Sida 1 av 1

Headers + Sportsystem = högljudd!?

Postat: sön feb 26, 2006 22:55
av Nicke
Hej,

Har just införskaffat en Corvette -92. Bilen har headers och sportsystem, vilket ju kan vara trevligt ur effektsynpunkt. Dock blir motorljudet på låga varv väldigt dovt, vilket gör det till en pina att köra på bilen på 4 växeln (automat) vid lagliga hastigheter. Hur skiljer sig detta från originalsystemet? Går bilen tyst när den är original, eller är detta nåt man får ta helt enkelt. Körde den 21 mil igår, och fick låsa den på tredje växeln för att göra resan bekväm.

Dock ska sägas att den låter grymt fint. Bara lite högt inne i kupén tips på hur man billigt och effektivt kan dämpa ljudet i kupén vid låga varv, alternativt veta om det kan vara värt att återställa den till till original.

/Nicke

Postat: sön feb 26, 2006 23:57
av spinnson
jag kan köpa det av dig om ska sätta dit org system micke

Postat: mån feb 27, 2006 8:19
av M Nordin
Tyvärr mkt vabligt med resonansfenomen i C4 som gör att det slår lock för öronen i vissa hastigheter/varv. Finns massor skrivet p åde amerikanska forumena men ingen patentlösning. Många brukar uppleva en förbättring av en utjämningspipa långt bak mellan rören. Annars är det öronpluggar som gäller... :wink:

MVH

MN

Postat: mån feb 27, 2006 17:26
av kothe
Enklaste lösningen är ju att öka hastigheten så man får upp varvtalelet lite , och det mår säkert inte motorn dåligt av.

Daniel!

Postat: mån feb 27, 2006 18:34
av Jake
överkurs, du kan ju bytabakaxelutväxlingen då höjjs varvtalet och momentet ökar = accet förbättras :)

Postat: tis feb 28, 2006 0:19
av Nicke
kothe skrev:Enklaste lösningen är ju att öka hastigheten så man får upp varvtalelet lite , och det mår säkert inte motorn dåligt av.

Daniel!
Helt rätt. Farten ska självklart upp! 8) Dock finns ibland omständigheter som gör att man får lov att hålla sig kring 90, och då är det nog bara att hålla sig borta från överväxeln...

Surt att det kom en massa snö nu igen!

/Nicke