Sida 1 av 1

March performance pulleys

Postat: ons jan 10, 2007 18:22
av Lasse B
Hej
Funderar att byta till march performance pulleys,
någon som kör med dom.
Blev det någon märkbar effekthöjning.
har en 85.a
Lasse B

Postat: ons jan 10, 2007 18:26
av Jake
;)

Du kan aldrig få en effekthöjning genom att byta pulleys (om du nu inte kör kompressor). Däremot kan du minska förlusterna, men det är inte mycket det rör sig om.

Om du är ute efter effekthöjjning, satsa på nåt annat som ger betydligt flet pållar per krona..
Är du ute efter att få det snyggt under motorhuven med kromade pulleys, tja varför inte.

March performance pulleys

Postat: ons jan 10, 2007 18:48
av Lasse B
Summit racing säger att dom ska ge 15hk på bakhjulen.
Lasse B

Postat: tor jan 11, 2007 0:40
av swemax
Vad är pulleys?

Postat: tor jan 11, 2007 1:00
av jensen
swemax skrev:Vad är pulleys?
remskivor-svängdämpare

Men det här med 15 hk, jo visst allt går med en regäl bromsbänk och med en mätartavla på 1 meter i diameter. Man sätter upp en 350" motor som trimmats till 500hk vid 7000v/m. Man stannar testet och byter ut March pulleyn mot original , kör om testet, och vips så minskar effekten med 15hk, så det är klart man kan säga att den ger 15hk effektökning.
Men på en tämligen originalmotor, är det knappast något effektökning som märks, som nämns ovan.

Postat: tor jan 11, 2007 17:24
av Jake
jensen skrev:
swemax skrev:Vad är pulleys?
remskivor-svängdämpare

Men det här med 15 hk, jo visst allt går med en regäl bromsbänk och med en mätartavla på 1 meter i diameter. Man sätter upp en 350" motor som trimmats till 500hk vid 7000v/m. Man stannar testet och byter ut March pulleyn mot original , kör om testet, och vips så minskar effekten med 15hk, så det är klart man kan säga att den ger 15hk effektökning.
Men på en tämligen originalmotor, är det knappast något effektökning som märks, som nämns ovan.
:) som du säger.. men ett litet förtydligande

Det som händer när du hakar på en mindre pulley/remskiva är att du minskar tröghetsmomentet i motorn.. MEN ett minskat tröghetsmoment är INTE detsamma som att effekten är ökad.. Det är tillockmed så klurigt att dynon inte mäter effektökningen mellan de olika körningarna.. Det som händer är ett mycket intressant mekanisk fenomen som innebär att DYNON ljuger :shock:.. Utslaget som DYNON registerar som en effektökning är i själva verket att den mäter att motorns innre tröghetsmoment har ökat ==> att motorn har blivit mer accelerationssnabb.. Skulle man dra på statiska punkter istället så skulle effekten vara densamma..

Slutklämmen är att om du minskar tröghetsmomentet på det sättet så ger det samma följdverken som att du bantar bort ölkaggen ;)... och en bortbantad ölkagge mäter man inte i HK :D:D:D