Sida 1 av 1
Kompressor vilken modell?
Postat: ons sep 20, 2006 21:42
av Nutte2
Hej!
Någon som har ide om kompressorkitt.. Har ni någon erfarenhet av procharger eller A&A kitt??? Bra eller dåligt slirar remmar, olika effekt??
Postat: ons aug 22, 2007 20:47
av forsberg
typiskt när man hittar nåt roligt...ett inlägg från 28 Mar 2006 å inget svar

Postat: ons aug 22, 2007 21:24
av Nutte2
Ja det var tydligen inte många som har kompressor helt plötsligt..
Men jag har redan fått på en procharger..funkar fint

Postat: tor aug 23, 2007 19:35
av forsberg
berätta gärna lite om den..
varför du valde den etc etc
Postat: tor aug 23, 2007 20:17
av Nutte2
Valde den p.g.a att jag skulle ha en omgående och fick ett bra pris.
Hittade en som knappt var inkörd.
Var ett komplett "bolt-on" kitt till C5 som man skruvade dit själv under vintern. (med lite hjälp av kompisar)
Det som är skoj med detta kitt är att ingen anar att du har en kompressor före du gasar

syns inte på huven som en magnusson - kompressor
Ger ca 150hk till i bilen.
Skulle det vara idag skulle jag satsat på ett twin-turbo kitt.
Postat: tor aug 23, 2007 21:03
av Masterworks
Nutte2 skrev:Valde den p.g.a att jag skulle ha en omgående och fick ett bra pris.
Hittade en som knappt var inkörd.
Var ett komplett "bolt-on" kitt till C5 som man skruvade dit själv under vintern. (med lite hjälp av kompisar)
Det som är skoj med detta kitt är att ingen anar att du har en kompressor före du gasar

syns inte på huven som en magnusson - kompressor
Ger ca 150hk till i bilen.
Skulle det vara idag skulle jag satsat på ett twin-turbo kitt.
Varför turbo?
Postat: tor aug 23, 2007 22:04
av Nutte2
coolt med bakmonterat och enklare. Lättare montering enklare att ta ur mer effekt

Postat: tor aug 23, 2007 23:28
av Masterworks
Nutte2 skrev:coolt med bakmonterat och enklare. Lättare montering enklare att ta ur mer effekt

Sliter inte turbo mer på motorn och
att effekten kommer på högre varv?
Postat: fre aug 24, 2007 0:21
av Nutte2
Sliter duktigt både 2, kompressorn kommer oxå rejält på högre varv.
Postat: fre aug 24, 2007 7:39
av Jake
Masterworks skrev:Nutte2 skrev:coolt med bakmonterat och enklare. Lättare montering enklare att ta ur mer effekt

Sliter inte turbo mer på motorn och
att effekten kommer på högre varv?
slarvar du med oljebytena så JA eftersom oljan går varvare i en turkokärra.. och du får mer effekt vid låga varv med turbo än med en cetrifugal ala procharger...
Annars så vill jag ännu en gång passa på att utnämna procharger till Strörsta amatörerna och idioterna inom kompressorvärden.. De har ingen somhelst aning om att de ens är kompressorer de säljer.. och deras effektsiffror skall tas med ca 8 nypor salt.
här är ett samandrag..
http://www.vetteforum.org/showthread.ph ... procharger
och ett till om en bil som jag har hjälpt till att få ordning på pga att kompressorkittet INTE funkade out of the box.
http://www.vetteforum.org/showthread.ph ... procharger
dock så går det att få GÖTT mos med prochargers grejjer med man måste veta vad man håller på med..
Vet du inte vad du håller på med så det finns tre lösningar,
1. Enklast och troligtvis bäst i längden för både magsår och ekonomin, köp av vette.se eller annan seriös leverantör i sverige som kan hjälpa dig att få kittet att funka som det ska när det inte gör det direkt efter instalation.
2. lite krångligare, GREG på blowerworks han vet vad han håller på med. läs igenom hans bibel innan du köper oavsett modell.
3. tidskrävande, Lär dig själv det som
Postat: fre aug 24, 2007 16:08
av forsberg
Jake skrev:
Annars så vill jag ännu en gång passa på att utnämna procharger till Strörsta amatörerna och idioterna inom kompressorvärden.. De har ingen somhelst aning om att de ens är kompressorer de säljer.. och deras effektsiffror skall tas med ca 8 nypor salt.
om dem nu suger så mycket finns det nån annan som e bra
eller e de 2 x turbo som gäller

Postat: fre aug 24, 2007 20:40
av vette.se
Vet inte om det är en trend men 9 av 10 kit vi säljer är A&A kit, gäller både C5 & C6. Fungerar alltid som utlovat och har inte problem med remslir som Procharger. A&A's support är toppen(om du nu skulle behöva den

)
Angående turbo, jag förstår inte varför man väljer STS bakmonterade kit ? Det måste vara en enorm turbo-lag med alla dessa meter med rör - eller har jag fel ? Det som det skrivs mycket om är att systemet känns 'sluggish' upp till 3600rpm vilket ytterligare spär på mitt första intryck att det är mycket turbo-lag.
Mycket av det man kan läsa på amerikanska forumen är som vanligt dynokörningar och raktfram körning där det kanske inte spelar någon roll. Ska man ut på bana spelar det väldigt stor roll!
De mest beprövade kiten är TTi's och APS där sådana problem inte finns.
Kommentera gärna - det ska bli intressant att höra era erfarenheter !
Är lite i valet o kvalet att sätta i ett APS kit i min bil

Postat: fre aug 24, 2007 23:19
av Jake
forsberg skrev:Jake skrev:
Annars så vill jag ännu en gång passa på att utnämna procharger till Strörsta amatörerna och idioterna inom kompressorvärden.. De har ingen somhelst aning om att de ens är kompressorer de säljer.. och deras effektsiffror skall tas med ca 8 nypor salt.
om dem nu suger så mycket finns det nån annan som e bra
eller e de 2 x turbo som gäller

Det är egentligen inget fel på deras kompressorer.. utan det att kitten INTE är bult on och att de INTE håller vad de låvar i reklamen, det går att nå dit reklamen lovar.... men det krver betydligt mer knowhow och pengar än bara ett kitt..
Det finns andra firmor tex Blowerworks, och A&A osv som använder prochargers eller vortechs kompressorer och dessa kitt innerhåller i betydligt högre grad det som krävs samt kommer att leverera det de lovar..
(det var väl ungefär var herr vette.se sa

)
ang turbo så drivs den av värmen i avgasserna och har man x meter rör där de kan kallna så kommer det att krävas mycket varv innan temperaturen i inluften blir tillräckligt hög.. skall man bara köra rekfram kan man ju labba med fet blandning och skum tändpunkt så att det brinner i grenrören när man staegar, när sedan trycket kommer återgår man till normala värden. men nu är det överkurs
Skall du köra autmat så är det en enkel med enormt avgasshus som gäller viss lite lag blir det men du få löjligt fin värkningsgrad.. Är det bana+man så är det mindre avgasshus och vill du ha bort lagget helt så ta typ två aggar från nåt 2l japs,