Sida 1 av 1
Montering av stötdämpare
Postat: fre apr 21, 2006 17:34
av Hånta
Hejsan
Jo nu har jag äntligen börjat att montera den nya "suspension kit" som jag har köpt.Har bara en liten fundering angående monteringen.Ska jag montera de till hörande delarna i den följd de ligger upp radade på bilden eller

.
[img][img]
http://i60.photobucket.com/albums/h25/l ... tering.jpg[/img][/img]
Lars
Postat: fre apr 21, 2006 17:40
av vett74
det där ser väl helt rätt ut

Postat: fre apr 21, 2006 17:49
av Hånta
Att det är monterat rätt eller att det är nytt
Lars
Postat: fre apr 21, 2006 18:06
av Chrippe
Ja! Du kan montera det i den följden.
Postat: fre apr 21, 2006 18:21
av vett74
hehe jo det ska monteras så!
vad är det för stötdämpare föresten?
Postat: fre apr 21, 2006 20:08
av Hånta
Chrippe
Okej,då vet jag att jag är på rätt väg
Vett74
Det blev Bilstein dämpare samt komposit fjäder bak.
Lars
Postat: lör apr 22, 2006 14:47
av Hagge
Hånta, vilken kompositfjäder har du köpt ? Kan du använda den gamla fjäderplattan från originalfjädern för att montera kompositfjädern ?
Jag har själv köpt denna kompositfjäder från TRW:
och nu är jag plötsligt lite osäker om jag måste skaffa en ny monteringsplatta typ kraftig aluminium från tex VetteBrakes ?
Är det ngn som vet ngt om detta ??
//Hagge
Postat: lör apr 22, 2006 16:55
av Hånta
Hej Hagge
Jag tror att det ska vara samma,men jag är ej säker.Jag kan kolla i morgon om du vill.Är på väg bort nu så jag har ej tid just nu.
Lars
Postat: lör apr 22, 2006 16:57
av Peter
Hagge skrev:Hånta, vilken kompositfjäder har du köpt ? Kan du använda den gamla fjäderplattan från originalfjädern för att montera kompositfjädern ?
Jag har själv köpt denna kompositfjäder från TRW:
och nu är jag plötsligt lite osäker om jag måste skaffa en ny monteringsplatta typ kraftig aluminium från tex VetteBrakes ?
Är det ngn som vet ngt om detta ??
//Hagge
Inte för att vara sur o vresig,men jänkarna har haft jätteproblem med TRWs kompositfjädrar. Bilen blir riktigt hög i aktern och det finns inte tillräckligt långa bultar för att sänka den till acceptabel nivå..
Men dom kanske har förbättrat den på senare år?
Postat: lör apr 22, 2006 17:08
av Hagge
Peter, det låter ju inte bra. Ska mäta längden på bultarna som följde med och se om det finns längre att få tag på.

...vill ju inte ha ngn high-rise bakända...
FAN, FAN, FAN som Thåström sjunger,
//Hagge
Postat: lör apr 22, 2006 17:09
av C3hristoffer
ser fint ut! jag har också precis monterat dämpare och ny fjäder men nya fjädern va typ 10cm kortare än orginalfjädern så den blev lite låg fram när jag ställde ner bilen på hjul.

och jättehög bak med kompositfjädern, ska nog släppa släppa lite på trycket på bladfjädern...bilen ser verkligen hög ut bak, kan ju va ett tips att inte skruva in bultarna till bladfjädern så långt

Postat: lör apr 22, 2006 19:00
av Hagge
Jaha, nu har jag kollat bultlängden på bultarna som följde med kompositfjädern, de är 8" långa. Har kollat på Vettebrakes&Parts, de har både 10" och 12" bultar. 12"-bultarna var mycket dyrare än 10", ca 60 USD jämfört med ca 20 USD för 10" !!
Med 12" bultar borde man ju kunna sänka baken ganska ordentligt eller ?
//Hagge
Postat: sön apr 23, 2006 12:06
av Hånta
Hej Hagge
Jag har nu varit ut och kollat och vad jag kan se så är orginalet identiskt med den nya som följde med i mitt kitt.Så det ska inte vara några problem vad jag kan se.
Lars
Postat: sön apr 23, 2006 15:22
av Hagge
Hej Hånta,
OK, tack för infon. Känns bra, då kan man nog lugnt montera fjädern med originalplattan.
Men enligt Peter så kommer väl min att likna mer en stadsjeep än en Corvette efter fjäderbytet
Får väl höja den fram också så att det blir en symmetrisk look på bilen.
//Hagge