Sida 1 av 1
Hardtop eller Coupe
Postat: lör sep 09, 2006 20:31
av Mr X
Jag har lite svårt att bestämma mig, ska det vara Hardtop eller Coupe.
Vad säger proffsen här på forumet. Vilken tycker ni ser bäst ut och varför.
Postat: sön sep 10, 2006 9:41
av Bobrob
Hardtop så klart! Sitter på Z06 2001 och uppåt, men fanns ochså tidigare 1999-2000 i en enklare "LowCost"-model.
Två skäl att välja Hardtop:
1) cirka 10% vridstyvare chassi jämfört med Coupén = bättre väghållning
2) Utseendet - annorlunda, en del gillar det!
Postat: sön sep 10, 2006 19:34
av Schon
Postat: sön sep 10, 2006 21:15
av ornet
Hatdtop!
För att det är en ovanlig modell.
Den bara är racing.
Den är

snygg.
Är lite som C3:an innan glasluckan kom. Ser lite vassare ut.
En Z06 kan man inte bortse ifrån

Postat: mån sep 11, 2006 20:12
av Nutte2
Hej!!
targa = Högt vindbrus du kan t.ex inte åka med taket av (i över 70) du blir döv.. annars så är det högt vägljud med tak på redan i samma fart så du hör inte stereon så bra..
Vill du åka nercabbat så satsa hellre på en äkta cab..
Äger en targa idag och jag skulle garanterat valt en Coùpe..
Postat: mån sep 11, 2006 20:29
av Max M
"Äger en targa idag och jag skulle garanterat valt en Coùpe"..
Targa är ett TM och gäller endast för detta fabrikat. Det har alldrig funnits och kommer ej heller att finnas en Corvette TARGA.
Så e de....
Max
Postat: mån sep 11, 2006 20:30
av Max M
Dublett !!!
Postat: mån sep 11, 2006 23:01
av Mr X
Så en resume` av det här blir.
Cabbe har man för känslan och inte för utseende när cabben är på.
Coupen har man för utseende men brusar.
Hardtop har man för utseende och annorlunda.
Jag hade en Trans Am som är såld för ca 1 månad med läckande targa.
Har Corvetten liknande problem. Jag vet att -97an hade liknande problem.
Hardtop = Har tydligen bara fördelar eller .....
Postat: tis sep 12, 2006 15:57
av LW
Mr X skrev:Så en resume` av det här blir.
Cabbe har man för känslan och inte för utseende när cabben är på.
Coupen har man för utseende men brusar.
Hardtop har man för utseende och annorlunda.
Jag hade en Trans Am som är såld för ca 1 månad med läckande targa.
Har Corvetten liknande problem. Jag vet att -97an hade liknande problem.
Hardtop = Har tydligen bara fördelar eller .....
Angående problemet på 97 (och 98an) så vart det lätt fixat.. finns en utförlig beskrivning som GM gjort.= enkelt och tätt.
Lustigt hade oxå en TA förut men kom på bättre tankar..
lycka till..
Postat: tis sep 12, 2006 17:31
av glider
Mr X skrev:Hardtop = Har tydligen bara fördelar eller .....
Du kan inte ta av/fälla ner taket när det är skönt ute.
Själv har jag en Coupe, jag resonerade som så att det en normal svensk sommar så är det relativt få dagar som jag tycker det är skönt att åka nerkabbat. Coupen kändes som en bra kompromiss och jag ångrar mig inte även om cabkänslan naturligtvis är bättre i en riktig cab. Men för dom där få dagarna så är det fint att glida runt med taket i skuffen och sommarkänslan i ansiktet.
Coupen och FRC:n (Fixed Roof Coupe, "Hardtop") antar jag också har bättre personsäkerhet än en Cab vid rullning eller krock.
mvh/Stefan
Postat: tis sep 12, 2006 20:26
av Thunder
Nutte2 skrev:Hej!!
targa = Högt vindbrus du kan t.ex inte åka med taket av (i över 70) du blir döv.. annars så är det högt vägljud med tak på redan i samma fart så du hör inte stereon så bra..
Vill du åka nercabbat så satsa hellre på en äkta cab..
Äger en targa idag och jag skulle garanterat valt en Coùpe..
Targa... ??? åker du japanare eller ? Heter T-top för femte elfte gången

Postat: tis sep 12, 2006 20:26
av Thunder
Nutte2 skrev:Hej!!
targa = Högt vindbrus du kan t.ex inte åka med taket av (i över 70) du blir döv.. annars så är det högt vägljud med tak på redan i samma fart så du hör inte stereon så bra..
Vill du åka nercabbat så satsa hellre på en äkta cab..
Äger en targa idag och jag skulle garanterat valt en Coùpe..
Targa... ??? åker du japanare eller ? Heter T-top för femte elfte gången

Postat: tis sep 12, 2006 20:52
av Sandberg
Jaha den diskusionen igen refererar till tidigare inlägg
Angående den ständigt återkommande diskusionen om det heter T-top eller Targa så hittade jag följande informmation vilket verkar logiskt.
T-top does not refer to the shape of the roof, but rather it is short for Targa Top. The original design was a pure Targa but body flex demanded the center bar, discovered late in the design.
På
denna sida under C3
comments

Postat: ons sep 13, 2006 23:26
av Mr X
Det är tydligen ganska svårt att få tag på en hardtop.
Personligen tycker jag att coupen är snyggare men hardtopen är inte så tokig den häller. Svårt val.