket annat intressant som bla en komplett flödesdatabas över GM mfl tillverkare.. (en av mina favvolänkar faktiskt)

Spridare

Postat: tor maj 19, 2005 18:55
av Skp
Har själv Accel 30lb spridare 3 år gamla inga problem med dom, orginalarna är det väl inga större fel på heller egentligen, ett problem kan ju vara att vi i Sverige har bilarna avställda under vinterperioden och att dom då inte får någon motion.

Skp

Postat: fre maj 27, 2005 15:48
av madcow
FIXAT! 8) :D
Nya spridare - går som tåget....
De gamla var helt slut - snubben på "Verkstan" mätte up dem - inte två som hade samma motstånd - varierade från 4 - 18 Ohm skall vara 14 enligt honom.
Dit med nya - alla problem borta :D :D :D

Nu är det bara att gasa igen.......

OHM

Postat: lör maj 28, 2005 16:38
av Ingo
Är det så enkelt att kolla?, vad blev det förspridare?

Postat: sön maj 29, 2005 22:57
av madcow
26lbs........
Allt enligt rekommendationer....
Har följande bestyckning;
- Hypertech chip
- 52mm BBK TB
- K&N luftfilter
- Accel super coil..
- reglerbart bränsletryck
Annars helt original.......