Bättre mörkerseende
Postat: sön jan 14, 2007 15:06
Har ni några erfarenheter av att förbättra hel-/halvljusen på en C5?
Jag läste lite på corvetteforum.com där de byter ut halvljuslamporna mot ett par helljus och sen kopplar om så båda paren används samtidigt. Nu är det ju antingen hel-, eller halvljus som gäller och resultatet av det är ju ganska dåligt... Fyra helljus som är igång samtidigt borde väl få upp ljustyrkan i samma klass som en svenssonbil? Skulle de bli sura på besiktningen eller kommer man undan med det?
Sen undrar jag vad skillnaden är på de amerikanska och europeiska strålkastarna? I forumet jag läste så frågades alltid "Har du original eller europeiska lysen". Av någon anledning skulle det inte gå, eller inte vara någon mening, med att göra något om det var europeiska lysen på bilen. Efter lite demontering av mina strålkastare såg jag klistermärket "European headlight T8x" eller nåt sånt. Något måste uppenbarligen vara annorlunda än på de amerikanska bilarna men vad, och är det till min fördel eller nackdel?
Vad har ni för tips?
/Björn
Jag läste lite på corvetteforum.com där de byter ut halvljuslamporna mot ett par helljus och sen kopplar om så båda paren används samtidigt. Nu är det ju antingen hel-, eller halvljus som gäller och resultatet av det är ju ganska dåligt... Fyra helljus som är igång samtidigt borde väl få upp ljustyrkan i samma klass som en svenssonbil? Skulle de bli sura på besiktningen eller kommer man undan med det?
Sen undrar jag vad skillnaden är på de amerikanska och europeiska strålkastarna? I forumet jag läste så frågades alltid "Har du original eller europeiska lysen". Av någon anledning skulle det inte gå, eller inte vara någon mening, med att göra något om det var europeiska lysen på bilen. Efter lite demontering av mina strålkastare såg jag klistermärket "European headlight T8x" eller nåt sånt. Något måste uppenbarligen vara annorlunda än på de amerikanska bilarna men vad, och är det till min fördel eller nackdel?
Vad har ni för tips?
/Björn