Sida 1 av 1
Priser på Växelådor
Postat: tor maj 11, 2006 18:47
av Hellström
tja någon som har någon erfarenhet vad en låda till en 350 motor kan kosta ? ska vara en förbätring på den gammla, är inte alls hemma i ämnet men Manual ska det vara... alltså då man har en växelspak o växlar från 1an till 2an o 3an samt 4an hehe

... men skämt åsido finns det 6-5 växlade lådor till c3orna och vad kostar en sådan ? kan även tänkta mig någon annan, syftet med bytet är att få ner bränsleförbrukningen....
tacksam för svar
MVH
Postat: tor maj 11, 2006 18:59
av Peter
En stadig T-56 med ett installationskit går väll loss på 30-35K skattat o klart hemma i Svedala.
http://www.keislerauto.com/gm/corvette-c3-kits.html
Postat: tor maj 11, 2006 19:04
av Hellström
vad är det som skiljer den från orignal ?
hehe där kom en länk ochså... tack

Postat: tor maj 11, 2006 20:49
av Thunder
syftet med bytet är att få ner bränsleförbrukningen ???
varför köpa en vette då.... sälj den å fis runt i en fiat punto istället

Postat: tor maj 11, 2006 21:22
av Sandberg
Postat: tor maj 11, 2006 21:30
av Hellström
Thunder skrev:syftet med bytet är att få ner bränsleförbrukningen ???
varför köpa en vette då.... sälj den å fis runt i en fiat punto istället

hehe jo kanske dt

eller inte... det är ju världens snyggaste bil efter Gt40in ... men den ligger runt 2-3 liter nu när man kör samt att växlarna hoppar ur litte då o då ... så tänkte passa på o bytta allt när man ändå är på G
Postat: tor maj 11, 2006 21:46
av StingrayRacing
växlarna hoppar ur litte då o då ... så tänkte passa på o bytta allt när man ändå är på G
Jag renoverade lådan för 2 tusingar, hade oxå en växel som hoppade ur. Den blev som ny.
5-6 vxl låda för du köra bra många mil för att spara ihop på soppan
//Lasse
Postat: tor maj 11, 2006 21:49
av Hellström
StingrayRacing skrev:växlarna hoppar ur litte då o då ... så tänkte passa på o bytta allt när man ändå är på G
Jag renoverade lådan för 2 tusingar, hade oxå en växel som hoppade ur. Den blev som ny.
5-6 vxl låda för du köra bra många mil för att spara ihop på soppan
//Lasse
hmm aa kanske .... tror du att det kan bli en ännu större kostnad om man har otur med växellådan när man ska renovera ? alltså att den är riktigt sliten

Postat: fre maj 12, 2006 7:44
av M Nordin
Hellström: Svårt att dignostisera din låda via nätet...

Är det bara ngn växel som hoppar ur eller vrålar den som en pilsk köttkvarn och du får ur mer spån än olja om du byter olja i den?
MN
Postat: fre maj 12, 2006 8:57
av Hellström
M Nordin skrev:Hellström: Svårt att dignostisera din låda via nätet...

Är det bara ngn växel som hoppar ur eller vrålar den som en pilsk köttkvarn och du får ur mer spån än olja om du byter olja i den?
MN
dett vrålar ju inte precis men det rasslar, trodde det var oljan först och bytte den för någgra mil sedan fast problemet återstod

....
Postat: fre maj 12, 2006 10:49
av Björn Leidelöf
Ett annat tips...läs tekniska artikeln på Corvetteklubbens hemsida om växellådsbyte...där kan du läsa mer om lite olika lådor och vad bytet innebär.
Mvh, Björn
(Artikeln ligger under "Corvettefakta/Tekniska artiklar" i menyn till vänster på hemsidan.)
Postat: fre maj 12, 2006 14:50
av Jake
växellådsrassel kan vara fullt normalt om du har en för lätt koppling.. det finns nåt trollblod man kan pytsa i lådan så blir den tyst..
Postat: fre maj 12, 2006 18:42
av Peter
Jake skrev:växellådsrassel kan vara fullt normalt om du har en för lätt koppling.. det finns nåt trollblod man kan pytsa i lådan så blir den tyst..
Sågspån?

Postat: fre maj 12, 2006 19:56
av Stingray
INGEN FÖRETAGSREKLAM HÄR...
Det går bra att köpa annonsplats i vår tidning som ALLA ANDRA GÖR *morr*
Postat: fre maj 12, 2006 20:23
av Sandberg
Stingray skrev:INGEN FÖRETAGSREKLAM HÄR...
Det går bra att köpa annonsplats i vår tidning som ALLA ANDRA GÖR *morr*
Ja så du fanns där i bakgrunden trodde väl att det skulle bli en reaktion, men mitt inlägg var väl OK och kunde väl fått va kvar mer än 10 sek.
Passa er för admin.
Shit nu åker väl min off topic omrätning också

Postat: tis maj 16, 2006 22:53
av Stingray
Sandberg.. Ditt åkte eftersom du hade citerat föregående inlägg...

Postat: ons maj 17, 2006 18:17
av 4speed
Jag har monterat en TKO 600 låda (5 vxl 0.64 på femman) i min 70:a. Skillnaden är stor, ca 2000 varv i motorvägsfart. Den är mer distinkt i lägena. Nackdelen är priset, min kostade 25 000 kr "vid min dörr". Jag anlitade proffs som monterade, blev tvungen att byta lamell (26 spines), bygga växellådsfäste mm. Det var ett j-a pill att bygga växelspaksfäste för att klara konsoll och växelspak för orginallook (det gjorde jag själv). Sammanfattningsvis, dyrt, mycket pengar osv, men en helt annan bil. Jag har själv byggt en kuggstångsstyrning och kombinationen med nya lådan är en helt annan bil. Konstaterade i morse när jag körde vetten att den har mycket av ", modernbilskänsla".
Postat: tis maj 23, 2006 23:34
av Johan Fräjdin
4speed skrev:Jag har själv byggt en kuggstångsstyrning och kombinationen med nya lådan är en helt annan bil. Konstaterade i morse när jag körde vetten att den har mycket av ", modernbilskänsla".
Det där får du gärna berätta lite mer om. Från vilken bil har du hämtat delar till kuggstångsstyrningen?
Postat: mån maj 29, 2006 18:44
av 4speed
Kuggstången kommer från SAAB (GM), styrleder likaså som är kortade och gängade för att passa uni-ball. Mycket arbete med att få rätt höjd och inpassning av knutar och led till styrningen. Knutar och led införskaffades från Borgeson i USA. Min lösning är identisk med Speedirect "Steeriods". Har kört en del med bilen nu och är mycket nöjd, det finns inga tendenser till "bump-steer". Om du kollar deras hemsida så ser du delarna, kolla gärna bifogad länk för montering.
http://vetteweb.com/tech/0208vet_racknroll/
Postat: mån maj 29, 2006 20:29
av Johan Fräjdin
Ok, låter klart intressant. Menar du att du har inre styrleder från Saab och de yttre är uni-balls? Kan man inte behålla de yttre styrlederna original? Om du byter de yttre styrlederna, måste du då ändra något på spindlarna?
/Johan
Postat: tis maj 30, 2006 18:00
av 4speed
Yttre är orginal SAAB (GM), inre är uni-balls. Styrstagen svarvades och gängades för att få rätt gänga för uni-balls. Yttre spindelled på SAAB är "hona" på vetten är det "hane". Jag valde att spara mina orginaldelar för att i stället modifiera SAAB delarna.
Postat: tis maj 30, 2006 20:53
av susanna113
Vad kostar en 5-växlad Doug Nash låda då?
Re: Priser på Växelådor
Postat: tis jul 21, 2009 13:50
av Lennart Larsson
Jag tror dom ligger på 5-6 tusen.
Jag har en Doug Nash 4+1 men söker någon som kan serva den eller kan besvara lite frågor.
Re: Priser på Växelådor
Postat: tis jul 21, 2009 15:41
av dixon
hyffsat gammal tråd

Re: Priser på Växelådor
Postat: tis jul 21, 2009 22:52
av Hånta
Jag köpte en Richmond Rod 6 speed låda ny från Summit racing.Tror nog att det är det besta jag gjort på min bil,förutom sidpipsena då

.jag hamnade på ca 21000:-
Lars