Sida 1 av 1
Hjälp med injustering av förgasare....
Postat: sön dec 04, 2005 13:24
av alex_j83
Hej!
Vet att detta egentligen är fel forum, men då jag inte har fått något svar på camaro klubbens hemsida hoppas jag på hjälp här istället...
Jag äger en Chevrolet Camaro -75:a som där sitter en Cheva 350 i! Förgasaren var bytt till en Holley 650cfm dubbelpumpare när jag köpte den. Men han tvekar emellanåt vid kickdown och när man har stått ett tag på tomgång o ska köra iväg kommer där ett rökmoln bakefter bilen!
Är här någon i skåne som är duktig på förgasare som skulle kunna hjälpa mig kolla över förgasaren?
Tacksam för hjälp....
Mvh/Alex
Postat: sön dec 04, 2005 22:53
av ornet
Kan inte låta bli och lägga mig i, intressant fråga.
Ryker det svart eller vitt?
Dubbel pump, är väl rätt kraftiga grejor. Undrar om motorn inte får mer än den förtjänar. Är det en trimmad motor?
De som kör med Holley brukar ju alltid prata om att byta munstycken, finns en hel del att välja på, men det kanske gäller acceleratordelen.
Blir kul att få se mer kommentarer.
Hoppas du får hjälp.
Postat: sön dec 04, 2005 23:32
av alex_j83
Motorn är lite snällt trimmad, vassare kam o aluinsug.... Röken är väl en blandning av lite vitt o svart! Motorn i övrigt har väl gått ca 50 mil sedan renoveringen...
Postat: mån dec 05, 2005 20:04
av StingrayRacing
alex_j83 skrev:en blandning av lite vitt o svart!
= Grå!
Skulle börja med att kolla vilken modell det är på chokehornet. Sen skulle jag surfa in på Holleys hemsida
http://www.holley.com/data/TechService/ ... isting.pdf och kolla vilken bestyckning den har; munstycken, powervalves, squirters & acc-kammar och jämföra med vad som sitter på.
För att få isär förgasaren för att kolla detta skruvar du bara bort flottörhusen. Sitter med fyra skruv vardera.
Låter som du har lite väl mycket soppa och det kan bero på fel bestyckning eller trasig(a) powervalve(s). De ser ut så här:

När du väl har fått ur dem kan du trycka in fjädern, fukta fingret och trycks det mot andra sidan för att se om fjädern åker ut helt igen eller om membranet är helt och fjädern stannar kvar ihoptryckt.
Postat: mån dec 05, 2005 23:19
av alex_j83
Ska kolla detta.... Tack för hjälpen!

Postat: tis dec 06, 2005 9:24
av Björn Leidelöf
Apropå dina "powervalves" (tillskottsventiler), så håller jag med om att det förmodligen är dessa om är huvudsakliga problemet. Men, jag tror inte att dom är trasiga, utan att dom har fel värden.
Principen fär ventilerna är att dom öppnar och släpper in extra bränsle när motorn belastas hårt, dvs. när undertrycket i insuget inte är lika högt.
Original brukar dessa ventiler vara anpassade för en originalkamaxel, dvs. högt undertryck i insuget vid tomgång = stängda ventiler. En trimkamaxel å andra sidan ger ett lägre undertryck och då står oftast dessa ventiler och "glappar" mellan öppet och stängt och släpper då in bränsle hela tiden vilket ger en mycket fet blandning på tomgång, som i sin tur gör att motorn ryker svart och går dåligt överlag.
På varje ventil står ett värde instansat. Så det du bör göra är att mäta undertrycket i insuget vid tomgång med någon typ av vacummätare, t.ex. som man använder när man synkroniserar förgasare på motorcyklar. Då får du ett värde på undertrycket och baserat på det så får du sedan köpa nya tillskottsventiler som är anpassade efter det värdet.
Detta svar börjar bli väl långt, men om du vill kan du skicka mig ett personligt meddelande eller ringa på 013 - 621 01 (kvällstid) så kan jag förklara mer!
Mvh, Björn
PS Med "högre undertryck" menar jag i praktiken ett lägre (mera negativt!) tryck, dvs. det är igentligen fel att skriva "högre"!
Postat: tis dec 06, 2005 20:56
av StingrayRacing
Du mäter vakumet vid tomgång (varm motor) samt jämn fart på slät väg 70, 90 km/h och tar det lägsta av dessa värden -2. Troligtvis får du lägst värde vid tomgång.
Mao om du mäter vakumet till 8,5 in/HG så ska du välja en powervalve med 2 enheter mindre -> 6,5 vilket är standardstorleken. Mäter du 12,5 -> 10,5 osv. Så på med vinterdäcken och prova.
//Lasse
Postat: ons dec 07, 2005 22:20
av Dav7812
Har väl inte med saken att göra igentligen men vad är normalt vacum i en otrimmad sb från -73? (om man mäter i slangen som går till lyktorna bla.)