Sida 1 av 2

vevhusvent

Postat: sön jun 05, 2005 2:23
av ornet
corve1-micke
Hur håller man vevhusventilationen i schack
även ni andra med bra fungerande förslag
Efter en hel dags körande är motorn nyduchad av olja. Inte bra få på banan

Postat: sön jun 05, 2005 2:58
av Stingray
Hej gubben.... dra ner 2 feta slangar från ventilkåporna till collectorn där du har svetsat i en, till avseendet, förekommande rörsnutt...

Ska se om jag kan fixa en bild på det så du vet vad jag menar

Postat: sön jun 05, 2005 8:41
av Peter
Stingray skrev:Hej gubben.... dra ner 2 feta slangar från ventilkåporna till collectorn där du har svetsat i en, till avseendet, förekommande rörsnutt...

Ska se om jag kan fixa en bild på det så du vet vad jag menar
http://forum.lazzat.se/showthread.php?t=24769

Re: vevhusvebt

Postat: sön jun 05, 2005 8:48
av Sandberg
ornet skrev:corve1-micke
Hur håller man vevhusventikationen i schack
även ni andra med bra fubgerande förslag
Efter en hel dags körand är motr nyduchad av olja. Inte bra få på banan
:lol: Har du också fått ett sånt där jävla tangentbord som inte går att se ordentligt fram på småtimmarna :lol:

Postat: sön jun 05, 2005 9:37
av frisk
lol sandberg....
Min e ju numera ett slutet system så det lägger ju inget. Men slanga som tommy säger har jag också hört att man kan göra.

Postat: sön jun 05, 2005 10:56
av ornet
Har du också fått ett sånt där jävla tangentbord som inte går att se ordentligt fram på småtimmarna
:lol: Du har upptäckt detta fenomen. Visst är det mysko :?
tur man kan ändra dagen efter

Tack för info.
Verkar dock som att det finns flera vägar.
Ett för race och ett för gatan.
Kommer dock svetsa till collectorerna först då jag för tillfället kör raka rör. (kör du fortf med det Tommy)
Har sett att det finns vacumpumpar, men det var hiskeliga priser.
Sen var det ju racebesiktningen som ev vill ha ett slutet system. Får läsa på reglerna, om ingen av er vet direkt.

Postat: sön jun 05, 2005 12:31
av Peter
Dessa byggde jag till min förra motor. Funkade bra..
Bild

Postat: sön jun 05, 2005 18:42
av Stingray
Ornet, nej jag har fegat ur, kör med insatser numer.... det låter inte så mycket, ingen märker mig längre....eller i alla fall hör dom mig inte... men det är mycket skönare att åka 40 mil nercabbat :)

Postat: mån jun 06, 2005 1:07
av ornet
:o Har du blivit gammal Tommy.
Närå, körde min i 4 mil med öppna headders. Trodde jag skulle bli knäpp över 3000rpm, tänk då på att stallspeeden är 3600. Aldrig mer utom på tävling.

Peter Det ser ....ut den där slanghögen, kan du beskriva lite närmare, är du snäll :)

Postat: mån jun 06, 2005 10:18
av KrilleN
Hej
Ang. raka rör......kan detta vara nått för dig då Ornet? Fast det kanske blir lite trångt på en corvette.
Bild


MVH Krille

Postat: mån jun 06, 2005 12:57
av Peter
ornet skrev: Peter Det ser ....ut den där slanghögen, kan du beskriva lite närmare, är du snäll :)
Bild
man kan väll säga att det e en modiferad typ av varianten med Colaflaskan..

Postat: mån jun 06, 2005 15:15
av ornet
Peter
Ok. Nu är jag med. Det såg ju stiligt ut. Värt att tänka på.
Det är väl hurvida vacumet är att föredra då om det bildas av betydelse från collectorn. För du hade väl inget mer än ett filter på.

KrilleN
Å vad i herrans namn var det där :?:
Fast det såg ju elektriskt ut. Så om det piper av det också så slår jag till :wink:

Postat: mån jun 06, 2005 18:11
av KrilleN
Hej Ornet....
Det är ju så man kan få raka rör med bara en knapptryckning :)
Bland annat Summit säljer dem.

Fast det är klart...du har ju sidepipes numera...då blir det väl svårt

Bild

MVH Krille

Postat: mån jun 06, 2005 21:17
av ornet
Krille!
Skall inte missbruka ordet imponerad för ofta, men det där va f.n det häftigaste jag sett på länge.
8) Är det bild på ert montage?
Behöver nästan en bil till nu så jag också får en sån. Eller så får jag väl tvinga nån kompis.

Postat: mån jun 06, 2005 21:51
av frisk
Kan tänka mig en sån.... precis när man åker förbi vägarnas officerer, lite gas och öppna rör!!! :twisted: 8)

Postat: mån jun 06, 2005 22:15
av ornet
Förstod att du också skulle tända till frisk

Postat: tis jun 07, 2005 10:22
av KrilleN
Hej Ornet

Nepp det är inte våran bil, men det skulle vara fränt att ha. Tyvärr blir det nog lite för trångt på en corvette.
Summit säljer ett kit för ca $360 om jag inte minns fel.


MVH Krille

Postat: tis jun 07, 2005 20:36
av jonce
Men kom igen nu grabbar (MÄN) :roll: vad blir nästa lull lull ni tänker klistra på era CORVETTER? rattmuff eller! :roll: :roll: :wink: :D :D Mvh Jan

spjäll

Postat: tis jun 07, 2005 22:46
av Ingo
problemet med avgasspjäll är att dom brukar kärva eller läka, men dom där såg ju rätt robusta ut.
med sådana där kan man ju få det bästa av båda världarna, lite mottryck så det finns bottenvrid i stan , och sedan motståndslöst när det behövs, fränt

Postat: tis jun 14, 2005 22:43
av ornet
Har köpt en uppsamlingstank nu.
Funker utmärkt. Är numera snustorr på den sidan den är monterad. Blir en på andra sidan också.
Bild
Bild[/img]

Postat: ons jun 15, 2005 0:24
av frisk
oj vad det glänser.... :oops:

ser riktigt fint ut! :)

Postat: ons jun 15, 2005 23:27
av ornet
Fint? Ser det fint ut Frisk :?:
Va fan , det är rejsigt 8)
Hur som helst funkar det över förväntan :D

Postat: tor jun 16, 2005 0:30
av Stingray
jonce skrev:Men kom igen nu grabbar (MÄN) :roll: vad blir nästa lull lull ni tänker klistra på era CORVETTER? rattmuff eller! :roll: :roll: :wink: :D :D Mvh Jan


TV-SKÄRM och Lambodörrar så klart....

Postat: fre jun 17, 2005 9:42
av pappi
Hej Ornet!

Har du fått din nya turbin och hur funkar den i din bil? Har du kört något rejs? Tider?

Nyfiken i en strut.

MVH Pappi

Postat: fre jul 15, 2005 18:33
av Terner
ornet skrev:Har köpt en uppsamlingstank nu.
Funker utmärkt. Är numera snustorr på den sidan den är monterad. Blir en på andra sidan också.
Bild
Bild[/img]

Eh var får man tag på sånt där kanske något för mig läs min thread c3: trodde jag var på banan nu. Har kopplat in vanlig PCV men man kanske behöver bättre grejor?

/Terner

Postat: lör jul 16, 2005 0:34
av ornet
Terner!
Vi kan hörs på säve

Postat: sön jul 17, 2005 1:53
av Nexxus
Terner skrev:
Eh var får man tag på sånt där kanske något för mig läs min thread c3: trodde jag var på banan nu. Har kopplat in vanlig PCV men man kanske behöver bättre grejor?

/Terner
Lägger mig i här med ... :)
Det där är inga bättre grejor, det är som någon tidigare nämde: en variant på Cola-flaska...
Samma som du hade innan, bara att slangen är dragen in i en ventilerad kollektor.
Du kan göra exakt samma sak med en Cola-burk, men detta ser lite coolare ut... 8)

Postat: sön jul 17, 2005 9:22
av Terner
Testar med PCV först trodde det var någon aktiv ventilering på dom här burkarna. Dom samlar ju upp oljerester och kondens snyggt i alla fall :)

/Terner

Postat: sön jul 17, 2005 17:58
av Nexxus
Terner skrev:Testar med PCV först trodde det var någon aktiv ventilering på dom här burkarna. Dom samlar ju upp oljerester och kondens snyggt i alla fall :)

/Terner
Jo, om du inte kör med PCV, så är ju det här att föredra. Du samlar upp skiten i en behållare, som du enkelt kan tappa ur
Här är en variant som jag har på min hoj... en Buell S1 Lightning.
Bild
Består av slang till en behållare som innehöll badsalt om jag inte minns fel :) , fäst i en vanlig hållare för vattenflaskor till cykel.
Kostnad: 0kr. :wink:

Postat: sön jul 17, 2005 18:06
av Terner
Men åhh PCV:n verkar fungera utmärkt. Om jag inte hade slutat röka så hade jag nog vågat prova i bilen nu.

Innan luktade den som ett helt oljeraffenaderi i kupen när man körde hehe
Detta i kombination med brinnande olja som droppat ner på headersna va en riktig upplevelse.

Nu är det ju nästan som att åka C5.....doftmässigt alltså (måste tilllägga det ju för annars får jag en massa skäll ju)

/Terner