Sida 1 av 1

Lufta bromsar????

Postat: tis jul 05, 2005 14:21
av susanna113
Hmm min vette fick plötsligt problem med bromsarna, från att tagit normalt så har det gått rätt fort att de försämrats kraftigt.
Bromsen tar plötsligt väldigt långt ner och betydligt sämre än tidigare.
Någon som har en gissning på vad det kan vara???

Postat: tis jul 05, 2005 15:25
av Christian Larsson
Om du inte har rört systemet och inte märkt något läckage så borde inte luftning behövas. Dock är corvettens bromsok duktiga på att suga i sig luft genom att kolvarna pumpar om skivorna är skeva. Så en möjlighet är förstås att systemet måste luftas.

Förlorar du bromsvätska?

Om systemet är tätt så skulle jag säga att det är huvudcylindern. Men kontrollera läckor och testa att lufta överallt och se först.

Postat: ons jul 06, 2005 17:17
av susanna113
På insidan av bromsolje (behållaren) finns det som gummi/plast kupor/kåpor, den ena av dem är lite tillknycklad, vad fyller dennssa för funktion och kan detta vara bidragande på ngt sätt?

Postat: ons jul 06, 2005 19:35
av StingrayRacing
susanna113 skrev:På insidan av bromsolje (behållaren) finns det som gummi/plast kupor/kåpor, den ena av dem är lite tillknycklad, vad fyller dennssa för funktion och kan detta vara bidragande på ngt sätt?
De är för att det inte ska läcka ut bromsvätska eller in luft i onödan. Har ingen inverkan på ditt problem mao.

Postat: ons jul 06, 2005 20:49
av susanna113
Christian Larsson skrev:Om du inte har rört systemet och inte märkt något läckage så borde inte luftning behövas. Dock är corvettens bromsok duktiga på att suga i sig luft genom att kolvarna pumpar om skivorna är skeva. Så en möjlighet är förstås att systemet måste luftas.

Förlorar du bromsvätska?

Om systemet är tätt så skulle jag säga att det är huvudcylindern. Men kontrollera läckor och testa att lufta överallt och se först.


Ska det vara lika mkt bromsvätska i båda behållarna? Den ena har nästan ingenting i sig?

Postat: ons jul 06, 2005 22:01
av Christian Larsson
Det ska verkligen vara lika mycket i båda behållarna. Den främre behållaren är till den främre bromskretsen och vice versa. Detta för att om du har ett läckage så ska bara halva bromssystemet dö.

Så om ena behållaren är nästan tom så har du ett läckage på den halvan av bromssystemet. Bara att börja leta reda på själva läckan. Inte något jättekul jobb men det är inte så svåra saker att arbeta med, bara jobbigt för bromsvätskan är inge rolig.

Postat: lör jul 09, 2005 21:00
av susanna113
Ngn som har en bra skiss på vart det främre systemet går, var man ska kolla läckage, samt vilken /vilka nipplar som är för luftningen?