Sida 1 av 1

Motorras

Postat: ons aug 17, 2005 19:20
av ornet
På Mantorp
Efter ett antal repor där motorn inte riktigt ville svara som vanligt och Ann-Sofi fick motorstopp med ingen ström i batteriet, bogserades bilen till depån.
Efter att batteriet fått vila sig och återhämtat sig startade jag upp bilen.
Det började omedelbart knacka, banka och låta i motorn så det hördes över hela depån. Men motorn gick med oljetryck fast med ett mycket högt tryck i vevhusventilationen.
Jag provade starta ett flertalet gånger med olikartade volym på knackandet. Motorn var även varvillig men med taskig tomgång.
Körde utan problem med bilen till Motellet och in i garaget hemma.

Vi rev motorn där det visade sig att 4 st kolvar spruckit i kanterna och hammrat in delarna i båda topplocken. Troligen har de gått lite var för sig och därför har det knackat olika hårt.

Vill tacka alla som på Mantorp engagerade sig i våra problem. :)
Det var svårlöst. :?

Lättad kolv
Bild

Bild

Bild

Bild

Postat: ons aug 17, 2005 20:38
av gbak
Oj! Det var inte kul!
Är inte din motor nyrenoverad?
Går det att rädda topparna och hur ser loppen ut efter alla kolvbitarna som farit omkring?
Hur mycket har du varvat den arma motorn?

Postat: ons aug 17, 2005 21:06
av vett74
ajajaj ser inte kul ut :cry:
har cylindrarna klarat sig? ser inte på bilderna
:(

Postat: ons aug 17, 2005 21:19
av StingrayRacing
Det ser dyrt ut tyvärr, men det borde väl gå å borra upp ett snäpp och använda blocket igen, om den inte redan är uppborrad max? :roll:

Postat: ons aug 17, 2005 22:23
av ornet
Loppen är otroligt nog opåverkade förutom en cylinder som är lite hackig någon mm högt upp i loppet, ungefär som en vändkant.
Den är borrad.030 så det finns ju utrymme för mer.

Botten med vev stakar kannor och kam är byggt för två år sedan, allt balanserar inkl startkrans.
Köpte nytt toppar insug och förgasare.
Motorn varvar ca 7000 rpm
Under denna säsong sedan har vi med motorn kört ca 65 - 70 repor på strippen. mestadels 201m och ca hälften med lustgas. Sedan har det lekts en del på gatan förstås.

Skall se om topparna går att rädda. Ventilerna är opåverkade.

Kul har vi åtminstone haft
Racing incident

Postat: ons aug 17, 2005 22:34
av frisk
Usch lider med dig Ornet! Du får ju se det possitivt. Nu får du ju chansen att sätta i jättedyra kolvar som håller för allt! :roll: :)

Postat: ons aug 17, 2005 22:51
av KrilleN
Tråkigt att se...hoppas det går att rädda topparna iallafall.

Får väl se hur min ser ut efter jag tagit isär den.

Det är synd att det inte finns försäkringar som täcker motorras...då skulle det trimmas kan jag säga. :)

MVH Krille

Postat: tor aug 18, 2005 8:17
av Joakim
Aj aj det var verkligen riktigt trist....!!! :cry: :cry:
Jag lider verkligen med er...!!! Hoppas att du kan använda Topparna igen, är ju inte kul att behöva köpa en massa saker igen när man precis har fått ihop en rolig motor och sedan är ju de flesta av oss inte gjorda av pengar heller utan sådant här tar ju styggt i kassan.
Hoppas att du får ihop en rolig motor igen...!!!

Mvh//Jocke...

Postat: tor aug 18, 2005 8:41
av M Nordin
Topparna är väl OK, gröp ur kolvresterna och tiga upp kratrarna, slipa till förbränniungsrummen och plana topparna minsta möjligt. Inga smidda kolvar va? Fabrikat? Hur tjockt "ring land"?

MVH

MN

Postat: fre aug 19, 2005 10:21
av Endorfine
hur mycke NOS har du laddat?

Postat: fre aug 19, 2005 12:00
av ornet
NOS Powershot 125 hkr

Postat: fre aug 19, 2005 14:52
av Corv1-Micke
Surt!
Synd att vi infe fick se bilen mer på Mantorp.
Kommer ni köra i Borås med någon annan motor?

Har det varit för dåligt kolvringspel?
Eller vad har orsakat motor raset?

/ Micke

Postat: lör aug 20, 2005 1:51
av Ann-Sofi Sparrebo
Micke. Vi har inte lokaliserat orsaken men ska försöka få ihop originalmotorn för att köra för poängen i Borås, jag har ju chans på första plats i modified :D
548/ den gröna

Postat: sön aug 21, 2005 12:30
av Corv1-Micke
Kul, vi hejjar på er!
Tyvär kan vi inte komma till Borås, men hoppas ni får ihop bilen!

Har ni kollat bränsle munstycket till lustgasen så att det inte är skit där?
En annan orsak kan vara om ni hade problem med bränsletrycket medans ni körde på gas.

/ Micke