Sida 1 av 1

Funderingar över bästa möjliga tid på strippen med corvette.

Postat: tis sep 13, 2005 22:35
av Malben
Jag är väldigt sugen på att prova att kolla tiden för min bil, en i stort sett originalbil med manuell växellåda.
Nu är jag ju verkligen inte hemma på det här med racing, så för att inte skämma ut mig å min pärla så kanske någon vet vid vilka varv växlarna ska i. 6:an borde man ju aldrig hinna lägga i, men 4 ggr har jag räknat med att jag måste göra bra växlingar.
Det är bara på skoj, men visst vill man ju ha en så bra tid som möjligt.
Någon som har nån ide om varvtal för 2:an .. 3:an osv ?
Borde kanske starta med antispinnsystemet på iallafall?
De e en -94. Om det är nån skillnad vet jag inte.
Vill hälsa till alla här på forumet. Man kan lära sig massor här!

Postat: tor sep 15, 2005 17:17
av madcow
Du kan ju alltid skaffa en sån här...

http://www.vette.se/shop/?artnr=114%2D1 ... egory%3D26

Om inte annat är det en kul "gadget"

Postat: tor sep 15, 2005 17:42
av Jake
Detta beror rätt mycket på hur mycket effekt OSV man har.. och framförallt så har det emd eatt göra hur bra avstämd motorn är.. men det finns en god tumregel att börja labba utifrån..

Först så får du ta och hitta bromspapper på motorn, eftersom din bil e org så finns det säkert på nätet.. Sedan så ska du växla vid MAX effekt, då ska/bör du hamna vid MAX vrid efter växlingen.. Men lite beroende på hur stora stegen mellan utväxlingen i lådan är så kan altså växlingspunkterna mellan olika växlar variera..

Kan ju säga att excell är ett mycket bra verktyg när du börjar räkna på det..

Postat: tor sep 15, 2005 19:43
av Jonathan
Ingen antispinn!!

Beronde på hur duktig man iof.
Men antispinn sinkar 60 fots tiderna.. ett visst antal % hjulspinn är dock optimalt, men inte för mkt!
tror inte du hinner få i 4:an på strippen.....

Tack!

Postat: tor sep 15, 2005 19:56
av Malben
Enligt spec. så ska max effekt finnas vid 5000rpm.
Då vet jag ungefär när jag ska växla.
Kanske lite överkurs med display å grejjer :)

402m

Postat: tis okt 04, 2005 21:48
av Raggarn
körde på Emmaboda med min C4 -94 man , på 13,07sec. med "lite" trimm motsvarande Lt 4 kitt.

Jag körde över linjen på 4an.

201m går på 7,8 sec .

Ps ,använd INTE antispinn

Mvh

Postat: ons okt 05, 2005 7:07
av Bobrob
Skaffa Dig en G-Tech SS accelerationsmätare: http://www.gtechpro.com/ så kan Du enkelt få fram accelerationstiderna vid olika förändringar.

Själv har jag en LT1 -92 automat med chip och airfoil 306 + kanske 45 hk. Den gör 0-100 på 5.22 sekunder. Då har jag antispinnen på och automaten i D-läget - ej (D) som är overdrive.

Med hjälp av G-Tech-mätaren kan Du testköra med olika inställningar och enkelt få reda på vad som ger bäst axtider.